History of education in the pedagogy course: advances, challenges and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468174

Keywords:

History of education, Teacher training, Pedagogy

Abstract

This article discusses the trajectory of the History of Education discipline in the Pedagogy course at the State University of West Paraná (UNIOESTE), between 1972 and 2015. The main objective of this study is the foundation of that course and its last reformulation. is to examine its importance in teacher education. The methodology is based on the bibliographical study of theoretical contributions referenced in the field of History of Education, such as: Saviani (2000), Lopes and Galvão (2001), Stephanou and Bastos (2011), among others; as well as the analysis of the discipline's programs. In view of the streamlining policies in the formation of pedagogues, there is an intensification of a discourse in favor of the constitution of the teacher with a pragmatic basis, with strong restrictions on critical, historical and philosophical disciplines in the preparation of this professional future. This occurs under the justification of the need for more technical training, that is, one that prioritizes certain skills that meet the emergency demands of the labor market.

Author Biography

Joao Carlos da Silva, State University of West Paraná

Doutorado em Educação pela Faculdade de educação/UNICAMP. Pós-doutorado pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/UESB. É professor da UNIOESTE desde 2000, no Colegiado de pedagogia, e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel. É membro do Grupo de pesquisa HISTEDOPR - História, sociedade e educação no Brasil - GT Oeste do Paraná, Cascavel. Atua na área de Educação, com ênfase em História da Educação, nos temas: questões teórico-metodológicas da história da educação, história da escola pública, instituições escolares, fontes e arquivos.

References

BURKE, Peter. A escola dos Annales: 1929-1989: a revolução francesa da historiografia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Org.) Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: Antonio Gramsci: introdução ao estudo da filosofia; a filosofia de Benedetto Croce. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.

LOPES, Eliana Marta; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da educação: o que você precisa saber sobre. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval, NASCIMENTO, Maria Isabel Moura (orgs.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas, SP: Autores Associados: Histedbr, 2005. - (coleção Memória da educação).

REIS, José Carlos. Da “história global” à “história em migalhas”: o que se perde, o que se ganha. In: GUAZZELLI, César Augusto Barcellos (Org.). Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: UFRGS, 2000. p. 177-208.

RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François.

Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.

SAVIANI, Demerval. O debate teórico e metodológico no campo da história e sua importância para a pesquisa educacional. In: SAVIANI, Demerval, LOMBARDI, José Claudinei e SANFELICE, José Luís (orgs.). História e história da educação – o debate teórico-metodológico atual. 2ª. Ed,.Campinas, SP: Autores Associados/ HISTEDBR, 2001.

SILVA, João Carlos da. História e historiografia da educação na Região Oeste do Paraná: alguns apontamentos. Rev. Humanidades. Fortaleza, v. 32, n. 1, p. 47-57, jan./jun. 2017

STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. História, Memória e História da Educação. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. Histórias e memórias da educação no Brasil-Vol. III: Século XX. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

SZYMANSKI, Maria Lídia Sica; BASTOS, Carmen Célia Barradas. O curso de Pedagogia da Unioeste - Campus de Cascavel: História de suas reestruturações curriculares. Revista Educere et Educare. p. 217-232. Vol. 6 nº 12 jul./dez. 2011.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Aprova alteração do

Projeto Político-Pedagógico do Curso de Pedagogia – campus Cascavel.

Resolução nº 375/2007 CEPE [Conselho de Ensino e Pesquisa da Unioeste].

Cascavel. 2016.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ - Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2005. UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ - Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2007.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Aprova o Regulamento do Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), do

curso de Pedagogia, turnos matutino e noturno, do campus de Cascavel, e

revoga a Resolução nº 020/2011-Cepe, de 24 de fevereiro de 2011. Resolução nº 092/2013 CEPE [Conselho de Ensino e Pesquisa da Unioeste]. Cascavel. 2013.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANA. Arquivo do Curso de Pedagogia. Planos de Ensino do Curso de Pedagogia. Cascavel. UNIOESTE. [1972- 2010]. Documento interno.

Published

2023-07-06

How to Cite

Silva, J. C. da. (2023). History of education in the pedagogy course: advances, challenges and perspectives. Education, 48(1), e76/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644468174

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.