Adults conceptions with disabilities about working conditions in the context of the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X69766Keywords:
Person with disabilities, work conditions, pandemicAbstract
The objective of this study is to analyze the adults reports with disabilities about the work routine lived in the context of the COVID-19 pandemic and describe the work dynamics. This is a qualitative research, with an interpretive and descriptive-exploratory approach. 11 adults with disabilities participated, inserted in the job market. For data collection, it was used a semi-structured interview script. The interviews took place through the Google Meet platform and were recorded, transcribed and revisited by the researchers. The analysis of information were based on content analysis. As results, it was found that the work routine during a pandemic was mostly based on remote work, removal, dismissal, reduction and/or flexibility in working hours, as well as changing the employment relationship. The positive aspects considered during the pandemic in relation to work were flexibility of time, dedication to other tasks, autonomy and independence. As negative aspects it were pointed out digital platforms, communication difficulties, fear of being fired, increase or decrease in service demand and lack of social interaction. It is concluded that there are issues that cross excluding actions, targeting people with disabilities. On the other hand, some reported situations, such as unemployment, represent a reality faced by many Brazilian workers with and without disabilities in the context of the COVID-19 pandemic, which reflect the capitalist logic in the labor market
Downloads
References
ALMEIDA, Wanessa da Silva de et al. Mudanças nas condições socioeconômicas e de saúde dos brasileiros durante a pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Epidemiologia, Rio de Janeiro, RJ, v. 23, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/w8HSZbzGgKCDFHmZ6w4gyQv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 fev. 2022.
ARAÚJO, Marília do Socorro Oliveira; CARVALHO, Márcia Monteiro; SOUSA, Rosângela do Socorro Nogueira. Representações discursivas surdas no contexto do distanciamento social da pandemia da Covid-19. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, ES, v. 15, n. 32, p. 88-108. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/35879. Acesso em: 02 fev. 2022.
ARAÚJO, Tânia Maria de; LUA, Iracema. O trabalho mudou-se para casa: trabalho remoto no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, SP, v. 46, p. 1-11, 2021.
BARBOSA, Ana Luiza Neves de Holanda; COSTA, Joana Simões de Melo; HECKSHER, Marcos Dantas. Mercado de trabalho e pandemia da covid-19: Ampliação de desigualdades já existentes? Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. p. 55-63, 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10186. Acesso em: 5 ago. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARRETO, Denise Aparecida Brito; GUEDES, Neide Cavalcante. Notes on education in pandemic times and remote work: what place do we speak about? Revista Tempos e Espaços em Educação, Sergipe, SE, v. 14, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/issue/view/1075. Acesso em: 02 fev. 2022.
BARROS, Gilsene Daura da Silva. A inclusão da mulher com deficiência no mundo do trabalho em São Luís do Maranhão: território de contradições entre legalidade e materialidade. In: CLEMENTE, Josafá da Conceição; FRAGA, Lissandra Mendes; MACHADO, Marianne Chistina Campos. (Org.). Educação Especial no Maranhão: o caminhar da inclusão. São Paulo: Editora Garcia Edizioni, 2029.
BARROS, Marilisa Berti de Azevedo, et al. Relato de tristeza/ depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, DF, v. 29, p.1-12, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/nFWPcDjfNcLD84Qx7Hf5ynq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 fev. 2022
BITTENCOURT, Zelia Zilda Lourenço de Camargo; FONSECA, Ana Maria Ribeiro da. Percepções de pessoas com baixa visão sobre seu retorno ao mercado de trabalho. Paidéia, Ribeirão Preto, SP, v. 21, p. 187-195, 2011.
BORDIGNON, Priscila Mallmann; SARMENTO, Dirléia Fanfa. Capacitação profissional de pessoas com deficiência: um estudo de caso no Secap/Faders. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, RJ, v. 37, p. 34-47, 2011. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/200. Acesso em: 20 fev. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988 Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 05 ago. 2021.
BRASIL. Lei n° 13.146. Estatuto da pessoa com deficiência (Lei Brasileira de Inclusão), Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 5 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 8213, de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências, Brasília, DF, 1991. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L8213cons.htm. Acesso em: 5 ago. 2021
BRASIL. Ministério Público do Trabalho. Nota Técnica Conjunta nº 07/2020. Medidas governamentais de contenção da pandemia da doença infecciosa (COVID 19) para trabalhadoras e trabalhadores com deficiência. Brasília, DF, 2020. 8p. Disponível em: https://sinicesp.org.br/materias/2020/nota-mpt.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022
BRIDI, Maria Aparecida. et al. O trabalho remoto/home-office no contexto da pandemia COVID-19 - Relatório Parte II. 2020. Disponível em https://www.eco.unicamp.br/remir/index.php/condicoes-de-trabalho/202-o-trabalho-remoto-home-office-no-contexto-da-pandemia-covid-19-parte-ii. Acesso em: 02 fev. 2022.
COSTA, Simone da Silva. Pandemia e desemprego no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, RJ, v. 5, p. 969-978, jul./ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/SGWCFyFzjzrDwgDJYKcdhNt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2022.
DURÃES, Bruno; BRIDI, Maria Aparecida da Cruz; DUTRA, Renata Queiroz. O teletrabalho na pandemia da covid-19: uma nova armadilha do capital? Revista Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 36, n. 3, p. 945-966, set./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/index. Acesso em: 02 fev. 2022.
GESSER, Audrei. Libras? Que língua é essa? Crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GOUVEIA, Maria Victoria Gonzalez. Participação no mercado de trabalho: a perspectiva de Pessoas com Deficiência Motora e o papel da família. 2021. Dissertação de Mestrado. Mestrado integrado em psicologia. Universidade do Porto. 90 f. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/134786/2/482540.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
GOMES, Robéria Vieira Barreto et al. O trabalho docente do atendimento educacional especializado: desafios e possibilidades em tempo de distanciamento social. Revista Educação em Debate, Fortaleza, CE, n. 84, p. 135-151, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/58995. Acesso em: 20 jan. 2022.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: PNAD COVID-19: Resultado mensal [Internet]. Rio de Janeiro, RJ, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/desemprego.php. Acesso em: 18 fev. 2022
LHUILIER, Dominique. E se essa crise mudasse radicalmente o mundo do trabalho. Caderno de Administração, Maringá, v. 28, ed. esp., p. 89-94, jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/53900. Acesso em: 02 fev. 2022.
LIMA, Michelle Pinto de. et al. O sentido do trabalho para pessoas com deficiência. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, SP, v. 14, p. 42-68, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/hc53gm8v9SZy7bGXKjV9YTC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 set. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINS PICCOLO, Gustavo; GONÇALVES MENDES, Enicéia. Contribuições a um pensar sociológico sobre a deficiência. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 34, n. 123, p. 459-475, abril/jun. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87328002010. Acesso em: 10 set. 2021.
MELLO, Anahi Guedes; NUERNBERG, Adriano Henrique. Gênero e deficiência: interseções e perspectivas. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 635-655, dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/rDWXgMRzzPFVTtQDLxr7Q4H/?lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2022.
NEVES, Magda de Almeida. Anotações sobre trabalho e gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 43, n. 149, p. 404-421, maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/5c6jtJQ7sLPTwQzHcBGc7pL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2022.
NEVES-SILVA, Priscila; PRAIS, Fabiana Gomes; SILVEIRA, Andréa Maria. Inclusão da pessoa com deficiência no mercado de trabalho em Belo Horizonte, Brasil: cenário e perspectiva. Ciência & Saúde Coletiva, Manguinhos, RJ, v. 20, p. 2549-2558, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/Mmjpyg5Ks9BPNtStrwCzChR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 set. 2021.
NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 42, p. 1-16. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/. Acesso em: 02 fev. 2022.
Organização Internacional do Trabalho. Ninguém ficará para trás, nem agora, nem nunca. Pessoas com deficiência na resposta ao COVID-19, Brasília, DF. 2020. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---ifp_skills/documents/publication/wcms_741590.pdf. Acesso em 26 jan. 2022.
Organização Internacional do Trabalho. Tornando inclusivo o futuro do trabalho das pessoas com deficiência. Tradução de Romeu Kazumi Sassaki. 1. ed. São Paulo: Santa Causa Boas Ideias e Projetos, 2021. Disponível em: https://repositorio.faculdadefama.edu.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/9/Tornando%20inclusivo%20o%20futuro%20do%20trabalho%20das%20pessoas%20com%20deficiencia.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 26 jan. 2022.
ORLANDO, Rosimeire Maria; ALVES, Suelen Priscila Ferreira; MELETTI, Silvia Márcia Ferreira. Pessoas com deficiência em tempos de pandemia da COVID-19: algumas reflexões. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 34, p. 31-1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/64354. Acesso em: 20 fev. 2022
PEREIRA-SILVA, Nara Liana; FURTADO, Adelaine Vianna; ANDRADE, Jaqueline Ferreira Condé de Melo. A inclusão no trabalho sob a perspectiva das pessoas com deficiência intelectual. Trends in Psychology, Ribeirão Preto, SP, v. 26, p. 1003-1016, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tpsy/a/ZK6HxCDKT9dgw4dDXrYw5DK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 set. 2021
QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, Lodenir Bercker. Língua de Sinais Brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SILVA, Letícia Teófilo; SANTOS, Nathalia Kettuly; FORMAGGIO, Filomena Maria. Home office: um olhar sobre as possibilidades. Bioenergia em Revista: Diálogos, Piracicaba, SP, v. 11, 2021. Disponível em: http://www.fatecpiracicaba.edu.br/revista/index.php/bioenergiaemrevista/article/view/445/373818. Acesso em: 20 fev. 2022,
SIMONELLI, Angela Paula; CAMAROTTO, João Alberto. Análise de atividades para a inclusão de pessoas com deficiência no trabalho: uma proposta de modelo. Gestão & Produção, São Carlos, SP, v. 18, p. 13-26, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/3R3mBKZCNhbRvKB88GXFGBf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 fev. 2022
TREZZI, Clóvis. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade social. Dialogia, São Paulo, SP, n. 37, p.1-14, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18268. Acesso em: 02 fev. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).