Deaf education and art teaching in the context of the bilingual school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X72147

Keywords:

Deaf, Teaching, Deaf Art

Abstract

The teaching of art in the early years of Elementary School presents the four languages ​​(Visual Arts, Dance, Music, and Theater) in an integrated way and from a playful perspective. The study aims to analyze the teaching of art in the education of deaf children from the bilingual school perspective. The research is qualitative and interpretive. A teacher and seven students from a deaf bilingual school in Paraná participated in the study. The data were analyzed using a qualitative approach. The data collection instruments were observation, interviews and application of activities, content analysis perspective of content analysis. Concluded that teaching  art to deaf students must occur from the beginning of their schooling. Through this art, they find a way to affect their communication, demonstrate feelings, and construct meanings. It highlights the importance of teaching art in a bilingual school’s classrooms and how much this subject can contribute to the educational development of deaf students.

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Author Biographies

Renan de Bastos Andrade, Federal University of Technology – Paraná

Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2008) - Licenciatura e Bacharelado. Possui Certificação como Proficiente no Uso e Ensino da Libras expedido pelo MEC/UFSC (2008). Especialista em Educação Bilingue para Surdos e Especialização em Arte e Educação Instituto Paranaense de Ensino, Instituto, Brasil, pelo Instituto Paranaense de Educação (2011). Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela UTFPR, campus Ponta Grossa. Desde 2010 como Docente na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Apucarana. Além de ministrar aulas em cursos de Pós Graduação, tem experiência no ensino da Língua Brasileira de Sinais para ouvintes. Atua desde 2013 como Docente na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Dois Vizinhos.

Eloiza Aparecida Silva Ávila de Matos, Federal University of Technology – Paraná

Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (2009). Estágio doutoral na Université de Technologie de Compiègne França - Centre d'Innovation Tecnologique (2008). Mestre em Tecnologia Universidade Tecnológica Federal do Paraná - PPGTE (2002). Graduação em Letras - Português/Inglês pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (1984). Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus de Ponta Grossa no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia - PPGECT - Mestrado e Doutorado, professora pesquisadora do Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção PPGEP. Atua nos cursos de Engenharia de Produção; Engenharia Mecânica e Bacharelado em Ciência de Computação. Membro do Conselho da Pró-Reitoria de Assuntos Empresariais e Comunitárias - COEMP - UTFPR (2014 a 2016). Assistente Editorial do International Journal of Organization and Innovation (2012 até o presente). Ministrou palestras no curso de Mestrado na Universidade de Lyon (2013) e é autora de livro sobre Inovação Tecnológica e Educação. Coordenadora do Mestrado Profissional em Ensino de Ciência e Tecnologia do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia - UTFPR Câmpus Ponta Grossa (2016 - atual).

Renata da Silva Dessbesel, Federal University of Technology – Paraná

Graduada em Matemática Licenciatura pela Universidade de Cruz Alta (2009). Especialista em Gestão do Trabalho Pedagógico Supervisão e Orientação Escolar pela Faculdade Internacional de Curitiba (2013). Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (2016). Mestre em Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Franciscano - UNIFRA, Santa Maria/RS (2013). Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia na UTFPR - Ponta Grossa (2021). Professora do Magistério Superior na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Dois Vizinhos. Membro do GruCoPEM - Grupo Colaborativo de Pesquisa e Estudos em Matemática - UTFPR e membro do Grupo de Pesquisa O Ensino e a Inclusão de Pessoas com Deficiência - UTFPR. Membro do Grupo de Trabalho Diferença, Inclusão e Educação Matemática (GT13) da SBEM. Pesquisas na Educação Matemática e Educação Especial, com foco na Educação de Surdos.

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Published

2023-10-11

How to Cite

Andrade, R. de B., Matos, E. A. S. Ávila de, & Dessbesel, R. da S. (2023). Deaf education and art teaching in the context of the bilingual school. Special Education Magazine, 36(1), e53/1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X72147

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