CONTINUOUS TRAINING OF TEACHERS IN THE MIDST OF ACTIVE TECHNOLOGIES AND METHODOLOGIES: AN EXPERIENCE REPORT USING THE LEARNING SCRIPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995071286

Keywords:

Gamification, Educational technology, Teacher training

Abstract

This experience report aims to disseminate the importance of continuing education for teachers in the midst of active technologies and methodologies, more specifically, gamification. As a methodology, a case study was used, combined with a questionnaire and participant observation of two trainers on the Clickideia platform, with such initiatives being instruments for data collection, focusing on the Clickideia platform and its application with teachers from the municipal network of teaching in Alegrete/RS. Throughout the practice and reflection of continuing education, we realized that teachers were able to develop autonomy in the production of gamified materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maura da Costa e Silva, Federal University of Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Tecnologias Educacionais em Rede – Universidade Federal de Santa Maria

Ivana Fontoura Carvalho, Federal University of Pampa

Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - Universidade Federal do Pampa

References

BACICH, Lilian. MORAN, José. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

BANDEIRA, Denise. Material didático: conceito, classificação geral e aspectos da elaboração. Curso de Materiais didáticos para smartphone e tablet. Curitiba, IESDE, p. 13-33, 2009. Disponível em: <http://www2.videolivraria.com.br/pdfs/24136.pdf> Acesso em: 28 jul. 2022

DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2009.

Centro de Inovação para a Educação Brasileira - CIEB (2019). Nota Técnica #15. Disponível em: <https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2019/06/CIEB_NotaTecnica15_junho_-2019.pdf> Acesso em: 28 jul. 2022

COSTA, Daniel Leite et al. Revisão Bibliográfica dos Aspectos e Métodos Componentes da Gamificação na Educação. Feedback, v. 10, n. 1, p. 6, 2018. Disponível em: <http://www.sbgames.org/sbgames2018/files/papers/EducacaoFull/188367.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2022.

FARDO, M. L. A GAMIFICAÇÃO APLICADA EM AMBIENTES DE APRENDIZAGEM. RENOTE, Porto Alegre, v. 11, n. 1, 2013. DOI: 10.22456/1679-1916.41629. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/41629. Acesso em: 25 nov. 2022.

FISCARELLI, Rosilene Batista de Oliveira. Material didático e prática docente. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, v. 2, n. 1, p. 31-39, 2007. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/454> Acesso em: 28 jul. 2022

FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele; TORRES, Patricia Lupion. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15762/11342. Acesso em: 14 nov. 2022

MARIETTO, Marcio Luiz. Observação participante e não participante: contextualização teórica e sugestão de roteiro para aplicação dos métodos. Revista Ibero Americana de Estratégia, v. 17, n. 4, p. 05-18, 2018. Disponível: https://www.redalyc.org/journal/3312/331259758002/331259758002.pdf Acesso em: 14 nov. 2022

MEDEIROS, Matheus Ferreira; MEDEIROS, Alexsandro Melo. Educação e tecnologia: explorando o universo das plataformas digitais e startups na área da educação. In: Anais do V CONEDU-Congresso nacional de educação; Pernambuco: Realize. 2018. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA19_ID836_26072018101555.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2022.

MENEZES, Cláudia Cardinale Nunes; BORTOLI, Robélius. Gamificação: surgimento e consolidação. Comunicação & Sociedade, v. 40, n. 1, p. 267-297, 2018. Disponível: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/CSO/article/view/6700/6204 Acesso em: 21 Nov 2022

Published

2023-05-16

How to Cite

Silva, M. da C. e, & Carvalho, I. F. (2023). CONTINUOUS TRAINING OF TEACHERS IN THE MIDST OF ACTIVE TECHNOLOGIES AND METHODOLOGIES: AN EXPERIENCE REPORT USING THE LEARNING SCRIPT. ReTER, 4(1), e7/1–11. https://doi.org/10.5902/2675995071286

Issue

Section

Dossiê Temático – Jogos e Gamificação aplicados à Educação

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.