History of education in the pedagogy course: advances, challenges and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644468174Keywords:
History of education, Teacher training, PedagogyAbstract
This article discusses the trajectory of the History of Education discipline in the Pedagogy course at the State University of West Paraná (UNIOESTE), between 1972 and 2015. The main objective of this study is the foundation of that course and its last reformulation. is to examine its importance in teacher education. The methodology is based on the bibliographical study of theoretical contributions referenced in the field of History of Education, such as: Saviani (2000), Lopes and Galvão (2001), Stephanou and Bastos (2011), among others; as well as the analysis of the discipline's programs. In view of the streamlining policies in the formation of pedagogues, there is an intensification of a discourse in favor of the constitution of the teacher with a pragmatic basis, with strong restrictions on critical, historical and philosophical disciplines in the preparation of this professional future. This occurs under the justification of the need for more technical training, that is, one that prioritizes certain skills that meet the emergency demands of the labor market.
References
BURKE, Peter. A escola dos Annales: 1929-1989: a revolução francesa da historiografia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.
CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Org.) Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: Antonio Gramsci: introdução ao estudo da filosofia; a filosofia de Benedetto Croce. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.
LOPES, Eliana Marta; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da educação: o que você precisa saber sobre. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval, NASCIMENTO, Maria Isabel Moura (orgs.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas, SP: Autores Associados: Histedbr, 2005. - (coleção Memória da educação).
REIS, José Carlos. Da “história global” à “história em migalhas”: o que se perde, o que se ganha. In: GUAZZELLI, César Augusto Barcellos (Org.). Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: UFRGS, 2000. p. 177-208.
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François.
Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.
SAVIANI, Demerval. O debate teórico e metodológico no campo da história e sua importância para a pesquisa educacional. In: SAVIANI, Demerval, LOMBARDI, José Claudinei e SANFELICE, José Luís (orgs.). História e história da educação – o debate teórico-metodológico atual. 2ª. Ed,.Campinas, SP: Autores Associados/ HISTEDBR, 2001.
SILVA, João Carlos da. História e historiografia da educação na Região Oeste do Paraná: alguns apontamentos. Rev. Humanidades. Fortaleza, v. 32, n. 1, p. 47-57, jan./jun. 2017
STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. História, Memória e História da Educação. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. Histórias e memórias da educação no Brasil-Vol. III: Século XX. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.
SZYMANSKI, Maria Lídia Sica; BASTOS, Carmen Célia Barradas. O curso de Pedagogia da Unioeste - Campus de Cascavel: História de suas reestruturações curriculares. Revista Educere et Educare. p. 217-232. Vol. 6 nº 12 jul./dez. 2011.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Aprova alteração do
Projeto Político-Pedagógico do Curso de Pedagogia – campus Cascavel.
Resolução nº 375/2007 CEPE [Conselho de Ensino e Pesquisa da Unioeste].
Cascavel. 2016.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ - Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2005. UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ - Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2007.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Aprova o Regulamento do Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), do
curso de Pedagogia, turnos matutino e noturno, do campus de Cascavel, e
revoga a Resolução nº 020/2011-Cepe, de 24 de fevereiro de 2011. Resolução nº 092/2013 CEPE [Conselho de Ensino e Pesquisa da Unioeste]. Cascavel. 2013.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANA. Arquivo do Curso de Pedagogia. Planos de Ensino do Curso de Pedagogia. Cascavel. UNIOESTE. [1972- 2010]. Documento interno.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)