Field education in Brazil: from black canvas to the academy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644465206

Keywords:

Field Education, MST, Public policy

Abstract

this article of systematic bibliographic review and also narrative deals with Fiel Education in Brazil, considering its genesis with the Landless Rural Workers Movement; his trajectory in Brazilian public policy; and, most discussed topics according to scientific articles published in the Capes database between 1998 end 2018. It stands out as relevant the non-separation of Field Education from the struggle of social movements, otherwise, if it were not for the black canvas / itinerant school, it would not exist and, between articulations and clashes the conquests in the Legislation took place. In this respect, the national articulation for a (basic) education in the field played a fundamental role. The most studied subjects in the academy are: teacher training / curriculum; social movements; country school; legislation and public policies. The research in the state of Rondônia shows the Agricultural Family Schools strongly, as well as, the events highlight publications about Educampo in the municipality of Ji-Paraná.

Author Biographies

Isaura Isabel Conte, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do curso de Pedagogia, na Universidade Federal de Rondônia (Unir) campus de Ji-Paraná,

Edivânia de Souza, Universidade Federal de Rondônia

Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia, campus de Ji-Paraná.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CEB/036/2001. Diretrizes operacionais para as escolas de educação básica no campo.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução 01/2002. Estabelece as diretrizes operacionais para as escolas de educação básica no campo.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação do campo: marcos normativos. Brasília: Secadi, 2012.

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. Petrópolis (RJ), 2004.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 257- 264.

CALDART, Roseli Salete. Sobre educação do campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida dos (Org.). Por uma educação do campo. Campo, políticas públicas, educação. Brasília: INCRA/MDA, 2008. p. 67-86.

CAMINI, Isabela. Escola itinerante dos acampamentos do MST: um contraponto à escola capitalista? Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 245. Porto Alegre/RS, 2009.

CORREIA, Marcus Orione Gonçalves. Defesa de direitos. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 187- 190.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Maurício Gomes. Revisões sistemáticas de literatura: passos para a sua elaboração. Revista Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, vol. 23, n. 1. 183-184, jan-mar 2014. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ress/v23n1/2237-9622-ress-23-01-00183.pdf. acesso em 28 fev. 2019.

MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Caderno de educação nº 14. Educação no MST – memória. Documentos 1987-2015. São Paulo: Expressão Popular, 2017. (Roseli Salete Caldart; Edgar Jorge Kolling, Orgs.).

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática x revisão narrativa. Revista paulista de enfermagem. vol 2, n. 20, 2007. (Editorial s/p.).

Published

2022-01-28

How to Cite

Conte, I. I., & Souza, E. de. (2022). Field education in Brazil: from black canvas to the academy. Education, 47(1), e10/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644465206

Most read articles by the same author(s)