Teoria da atividade e modelos de leitura em livros didáticos de Português – L2

Autori

  • Cândida Martins Pinto Universidade Católica de Pelotas
  • Marcos Gustavo Richter Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849228347

Parole chiave:

Teoria da atividade, Modelos de leitura, Livros didáticos

Abstract

Nowadays, considering the process of a foreign language or second language acquisition, a big importance is given to the previous knowledge of the learner: top-down model. As the same rule, bottom-up model, involving formal and grammatical aspects, has its relevance in a second stage of the learning. A mature learner is that who is able to link these two models during the reading, using, thus, the interactive model. Considering this, this study aims to, in a first stage, discuss relevant questions for the use of the three models in language classes in general and in Portuguese for foreigner classes in particular, as well as the importance of them for a good reading. In a second stage, a Portuguese for foreigners textbook will be analyzed, according to Activity Theory, in order to verify when the models appear in reading tasks.

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Biografie autore

Cândida Martins Pinto, Universidade Católica de Pelotas

Doutorado em Letras pela Universidade Católica de Pelotas (2015)

Marcos Gustavo Richter, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1984), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1988), doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1990) e Pós-Doutorado em Linguística de Corpus pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009). Aposentou-se em 2016 como professor titular- pós-doutor do Departamento de Letras Vernáculas do Centro de Artes e Letras da Universidade Federal de Santa Maria-RS. Reuniu experiência principalmente nas áreas de Semiótica e Educação, com ênfase em Educação Permanente, atuando nos seguintes temas: formação de professores, ensino de línguas e ensino do português.

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Pubblicato

2017-07-28

Come citare

Pinto, C. M., & Richter, M. G. (2017). Teoria da atividade e modelos de leitura em livros didáticos de Português – L2. Linguagens & Cidadania, 8(2). https://doi.org/10.5902/1516849228347

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