Learning evaluation: a theoretical reflection through the practices found in a brazilian school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133855358

Keywords:

Avaliação, aprendizagem, ensino

Abstract

It is increasingly necessary to reflect on the assessment of learning since it is an important part of the teaching-learning process. Therefore, in this study, we deal with the evaluative practices that took place in the Portuguese language discipline of a state school in Espírito Santo. The school was chosen because the score in the evaluation of Basic Education Evaluation Program of Espírito Santo was above the grade of the entire state network. Besides that experience of the author of the article in having been a student at that school. The data interpretation was based on the studies by Carminatti and Borges (2012), Fidalgo (2006), Hoffman (2011), and Luckesi (2000).

Key-words: evaluation; learning; teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, Santa Catarina, v. 2, n. 1, 2005, p. 68-80.

CARMINATTI, Simone Soares Haas; BORGES, Martha Kaschny. Perspectivas da avaliação da aprendizagem na contemporaneidade. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 52, 2012, p. 160-178.

FIDALGO, Sueli Salles. A avaliação na escola: um histórico de exclusão social-escolar ou uma proposta sociocultural para a inclusão? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, 2006, p. 19-21.

HOFFMAN, Jussara Maria Lerch. Avaliação mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação, 2011.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Revista Pátio, São Paulo, v. 3, n. 12, 2000, p. 1-15.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2021-01-08

How to Cite

Pedruzzi, I., & Silveira, K. (2021). Learning evaluation: a theoretical reflection through the practices found in a brazilian school. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e55358, p. 1–11. https://doi.org/10.5902/2318133855358

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.