Some effects of our time for formation teacher of Special Education

Authors

  • Leandra Boer Possa Universidade Federal de Santa Maria
  • Maria Inês Naujorks Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X7655

Keywords:

Educational policies, Teacher education, Special Education, Inclusive education.

Abstract

The desire to know and problematize what seems naturalized around the training of Special Education teachers are the effects of a neoliberal political strategy that operates in the processes of objectification/subjection of a person who is produced as a Special Education teacher. The plot wich legitimizes processes of formation, as an eternal moment of learning for the profession, is a mode of subjectivation in which we are all captured on ourselves to perform a kind of power that bends from the relations we put on ourselves and on the others. This research problematizes the discussions around the Special Education teachers’ formatio from three themes, they are: Inclusion, Inclusive school and Inclusive education for all, the duo of Special Education that presents the clinical field in opposite direction of the Education; and all-encompassing and comprehensive perspective that is bypassing the political discourse of teacher training in Special Education. To conclude, we point out the need to naturalize as a model for teacher training in Special Education, so that we can realize contingently regimes of truth and political rationality that organize and structure such training. We propose to think about the effects that these regimes of truth, since we can not escape them, produce in the way they subjectivate those, who by training, teachers are up in such a field.

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Author Biographies

Leandra Boer Possa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Educação Especial - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1993), mestrado em Mestrado em Educação - Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e em Mestrado em Psicopedagogia - Universidad de La Havana (2001).Professora assistente da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, formação de professores, educação infantil, aprendizagem e pedagogia social.

Maria Inês Naujorks, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM, em 1985. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do RIo Grande do Sul/PUCRS, em 1992. Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo/USP, em 1997. É Professora Associada IV, do Departamento de Educação Especial, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria. Desde 1999 atua como docente credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFSM, na Linha de Pesquisa: Educação Especial. Exerceu atividade de Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/CE/UFSM de 2002 a 2007. É líder do GEPE- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão. Realizou Estágio Pós-Doutoral no ano de 2009 junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa: Universidade: Teoria e Prática. A área de atuação é a Educação Especial desenvolvendo pesquisas nas temáticas de: Políticas Públicas e Educação Especial, Avaliação e Inclusão Educacional.

Published

2014-06-02

How to Cite

Possa, L. B., & Naujorks, M. I. (2014). Some effects of our time for formation teacher of Special Education. Special Education Magazine, 27(49), 447–458. https://doi.org/10.5902/1984686X7655

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