Sexual violence and disability: the vulnerability of young people with intellectual disabilities to situations of sexual violence
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X71581Keywords:
Person with intellectual disability, Sexual violence, SexualityAbstract
Sexual violence directed at people with disabilities has demanded epidemiological, preventive and educational actions. Working on this issue involves assisting victims and developing protective and preventive actionsand address the issue in everyday special education. The general objective of this research was to identify the vulnerability of young people with intellectual disabilities to situations of sexual violence. As the data collection procedure, the behavioral inventory “What If – Situations Test” was applied to nine young people diagnosed with intellectual disability. The data were analyzed quantitatively and qualitatively using descriptive statistics. The results showed that most young people- seven out of nine -do not have clear knowledge about sexual violence, they have difficulties in differentiating situations that do not present a risk of violence from those that do and in acting defensively in the face of these situations. The behavioral repertoire of young people is permeated by gender dynamics, while males are more assertive, females are more likely to communicate and ask for help from adults. To improve this situation, programs aimed at preventing sexual violence that seek to deconstruct rigid gender dynamics and teach protective behaviors are neededwithin special education, contributing to the fight and prevention of violence.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA PARA AÇÃO POR DIREITOS DAS PESSOAS COM AU-TISMO (ABRAÇA). Manifesto: Sou autista, tenho direito ao meu próprio corpo.Fortaleza: ABRAÇA, 2016.
BAÍA, P. A. D. O processo de descoberta e revelação do abuso sexual de crianças e adolescentes. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Teoria e Pesquisa do Comporta-mento) - Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará, Belém, 2013.
BARROS, R. D.; WILLIAMS, L. C. A.; BRINO, R. F. Habilidades de auto proteção acerca
do abuso sexual em mulheres com deficiência mental. Revista Brasileira de Educação
Especial, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 93-110, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382008000100008
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 1988
CARVALHO, F. A. Homem não chora: o abuso sexual contra meninos. 2015. 169 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Pau-lo, 2015.
ESTEBAN, M. L. Crítica delPensamiento Amoroso. [S.l.]: EdicionsBellaterra, 2011.
FREITAS, M. C.; SANTOS, L. X. Interseccionalidades e a educação especial na perspec-tiva da educação inclusiva. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, p. e07896, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/198053147896
KHALI, A, I.; ARISHI, S.; HUSSAIN, N.; ALMOHAMMED, O. Physically and intellectually disabled children safety: impact of sexual abuse prevention program. IOSR Journal of Nursing and Health Science,[s. l.],v. 8, p 34-49, mar./abr. 2019.
MACHADO, C. L.; FERNANDES, A. M. D. S.; OSIS, M. J. D.; MAKUCH, M. Y. Gravidez após violência sexual: vivências de mulheres em busca da interrupção legal. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 31, n. 2,p. 345-353. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00051714
MENDES, M. J. G. Deficiência intelectual e sexualidade: a violência sexual em foco. 2022. 193 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022.
MENDES, M. J. G. DENARI, F. E. Sexo e deficiência: Discursos de jovens diagnosticados com deficiência intelectual e de seus familiares. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 1, p. 0263-0280, jan./mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17i1.15336
MESSIAS, P. P.; SILVA, J. S.; SENA, E. L. S.; BOERY, R. N. S. O.; YARID, S. D. Bioética e atendimento a mulheres vítimas de violência sexual: revisão de literatura. Acta Bioethica, Santiago, v. 22, n. 1, p. 91-100, jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.4067/S1726-569X2016000100010
MINISTÉRIO PÚBLICO (Distrito Federal). Violência Sexual contra Crianças e Adoles-centes: identificação e enfrentamento. Brasília: MPDFT, 2015.
MOREIRA, L. C.; MOURO, F. R. D. Crianças e adolescentes com deficiência em situação de violência: cruzamento de conectores sociais. Revista Educação Especial, Santa Ma-ria, v. 34, p. e73/1–19, 2021. DOI: 10.5902/1984686X67913. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X67913
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). World report on violence and health. Geneva: WHO, 2002.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Relatório mundial sobre a deficiência. São Paulo: Lexicus Serviços Linguísticos, 2011.
PEREIRA, A. R.; FERREIRA, C. M. da R. J.; DINIZ, M. O corpo da mulher com deficiência intelectual nos discursos em pesquisas acadêmicas. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. e71/1–26, 2020. DOI: 10.5902/1984686X48398. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X48398
PFEIFFER, L.; SALVAGNI, E. P. Visão atual do abuso sexual na infância e adolescência. Jornal de pediatria, Rio de Janeiro. v. 81, n. 5, p. S197-S204, nov. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0021-75572005000700010
PINEL, H.; COLODETE, P. R.; BRAVIN, R. Discentes descritos com deficiência intelectual (DI): as permissões de suas expressões sexuais na escola e as representações existenci-ais de seus docentes. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. e57/ 1–23, 2020. DOI: 10.5902/1984686X48341. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X48341
REIS, J. G.; ARAÚJO, S. M.; GLAT, R. Autopercepção de pessoas com deficiência inte-lectual sobre deficiência, estigma e preconceito. Revista Educação Especial, Santa Ma-ria, v. 32, p. e103/ 1–16, 2019. DOI: 10.5902/1984686X33882. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X33882
SANTOS, C. M. L. S. A. Estatística descritiva. Manual de auto-aprendizagem. Lisboa: Edições Sílabo, 2007.
SANTOS, R. A. A voz dos estudantes com deficiência intelectual: rebatimentos dos tempos de escola na construção identitária. 2017. 196f. Dissertação (Mestrado em Edu-cação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
SIMÕES, J. Deficiência intelectual, gênero e sexualidade: algumas notas etnográficas em uma APAE do interior do estado de São Paulo - Brasil. Revista de la Faculdad de Medicina, [online], v. 63, spl. 1, p. 143-148, 2015. DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v63n3sup.50122
SIMÕES, J. Dor, sofrimento e vitimização como técnicas de governo: considerações a partir de casos de abortamento em mulheres com e sem deficiência intelectual. Ayé: Re-vista de Antropologia, Aracape, v. 2, n. 1, 2020.
UNITED NATIONS POPULATION FUND (UNFPA). Women and young persons with disabilities: guidelines for providing rights-based and gender-responsive services to ad-dress gender-based violence and sexual and reproductive health and rights. Nova York: UNPF, 2018a.
UNITED NATIONS POPULATION FUND (UNFPA).Young persons with disabilities: global study on ending gender-based violence, and realising sexual and reproductive health and rights. Nova York: UNPF, 2018b.
WURTELE, S. K. What If Situation Test(WIST-III-R).Disponível em: https://www.academia.edu/3124105/WISTWhatIfSituationsTest. Acesso em: 29 ago. 2022.
WURTELE, S. K; HUGHES, J.; OWENS, J. S. An examination of the reliability of the “What If Situation Test”: a brief report. Journal of Child Sexual Abuse. v. 7, n. 1, p. 41-52, 1998. DOI: https://doi.org/10.1300/J070v07n01_03
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).