Adults conceptions with disabilities about working conditions in the context of the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X69766

Keywords:

Person with disabilities, work conditions, pandemic

Abstract

The objective of this study is to analyze the adults reports with disabilities about the work routine lived in the context of the COVID-19 pandemic and describe the work dynamics. This is a qualitative research, with an interpretive and descriptive-exploratory approach. 11 adults with disabilities participated, inserted in the job market. For data collection, it was used a semi-structured interview script. The interviews took place through the Google Meet platform and were recorded, transcribed and revisited by the researchers. The analysis of information were based on content analysis. As results, it was found that the work routine during a pandemic was mostly based on remote work, removal, dismissal, reduction and/or flexibility in working hours, as well as changing the employment relationship. The positive aspects considered during the pandemic in relation to work were flexibility of time, dedication to other tasks, autonomy and independence. As negative aspects it were pointed out digital platforms, communication difficulties, fear of being fired, increase or decrease in service demand and lack of social interaction. It is concluded that there are issues that cross excluding actions, targeting people with disabilities. On the other hand, some reported situations, such as unemployment, represent a reality faced by many Brazilian workers with and without disabilities in the context of the COVID-19 pandemic, which reflect the capitalist logic in the labor market

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Author Biographies

Michelle Roberta Pavão, Federal University of São Carlos

Doutoranda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestra em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Graduada em Licenciatura em Educação especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 2° Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário de Jales. Especialização em Psicopedagogia pela Faculdade Faveni. Vice-Presidente na Associação de Licenciados em Educação Especial. Desenvolve pesquisas na área de famílias de crianças com deficiência identificando necessidades, suporte social, relações e rotina familiar e escolar, recursos e estimulação do ambiente familiar. Também possui experiência na área de síndrome de Down e autismo. Atualmente é professora de Educação Especial na rede municipal de ensino.

Walquiria Pereira da Silva Dias, Federal University of São Carlos

Doutoranda em Educação Especial, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestra em Letras, pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Especialista em Docência do Ensino Superior (IESF). Especialista em Educação Especial, Inclusão e Libras (UNIASSELVI). Graduada em Letras/Espanhol(UFMA). Graduada em Letras/Libras (Bacharelado) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente, atua como professora - intérprete de Libras na Prefeitura Municipal de São José de Ribamar e como tradutora - intérprete na Universidade Federal do Maranhão. Membro do Grupo de Pesquisa em Linguagem e Discurso (GPELD).

Márcia Duarte Galvani, Federal University of São Carlos

Graduada em Educação Especial, com habilitação em Deficiência Mental (1999), pela Universidade Federal de Santa Maria-RS (UFSM). Especialista em Educação Especial pela mesma Universidade (1999). Mestre (2003) e Doutora (2008) em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara-SP (UNESP). Atualmente, é professora Associada 1 do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Escolarização da Pessoa com Deficiência (GEPEPD-UFSCar). Tem experiência na área de Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: síndrome de Down: contextos familiares, escolares, de trabalho e sociais. Acomodação, modificações do currículo escolar e práticas para sala de aula inclusiva.

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Published

2023-05-31

How to Cite

Pavão, M. R., Dias, W. . P. da S., & Galvani, M. D. (2023). Adults conceptions with disabilities about working conditions in the context of the COVID-19 pandemic. Special Education Magazine, 36(1), e34/1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X69766

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