Formative trajectories with research on gender and sexuality in education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644467829Keywords:
Education, Gender, SexualityAbstract
The interview conducted with professor and researcher aimed at understanding their formative trajectories with research on gender and sexuality in the educational and health field. It sought to offer elements to problematize the markers of gender and sexuality and their interface with public policies for social inclusion, with derivations that allow thinking about the transversality of gender in initial education. One of the researcher’s perspectives in the educational field is that the activity of educating involves teaching and learning processes: what, who and how they teach and what, who and how one learns, thus going beyond educational institutions and classrooms. The interview was carried out within the scope of a Post-Doctoral research activity, at the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais.
References
ANDRADE, Sandra dos Santos; MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann; BARZOTTO, Carlos Eduardo. Transversalidade de gênero em políticas públicas: uma revisão de literatura. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, v. 2, p. 81-106, 2019. DOI: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.1816
DAL'IGNA, Maria Cláudia; KLEIN, Carin; MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Generificação das práticas escolares: uma abordagem feminista pós-estruturalista. Currículo sem fronteiras, [s. l.], v. 16, p. 468-487, 2016.
DURO, Carmen Lucia Mottin. Maternidade e cuidado infantil: concepções presentes no contexto de um programa de atenção à saúde da criança. 2002. 169 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/11987/000343303.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
DUTRA, Ivete Lourdes. Parto natural, normal e humanizado: a polissemia dos termos e seus efeitos sobre atenção ao parto. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/6067. Acesso em: 15 set. 2021.
FERNANDES, Letícia Prezzi. Nas trilhas da família... Como e o que um serviço de educação social de rua ensina sobre relações familiares. 2008. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
KLEIN, Carin. “...Um cartão [que] mudou nossa vida?”: maternidades veiculadas e instituídas pelo Programa Nacional Bolsa-Escola. 2003. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/3814. Acesso em: 15 set. 2021.
KLEIN, Carin. Biopolíticas de inclusão social e produção de maternidades e paternidades para uma “infância melhor”. 2010. 255 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/27048. Acesso em: 15 set. 2021.
LOURO, Guacira Lopes; MEYER, Dagmar. A escolarização do doméstico. A construção de uma escola técnica feminina (1946-1970). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 87, p. 45-87, 1993. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1896/1863. Acesso em: 15 set. 2021.
SCHWENGBER, Maria Simone Vione. Donas de si? A educação de corpos grávidos no contexto da Pais & Filhos. 2006. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/8937. Acesso em: 15 set. 2021.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)