The approach to Youth and Adult Education in undergraduate courses at the Federal University of Santa Maria
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644484503Keywords:
Youth and Adult Education, Teacher training courses, CurriculumAbstract
Youth and Adult Education (EJA), organized as a teaching modality by Law of Lines of Direction and Bases of the Education (LDB/96), lacks initial teacher training that considers their specificities and reserves space in their course projects, curriculum matrices and pedagogical practices. This study presents an analysis of the presence/absence of specific curricular components and/or themes/discussions related to EJA in undergraduate courses offered by the Federal University of Santa Maria (UFSM) Santa Maria campus. As a methodological procedure, we opted for a qualitative and descriptive research with document analysis based on the curricula of twenty-two (22) undergraduate courses. The results point to the little space occupied by the EJA theme in the curricular matrix and in the pedagogical practices of the courses. Thus, it is considered necessary to expand the approach to the EJA theme in the pedagogical projects of the analyzed degrees, as well as the investigation of this aspect in other teacher training courses in the country.
References
ARROYO, Miguel. Formar educadores e educadoras de jovens e adultos. In: SOARES, L. (Org). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-32.
ARROYO, Miguel G. Passageiros da Noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petropólis, RJ: Vozes, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 11, de 10 de maio de 2000. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília/DF: MEC/CNE. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf. Acesso em 04 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 09, de 08 de maio de 2001. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília/DF: MEC/CNE. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em 04 jan. 2023.
DI PIERRO, Maria Clara. Contribuições do I Seminário Nacional de Formação de Educadores de Jovens e Adultos. In: SOARES, L. (Org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 281-291.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FONSECA, Marília. O Banco Mundial e a Educação: Reflexões sobre o caso brasileiro. IN: GENTILI, Pablo. (Org.). Pedagogia da exclusão: o neoliberalismo e a crise da escola pública. (crítica ao neoliberalismo na educação) Petrópolis. RJ: Vozes, 1995. p. 77-108.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Rio fe Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/soaciais/educacao.html. Acesso em: 09. Jan. 2023.
MACHADO, Maria Margarida. Formação de professores para EJA: uma perspectiva de mudança. Retratos Da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 161-174, jan./dez. 2008.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Sete lições sobre educação de adultos. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, Eduardo Jorge Lopes da; LIRA, Liliane Oliveira; LIMA, Gessica Maria Silva de. O Perfil do Educador Popular da EJA no Discurso de Jovens Operários-Educandos do Projeto Escola Zé Peão. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v. 6, p. 194-211, 2018.
SOARES, Leôncio. Avanços e desafios na formação do educador de jovens e adultos. In: MACHADO, Maria Margarida (Org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos - II Seminário Nacional. Brasília: Secad/MEC, UNESCO, 2008. p. 57-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)