Bullying involving students with disabilities: analysis based on a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X67847

Keywords:

Bullying, Students with disabilities, Systematic review

Abstract

This article aims to identify and analyze what has been discussed among research involving bullying and students with disabilities, as well as to present strategies for coping and preventing this problem. In order to support this analysis, a systematic review of the literature was carried out in works indexed in the following databases: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Portal de Periódicos CAPES and Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, in the time frame between the years from 2011 to 2021. These works were indexed in the following databases: Scientific Electronic Library Online (Scielo), CAPES Journal Portal and CAPES Theses and Dissertations Catalog. Using inclusion and exclusion criteria, 16 academic works were selected, which constitute the sample of this study. From the analytical process, based on the indications of the systematic review, two categories emerged: i) Interpersonal relationships with/among students with disabilities; ii) Strategies for coping and preventing bullying involving students with disabilities. The research showed that students with disabilities are more likely to be rejected and victimized at school. Because of this, among the strategies for preventing and coping with bullying involving this audience, those of a contextualist/interactionist nature stand out, as advocated by the Bioecological Theory of Human Development (TBDH), through the strengthening of relationships between peers, the training of teachers and the strengthening of the family-school bond.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Tessaro, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC

Doutoranda na Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC, Brasil.

Maria Teresa Ceron Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC

Professora doutora da Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC, Brasil.

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC

Professora doutora da Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil.

References

ADERALDO, Marisa Ferreira. Bullying e semiótica: um estudo dos estados de alma dos sujeitos. Texto livre, Minas Gerais, v. 5, n. 1, p.34-44, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16607/13367. Acesso em: 15 jun. 2021.

ALMAGRO, María Luisa Belmonte; GÓMEZ, Abraham Bernárdez; RUIZ, Ana Belén. La Voz del Silencio: Evaluación Cualitativa de Prácticas de Bullying en Personas con Discapacidad Intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 27, e0027, p. 215-230, jan./dez. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/XjDXrJ9zN55w7jnHSWcyL8h/?lang=es&format=pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

AMARAL, Hellen Tsuruda et al. Clima escolar e vitimização entre pares: percepções de estudantes com deficiência intelectual. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 34, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53606/pdf_1. Acesso em: 15 jun. 2021.

ANJOS, Isaías Alves Rodrigues dos. 3 entre 1000: enxergando os contextos de jovens estudantes com deficiência visual em Juazeiro-BA. 2019. Dissertação (Mestrado Acadêmico) - Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos. Juazeiro-BA: 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7634183. Acesso em: 15 jul. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATISTA, Matheus do Nascimento; AMARAL, Hellen Tsuruda; CUNHA, Josafá Moreira da. Autoconceito físico e vitimização entre pares em pessoas com deficiência. Revista brasileira de iniciação científica, Itapetininga, v. 6, n.7, p. 57-68, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1199/1152. Acesso em: 15 jul. 2021.

BISSOTO, Maria Luisa; SILVA FILHO, Danilo. O fenômeno do bullying em relação aos alunos com necessidades educacionais especiais: um estudo a partir do cotidiano escolas. Revista Cocar, Belém, v. 11, n. 22, p.327-346, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1611. Acesso em: 15 jul. 2021.

BORGES, Anna Karolina Santoro; DELLAZZANA-ZANON, Letícia Lovato. Bullying e inclusão no Ensino Fundamental I: ações de professores. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/31773. Acesso em 14 out. 2020.

BOTELHO, Luanda; PORCIÚNCULA, Karina. Os desafios para a produção de indicadores sobre pessoa com deficiência – ontem, hoje e amanhã. In: SIMÕES, André; ATHIAS, Leonardo; BOTELHO, Luanda. Panorama nacional e internacional da produção de indicadores sociais: grupos populacionais específicos e uso do tempo. Rio de Janeiro: IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2018, cap.4, p. 114-168.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 17 mar. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 193º da Independência e 126º da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 17 mar. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 194º da Independência e 127º da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 17 mar. 2021.

BRASIL. Censo escolar da educação básica 2016: notas estatísticas. Ministério da Educação, Brasília, 2017. Disponível em: www.inep.gov.br. Acesso em 17 mar. 2021.

CASTRO, Elani Cristina Vieira Magalhães de. Concepções e práticas de professores do ensino fundamental sobre bullying contra alunos com deficiência intelectual: um estudo exploratório. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, 2012. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/692. Acesso em 15 jul. 2021.

CAVALCANTE, Lenizane Vanderlei; VIEIRA, Sandra Conceição; SILVA, Lygia Maria Pereira da. Violência contra adolescentes com deficiência: uma revisão integrativa da literatura. Revista Adolescência e Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 79-86, abr./jun., 2016. Disponível em: http://www.adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=560. Acesso em 15 jul. 2021.

CERQUEIRA, Daniel et al. Atlas da Violência 2021. São Paulo: FBSP, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia. Acesso em: 4 set. 2021.

CHRISTMANN, Morgana; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. A inerência do diagnóstico clínico na produção de (in)exclusão educacional. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 40, n. 3, p. e31628, 15 jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31628. Acesso em: 15 jun. 2021.

DALOSTO, Marcília de Morais; ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. Manifestações e prevalência de bullying entre alunos com altas habilidades/superdotação. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 19, n. 3, p. 363-378, Jul./Set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/x3myhg9PbbqtfzLXSGB6s5J/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

DEL BARRIO, Cristina; MEULEN, Kevin Van Der. Maltrato por abuso de poder entre iguales en el alumnado con discapacidad. Pensamiento Psicológico, Cali, v.14, n.1, p.103-118, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299812784_Del_Barrio_C_y_van_der_Meulen_K_2016_Maltrato_por_abuso_de_poder_entre_iguales_en_el_alumnado_con_discapacidad_Pensamiento_Psicologico_141_103-118_doi1011144Javerianacali_PPSI14-1mapi. Acesso em: 15 jun. 2021.

EMERICH, Deisy Ribas; CARVALHO, Felipe Alckmin; MELO, Márcia Helena Silva. Rejeição e vitimização por pares em crianças com Deficiência Intelectual e Transtorno do Espectro Autista. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 30, n. 58, maio/go. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/22217. Acesso em: 15 jun. 2021.

HUMPEL, Paola Raffaella Arabbi; BENTO, Kelly Cristina Menezes; MADABA, Celestino Manuel. Bullying vs: educação escolar inclusiva. Revista psicopedagogia, São Paulo, v. 36, n. 111, p. 378-390, dez. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/Scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000400012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 17 out. 2020.

KASPER, Andrea de Aguiar; LOCH, Márcia do Valle Pereira; PEREIRA, Vera Lúcia Duarte do Valle. Alunos com deficiência matriculados em escolas públicas de nível fundamental: algumas considerações. Educar em revista, Curitiba, n. 31, p. 231-243, 2008. Disponível em: http://www.Scielo.br/Scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602008000100014&lng=en&nrm=iso. Acesso em 17 out. 2020.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, out./dez. 2008, p.758-64. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/XzFkq6tjWs4wHNqNjKJLkXQ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.

NAÇÕES UNIDAS. Articulando os programas de governo com a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável e os objetivos de desenvolvimento sustentável: orientações para organizações políticas e cidadania. Costa Rica: Programa das nações unidas para o desenvolvimento, 2017. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-10/Publica%C3%A7%C3%A3o%20Articulando%20os%20ODS_REQ_ID_6998.pdf. Acesso em 26 out. 2020.

OKSENDAL, Elise et al. Vitimização de crianças pequenas com dificuldades de desenvolvimento e comportamento - um estudo de base populacional. Journal of Pediatric Psychology, v. 44, n. 5, jun. 2019, p. 589-600. Disponível em: https://academic.oup.com/jpepsy/article-abstract/44/5/589/5366867. Acesso em: 13 jul. 2021.

OLIVEIRA, Leandro; COSTA, Angélica; AQUINO, Shirley. Narrativas de formação, (auto) biografia e inclusão: experiências de professores e alunos no ensino médio. Revista Holos, Rio Grande do Norte, v. 2, p. 225-233, maio 2012. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/871. Acesso em 17 out. 2020.

OLWEUS, Dan. Annotation: Bullying at School: Basic Facts and Effects of a School Based Intervention Program. Child PsychoL Psychiat, Bergen, vol. 35, n.7, p. 1171-1190, 1994. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/15391812_Bullying_at_School_Basic_Facts_and_Effects_of_a_School_Based_Intervention_Program. Acesso em: 7 out. 2020.

OLWEUS, Dan. Bully/victim problems in school: facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, v. 4, p. 495-510, 1997. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/225364136_Bullyvictim_problems_in_school_Facts_and_intervention. Acesso em: 7 out. 2020.

OLWEUS, Dan. A useful evaluation design and effects of the Olweus Bullying Prevention Program. Psychology, Crime & Law, v.11, n. 4, p. 389-402, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/233019172_A_useful_evaluation_design_and_effects_of_the_Olweus_Bullying_Prevention_Program. Acesso em: 7 out. 2020.

OLWEUS, Dan. Bullying at school and later criminality: Findings from three Swedish community samples of males. Criminal Behaviour and Mental Health, v, 21, p.151–156, 2011. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21370301/. Acesso em: 7 out. 2020.

OLWEUS, Dan; LIMBER, Susan. Bullying in School: Evaluation and Dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, v. 80, n. 1, p.124–134, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/43180648_Bullying_in_school_Evaluation_and_dissemination_of_the_Olweus_Bullying_Prevention_Program. Acesso em: 7 out. 2020.

PINHEIRO, Mary Cristina Olimpio. Caracterização das relações interpessoais entre alunos com deficiência intelectual e seus pares em sala de aula regular. Dourados-MS, 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados. Dourados-MS, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5015162. Acesso em 15 jul. 2021.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Revista Diálogos Educacionais, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em 23 out. 2020.

SANTOS, Rogério Alves dos. A voz dos estudantes com deficiência intelectual: rebatimentos dos tempos de escola na construção indenitária. Rio Grande do Norte, 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Rio Grande do Norte, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5044734. Acesso em 17 out. 2020.

SILVA, Ana Cristina Cardoso; OLIVER, Fátima Correa. Pessoa com deficiência no caminho da democracia participativa. Caderno Brasileiro de Terapia Ocupacional. São Carlos, v. 27, n. 2, p. 279-292, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadbto/a/rcKDX4R7Q5BwPbZhg54t6Ck/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 ago. 2021.

SILVA NETO, Antenor de Oliveira et al. Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n.60, p. 81-92, jan./mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/24091/pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

TOGNETTA, Luciene et al. Desengajamentos morais, autoeficácia e bullying: a trama da convivência. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Braga, v.2, n. 1, p. 30-34, 2015. Disponível em: https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2015.2.1.714/pdf_3. Acesso em: 6 set, 2021.

VENÂNCIO, Letícia Maria Capelari Tobias. Alunos com deficiência intelectual em contexto de inclusão escolar: estratégias Utilizadas pelos professores para promoção das relações interpessoais. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados). Dourados – MS. 2018. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFGD-2_9d3e97fe4c54c909788591087f2670e7. Acesso em 17 out. 2020.

ZEQUINÃO, Marcela Almeida et al. Associação entre ser espectador e outros papéis assumidos no bullying escolar. Journal of Human Growth and Development, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 352-359, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822016000300010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 set. 2021.

Published

2022-03-30 — Updated on 2022-04-13

Versions

How to Cite

Tessaro, M., Trevisol, M. T. C., & Pieczkowski, T. M. Z. (2022). Bullying involving students with disabilities: analysis based on a literature review. Special Education Magazine, 35, e14/1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X67847 (Original work published March 30, 2022)