Physical education teachers and inclusion: still some way to go
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464461Keywords:
Physical Education, School, Inclusiom, TeachersAbstract
This article aims to outline the profile of Physical Education teachers working in the context of inclusive education, as well as to know their opinion about the inclusion of students with disabilities in regular education and check whether regular schools have physical accessibility to receive students. Methodologically, the research is quantitative, with a descriptive, cross-sectional objective, carried out with the participation of 28 teachers working in regular public schools in the city of Teresina-PI. The data reveal that 67.9% of the surveyed teachers have experience with disabled students and 71.4% have participated in professionalizing courses to help their pedagogical and teaching practice. However, it was noticed that 67.9% of the teachers reveal that the facilities of the public schools in which they work are not adapted to receive students with disabilities. In a worrisome way, 71.4% of the educators highlight the scarcity and lack of material to ensure a safer and more inclusive work with disabled students. The research allowed us to reflect that inclusive Physical Education still faces and experiences numerous problems, especially in the performance of teachers, highlighting the insufficiency of knowledge to meet the educational needs of disabled students. On the other hand, it reveals that these professionals see as positive and important the inclusion of students in regular schools, especially for learning and respect for differences. In this way, we can highlight that school and inclusive Physical Education still experiences many lemmas and dilemmas in this beginning of the 21st century regarding the pedagogical and inclusive treatment with disabled students.
References
ALVES, Tassia Pereira. et al. Inclusão de alunos com surdez na educação física escolar. Revista Eletrônica de Educação, v. 7, n. 3, p. 192-204, 2013.
ALVES, Maria Luíza Tanure.; DUARTE, Edilson. A participação de alunos com síndrome de Down nas aulas de Educação Física Escolar: Um estudo de caso. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 03, p. 237-256, jul/set de 2012.
AMARAL, Lígia Assunção. et al. Propondo uma política da USP referida à deficiência. 2010. Disponível em: http://usplegal.saci.org.br/quem/Propondo_uma_Politica_da_USP_Referida_à_ Deficiência htm . Acesso 15 jul. 2019.
ANDRADE, José Milton Andrade.; FREITAS, Ana Paula de. Possibilidades de atuação do professor de educação física no processo de aprendizagem de alunos com deficiência. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, 1163-1176, out./dez. de 2016.
BATISTA, Francine de Fática Lima.; SANTOS, Soraya Dayanna Guimarães.; FUMES, Neiza de Lourdes Frederico. Formação do professor do curso de educação física face à inclusão do aluno com deficiência na educação superior de alagoas. In: V ENCONTRO ALOGOANO DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA,1.. 2015. Anais [...]. Maceió: Encontro nordestino de inclusão na educação superior, 2015. 1.v. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/eaei/article/view/2138/1617 Acesso em: 12 de jul. 2019
BARBOSA, Heloíza. Por que Inclusão?. 2008. Disponível em: http://www.inclusive.org.br/arquivos/52. Acesso: 14 de jul. 2019
BERETA, Mônica Silveira.; VIANA, Patrícia Beatriz de Macedo. Os benefícios da inclusão de alunos com deficiência em escolas regulares. Revista Pós-Graduação: Desafios Contemporânes, v.1, n. 1, 2014.
BLOCK, Martin.; OBRUSNIKOVA, Iva. Inclusion in Physical Education: a Review of Literature from 1995-2005. Adapted Physical activity Quartely, v. 24, p. 103-124, 2007.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara da Educação Básica (CEB). Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 14 set. 2001. Seção 1, p. 39.
BRITO, Raull Felippe Almeida.; LIMA, João Franco. Educação física adaptada e inclusão: Desafios encontrados pelos professores de educação física no trabalho com alunos com deficiência. Revista Corpo, Movimento e Saúde, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2012.
CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. 3.ed. Porto alegre: Mediação, 2005.
CARVALHO, Ingrid Rosa. et al. A linguagem como instrumento de inclusão social: uma experiência de ensino do hip hop para jovens e adultos com deficiência intelectual e autismo. Movimento, Porto Alegre, v. 26, e26033, 2020.
COSMO, Jolimar. A formação do professor de Educação Física na perspectiva da inclusão: um estudo dos anais da conbrace/conice. Revista Brasileira de Ciência e Esporte, v.36, n. 2, p. 859-876, 2014.
CUNHA, Raissa Forte Pires.; GOMES, Adriana Leite Limaverde. Concepções de professores de Educação Física sobre inclusão escolar. Práxis educativa, v. 12, n. 12, p. 414-429, 2017.
CHICON, José Francisco.; PERTELE, Ludmila Lima.; SANTANA, Monique Adna Galdino de. Formação, Educação Física e Inclusão: um estudo em periódicos. Revista Brasileira de Ciência e Esporte, v. 36, n. 2, p. 830-845, 2014.
CHICON, José Francisco.; MENDES, Katiuscia Aparecida Moreira Oliveira.; SÁ, Maria das Graças Carvalho Silva de. Educação Física e inclusão: a experiência na Escola Azul. Movimento, v. 17, n. 4, p. 185-202, 2011.
CHICON, José Francisco. et al. Educação física e inclusão: a mediação pedagógica do professor na brinquedoteca. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 1, 279-292, jan./mar. de 2016.
CRUZ, Gilmar de Cruz.; FERREIRA, Júlio Romero. Processo de formação continuada de professores de educação física em contexto educacional inclusivo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 19, n. 2, p. 163-180, 2005.
DUARTE, Anne Caroline. et al. Professores de educação física e suas práticas pedagógicas em classes que alunos com deficiência estão inseridos. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 1, 31 mar. 2015.
FALKENBACH, Atos Prinz.; LOPES, Elaine Regina. Professores de educação física diante da inclusão de alunos com deficiência visual. Pensar a Prática, v. 13, n. 3, p. 118, 2010.
FERREIRA, Ruhena Kelber Abrão. O perfil profissional do professor da rede estadual de educação física do ensino médio. FIEP BULLETIN - Volume 84-Special Edition - ARTICLE I – 2014.
FERREIRA, Eliana Lúcia; CATALDI, Carolina Lessa. Implantação e implementação da educação física inclusiva. Revista Educação Especial, v. 27, n. 48, p. 79-94, 2014.
FIORINI, Maria Luiza Salzani. Concepção do professor de Educação Física sobre a inclusão do aluno com deficiência. 2011. 143 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2011.
FIORINI, Maria Luiza Salzani.; MANZINI, Eduardo José. Inclusão de alunos com deficiência na aula de educação física: identificando dificuldades, ações e conteúdos para prover a formação do professor. Revista Brasileira de Educação Especial, Rio de Janeiro, v. 20, p. 387-404, 2014.
FOLSOM-MEEK, Sherry. et al. Effects of academic major, gender, and hands-on experience on attitudes of preservice professionals. Adapted Physical Activity Quarterly, v. 16, n. 4, p. 389-402, 1999.
FREITAS, Soraia Napoleão. A formação de professores na educação inclusiva: construindo a base de todo o processo. In: RODRIGUES, D. (org.) Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 52, p. 101-119, 2013.
GORGATI, Maria Greguol.; ROSE JR, Dante de. Percepções dos Professores Quanto à Inclusão de Alunos com Deficiência em Aulas de Educação Física. Movimento, v. 15, n. 02, p. 119-140, 2009.
HUTZLER, Yeshayahu. Attitudes toward the participation of individuals with disabilities in physical activity: A review. Quest, v. 55, n. 4, p. 347-373, 2003.
KOZUB, Francis.; PORRETTA, David. Interscholastic coache’s attitudes toward integration of adolescents with disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, v.15, p.328-344, 1998.
LOPES, Aluísio Wagner de Araújo.; MORENO-VALDÉS, Maria Tereza Formação de professores de educação física que atuam com alunos com necessidades educacionais especiais (deficiência auditiva): uma experiência no ensino fundamental da rede pública de fortaleza. Revista Brasileira de Educação Especial, v.9, n.2, p.195-210, 2003.
LOPES, Andreia de Carvalho.; NABEIRO, Marli. Educação física escolar e o contexto inclusivo: o que pensam os educandos sem deficiência? Motriz, Rio Claro, v.14 n.4, p.494-504, out./dez. 2008.
MANTOAN, Maria Teresa Égler. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo, Moderna, 2003. 93 p.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira.; D’ANTINO, Maria Eloísa Famá. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Saúde Sociedade, v.20, n.2, p.377-389, 2011.
MENDES, Enilcéia Gonçalves.; ALMEIDA, Maria Amélia.; TOYADA, Cristina Yoshie. Inclusão escolar pela via da colaboração entre educação especial e educação regular. Educar em Revista, n. 41, p. 81-93m 2011.
MENDES, Marcelo de Melo.; PÁDUA, Karla Cunha. Influência da formação na prática de professores de Educação Física que atuam com alunos com deficiência: um estudo no sistema de ensino especial. Educação em foco, v. 13, n. 16, p. 13-39, 2010.
MUNSTER, Mey Van.; AVERSAN, Thais. Estratégias de sensibilização para a inclusão no contexto da educação física escolar. Revista Lecturas Educacion Física y Deportes, v. 162, p.1-8, 2011.
NASCIMENTO, Katrina Patrício. et al. A formação do professor de educação física na atuação profissional inclusiva. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 6, n. 3, p. 53-58, 2007.
NASCIMENTO, Sylvia Fernanda. Professores de educação física em ação de formação continuada: a inclusão como foco de reflexão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. S891-S905, abr./jun. 2014.
NOZI, Gislaine Semcovici.; VITALINO, Celia Regina. Saberes necessários aos professores para promover a inclusão de alunos com necessidades Educacionais Especiais. Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 333-347, 2012.
ROPOLI, Edilene Aparecida. et al. Sobre identidades e diferenças na escola. In: ROPOLI, E. A. et al. (org.). A Educação Especial na perspectiva da inclusão escolar. Brasília. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Fortaleza, Universidade Federal do Ceará, 2010. 48p.
SALVADOR, Beatriz Spricigo. A inclusão escolar nas aulas de Educação Física: dificuldades dos professores. Revista Lecturas Educacion Física y Deportes, v; 19, n. 202, p. 1 – 8, 2015.
SELAU, Bento. Inclusão na sala de aula. 1°ed. Porto alegre: Evangraf, 2007.
SIDERIDIS, Georgios, D.; CHANDLER, James. Assessment of Teacher Attitudes Toward Inclusion of Students with Disabilities: a Confirmatory Factor Analysis. Adapted Physical Activity Quarterly, v.14, p.51-64, 1997.
SOUTO, Maria da Conceição Dias. et al. Integrando a Educação Física ao Projeto Político Pedagógico: perspectiva para uma educação inclusiva. Motriz, Rio Claro, v.16 n.3 p.762-775, jul./set. 2010.
THESING, Mariana Luzia Corrêa.; COSTA, Fabiane Adela Toneto. As proposições de uma escola inclusiva na concepção de professores de educação especial: algumas problematizações. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 252, p. 277-293, 2018.
THOMAS, Jerry.; NELSON, Jack..; SILVERMAN, Stephen. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.
ZUCCHETTI, Dinora Tereza A. Inclusão escolar vista sob a ótica de professores da escola básica. Educação em Revista, v. 27, n. 2, p.197-218, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)