“If we let teachers work...”: meanings of school management inscribed in the articulations between public management and private programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485431

Keywords:

School management; Public management; Private programs

Abstract

This article, which aims to analyze the meanings of school management inscribed in the articulations between the public management of education and private sector policy programs, offers a theoretical contribution by discussing how managerial conceptions have sought to to adapt schools to neoliberal perspectives. However, by considering incompleteness and provisionality as constituent elements of social processes, the research acknowledges that even in the face of logic attempting to restrict the production of alternative life possibilities, such as neoliberal logic, there is always something that escapes the attempt at totality. As a theoretical-methodological route, this investigation employs Discourse Theory, avoiding the determinisms that often influence educational analyses. Consequently, three managers of municipal public schools in Caruaru, Pernambuco, were selected as research collaborators, chosen based on their schools’ profile. Data analysis reveals meanings strongly centered on the attempt to establish collaborative work in schools and on trust in teachers’ work. However, managers point out that the large number of projects proposed for schools seems to stem from a distrust of the schools’ ability to fulfill their formative role.

Author Biographies

Maria Julia Carvalho de Melo, State University of Paraíba

Doutora em Educação (UFPE); Professora do curso de Pedagogia da Universidade Estadual da Paraíba

Lucinalva Andrade Ataide de Almeida, Federal University of Pernambuco

Doutora em Educação (UFPE); Professora do curso de Graduação em Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico do Agreste, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea da Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico do Agreste

References

AZEVEDO, Janete Maria Lins de. Implicações da nova lógica de ação do Estado para a Educação Municipal. Educação Sociedade. Campinas, SP, CEDES, v. 23, n. 80, p. 49 ‐ 71, setembro, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/57qR4WBxvqrBSDRgpSBNvXJ/abstract/?lang=pt. Acesso: 14 ago. 2023.

BALL, Stephen. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v.5, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/sHk4rDpr4CQ7gb3XhR4mDwL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023.

BALL, Stephen; YOUDELL, Deborah. Privatización encubierta de la educación pública. In: V CONGRESO MUNDIAL DE LA INTERNATIONAL DE LA EDUCACIÓN. Informe. Brussels: Internacional de la Educación, 2007. Disponível em: https://observatorioeducacion.org/sites/default/files/ball_s._y_youdell_d._2008_la_privatizacion_encubierta_en_la_educacion_publica.pdf. Acesso: 14 ago. 2023.

BEECH, Jason. A internacionalização das políticas educativas na América Latina. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, pp.32-50, Jul/Dez, 2009. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6575072/mod_resource/content/0/beechinternalizac%CC%A7a%CC%83onaame%CC%81ricalatina.pdf. Acesso em: 14 ago. 2023.

BIESTA, Gert; TEDDER, Michael. How is agency possible? Towards an ecological understanding of agency-as-achievement. Exeter: Teaching & Learning Research Programme, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228644383_How_is_agency_possible_Towards_an_ecological_understanding_of_agency-as-achievement#fullTextFileContent. Acesso: 14 ago. 2023.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 14 ago. 2023.

BURITY, Joanildo Albuquerque. Desconstrução, hegemonia e democracia: o pós-marxismo de Ernesto Laclau. In: OLIVEIRA, Marcos Aurélio Guedes de (org.). Política e contemporaneidade no Brasil. Recife: Bagaço, 1997, p. 29-74.

CHAUI, Marilena. (30 de janeiro de 2017). O retrato de uma catástrofe. Acesso em 14 de agosto de 2018, Disponível em Jornalistas Livres: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=475162479274301&id=292074710916413

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FULLAN, Micheal; HARGREAVES, Andy. Por que é que vale a pena lutar? Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2001.

GARCIA, Teise. Incidência do setor privado na dimensão da gestão educacional na educação básica: programas e atores (2005-2015). In: GARCIA, Teise; ADRIÃO, Theresa (ors.). Currículo, gestão e oferta da educação básica brasileira: incidências de atores privados nos sistemas estaduais (2005-2015). Curitiba : CRV, 2018.

GOMES, Danyella Jakelyne Lucas. Modernização da gestão nas escolas de referência em ensino médio em Pernambuco: um toque de gerencialismo na educação. Revista Administração Educacional - CE – UFPE, Recife-PE, v.10 n.2 p. 19-34, jul/dez, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ADED/article/view/245699. Acesso em: 14 ago. 2023.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Revista Práxis Educacional. v. 17, n. 46, p. 1-18, Jul./Set., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8915/5832. Acesso: 14 ago. 2023.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Posmarxismo sin pedido de desculpas. In: LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000, p. 111-145.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LEITE, Carlinda. Para uma escola curricularmente inteligente. Porto: Asa, 2003.

LEITE, Carlinda. A territorialização das políticas e das práticas educativas. In: LEITE, Carlinda. (org.). Mudanças curriculares em Portugal: transição para o século XXI. Porto: Porto Editora, 2005. p. 15-32

LIRA, Ildo Salvino de. Percepções de diretores escolares sobre os impactos da política de responsabilização educacional de Pernambuco. Revista Administração Educacional - CE - UFPE Recife-PE, v.11, n. 2, p. 42-57, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ADED/article/view/248519/37719. Acesso em: 14 ago. 2023.

LOPES, Alice Casimiro; BURITY, Joanildo Albuquerque; MENDONÇA, Daniel de. Apresentação. In: LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política emocrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015. p. 7-33.

MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de. Produção das práticas curriculares de professoras da educação básica: ações articulatórias com as políticas de avaliação. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 43, p. 10-36, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/9607. Acesso em: 14 ago. 2023.

MELO, Maria Julia Carvalho de; VELOSO, Tamires Barros; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de. Processos de negociações-articulações no terreno do indecindível: produção de políticas-práticas curriculares no agreste pernambucano. In: FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres (org.). Políticas curriculares, alfabetização e infância: por outras passagens. Curitiba: CRV, 2021, p. 183-201.

MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de; LEITE, Carlinda. Práticas curriculares coletivas de professores do 1º ciclo da educação básica de Portugal. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 2006-2021, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12714. Acesso em: 14 ago. 2023.

MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de; LEITE, Carlinda. Currículos de formação de professores: o poder de agência em questão. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 48, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Bzd4JbzmXBDLP3tMYFgQGHb/. Acesso em: 14 ago. 2023.

MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de; LEITE, Carlinda. Negociação das políticas/práticas curriculares: o desenvolvimento profissional de professores(as) orientado para a decisão curricular. Educar em Revista, Curitiba, v. 39, 2023. Disponível: https://www.scielo.br/j/er/a/Dw8zPDcjPh4mV7tY7Rv9nCj/. Acesso em: 14 ago. 2023.

PRIESTLEY, Mark; BIESTA, Gert; ROBINSON, Sarah. Teacher agency: what is it and why does it matter? In: EVERS, Jelmer; KNEYBER, René (ed.). Flip the system: changing education from the ground up. London: Routledge, p. 134-148, 2015.

SILVA, Andréia Ferreira da; DRABACH, Nadia Pedrotti. Racionalidade empresarial, gestão escolar e avaliação na proposta de Ensino Médio Integral em Pernambuco (2008-2018). Educação e Filosofia, Uberlandia, v.37, n.79, p. 115-144, jan/abr. 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/65512. Acesso em: 14 ago. 2023.

Published

2024-07-12

How to Cite

Melo, M. J. C. de, & Almeida, L. A. A. de. (2024). “If we let teachers work.”: meanings of school management inscribed in the articulations between public management and private programs . Education, 49(1), e108/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644485431

Issue

Section

Dossiê – Políticas-práticas curriculares para infância e formação de professores: perspectivas de análise em diferentes contextos nacionais e internacionais

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.