School experiences, learning and culture: production of the deaf subject in the contemporary school setting
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X41272Keywords:
Deaf culture, learning, school experiences.Abstract
The present paper aims to understand the articulation between the concepts of culture and learning as a condition of possibility to think about the production of the deaf subject in the contemporary school setting. To address this issue, the analysis was grounded on data from a research carried out in 13 schools for the deaf in Rio Grande do Sul. From this analysis, which put in operation two possible key concepts – subjectification and pedagogical device – we selected 20 interviews with deaf students and 4 interviews with teachers from a group of 156 subjects. Based on the narratives, we approached the singularities and discursive recurrences that reach the notions of culture and learning in the process of schooling deaf people. It is in this amalgam of instituted truths that we problematized what has been produced about being deaf in the context of bilingual education, thus inferring as well as marking desires to be, learn and live.
Downloads
References
ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.), Metodologias de pesquisas pós-críticas em Educação. Belo Horizonte, Mazza Edições, p. 173-194, 2014.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte, Autêntica, 206 p., 2013.
COSTA, Sylvio de Souza Gadelha. Governamentalidade Neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade, v. 34 (n. 2, mai/ago): p. 171-186, 2009.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Tradução de Maria Ermantina Galvão. São Paulo, Martins Fontes, 382 p., 1999.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo, Martins Fontes, 572 p., 2008.
GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte, Autêntica, 238 p., 2009.
INSTITUTO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DE SURDOS (INES). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Disponível em: http://www.ines.gov.br/. Acesso em 21/03/2018, 2017.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org). O sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, Vozes, p. 35-86, 1994.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional para a Certificação de Proficiência no Uso e Ensino da Língua Brasileira de Sinais - Libras e para a Certificação de Proficiência em Tradução e Interpretação da Libras/Língua Portuguesa. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 16/05/2018, 2011.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em Educação. Belo Horizonte, Mazza Edições, p. 23-45, 2014.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Curso de graduação de Licenciatura em Letras/Libras. Disponível em: http://libras.ufsc.br/. Acesso em: 16/05/2018, 2006.
VEIGA-NETO, Alfredo. Michel Foucault e os Estudos Culturais. In: COSTA; Marisa Vorraber; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs). Estudos Culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura e cinema. Porto Alegre, Editora UFRGS, p. 37-69, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).