Formative trajectories with research on gender and sexuality in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644467829

Keywords:

Education, Gender, Sexuality

Abstract

The interview conducted with professor and researcher aimed at understanding their formative trajectories with research on gender and sexuality in the educational and health field. It sought to offer elements to problematize the markers of gender and sexuality and their interface with public policies for social inclusion, with derivations that allow thinking about the transversality of gender in initial education. One of the researcher’s perspectives in the educational field is that the activity of educating involves teaching and learning processes: what, who and how they teach and what, who and how one learns, thus going beyond educational institutions and classrooms. The interview was carried out within the scope of a Post-Doctoral research activity, at the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais.

Author Biographies

Alexandre Gomes Soares, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação (USP),Mestre em Educação Tecnológica (CEFET/MG), Pós-graduado em Gestão de Pessoas e Projetos Sociais pela UNIFEI, Pós-graduado em Planejamento, Implementação e Gestão de Educação a Distância pela UFF,Pós-graduado em História e Culturas Políticas pela UFMG, Pós-graduado em Educação Empreendedora pela UFSJ, Pós-graduado em Educação Profissional Integ. a Ed. Bás. na Educação de Jovens e Adultos (CEFET-MG), Licenciado em Pedagogia pela UNINOVE, Bacharel Licenciado em História pela PUC-Minas. .Possuo experiência nas áreas de gestão, docência e formação de professores (temas em Educação: Gênero, Sexualidade/Diversidade, Currículo, Formação Docente). Atua como Coordenador Pedagógico no 1º e 2º Ciclo na Prefeitura de Belo Horizonte. É pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas (GECC/CNPq), da Faculdade de Educação da UFMG. E-mail : prof.alexhis@gmail.com

Marlucy Alves Paraíso, Universidade Federal de Minas Gerais

É professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (onde atua desde 1995) e do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma universidade (desde 2003). É pesquisadora 1C do CNPq. É Vice-presidente da ABdC: Associação Brasileira de Currículo (2019-2021). É Chefe de Departamento DAE da FaE/UFMG (2019-2021); Membro do Núcleo Docente Estruturante da FaE/UFMG (2018-2020) e Membro da Comissão de Acompanhamento e Auto-Avaliação do Programa de pós-graduação da FaE/UFMG(2019-2022). É atual Coordenadora do GECC: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas da FAE/UFMG, que fundou em 2002 e coordenou nos seguintes períodos: 2002 a 2008, 2011-1213 e 2016 até a atualidade.

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Published

2022-05-20

How to Cite

Soares, A. G., & Paraíso, M. A. (2022). Formative trajectories with research on gender and sexuality in education . Education, 47(1), e31/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644467829

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