Overview of brazilian articles on school management published in the first quindenium of the 21st century (2001-2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133849820

Keywords:

Gestão Escolar, Educação, Pesquisa.

Abstract

Through this text we present an overview of the articles on school management published in the first quindenium of the 21st century (2001-2015). The objective was to understand the variables of quantity, authorship, frequency, origin, subareas and their correlations. In this sense, the text goes back to the historical characteristics of research in school management, mapping the way the theme was built from the beginning of the century, in order to characterize, highlight and serve as a basis for other research or reports. For this, the data were organized and described from collections in the electronic libraries of the Portal de Periódicos Capes/MEC and Scielo, with review by Google Scholar. The results pointed to the constant growth in the number of studies on the topic of school management; the Brazilian regions in which the most research on the theme is researched, as well as the terms that are most frequently used in research.

Key-words: school management; education; research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jerry Adriano Raimundo, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação (UFPR); Professor do Ensino Fundamental (PMC-Curitiba); Mestre em Educação (UFPR).

Sabrina Silva Valle Meotti

Diretora no CEEBJA Professor Francisco Benedetti – EFM. Especialista em Gestão Escolar com Ênfase em Administração Escolar pela Faculdade São Braz. Especialista em Educação Especial pela Faculdade Padre João Bagozzi.

References

FERREIRA, Liliana Soares. Bases histórico-sociais da política e administração/gestão educacional no Brasil. Educere et Educare, Cascavel, v. 4. n. 7, 2009, p. 357-371.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas: 2003.

LIMA, Paulo Gomes. Gestão escolar: um olhar sobre o seu referencial teórico. Regae: Santa Maria, v. 2, n. 3, 2013, p. 65-72.

RAIMUNDO, Jerry Adriano; FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória. Estado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos Capes/MEC. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 3, 2018, p. 891-918.

SILVA, Josias Benevides da. Um olhar histórico sobre a gestão escolar. Educação em Revista, Marília, v. 8, n. 1, 2007, p. 21-34.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. A pesquisa no campo da gestão da educação: algumas reflexões sobre as relações entre produção do conhecimento e a prática da gestão educacional. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, 2009, p. 81-94.

SOUZA, Donaldo Bello de. Anais dos eventos da Anped e da Anpae (2000-2008) e o estado da temática gestão, autonomia escolar e órgãos colegiados. RBPAE, Porto Alegre, v. 26, n. 3, 2010, p. 441-459.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2021-02-09

How to Cite

Raimundo, J. A., & Meotti, S. S. V. (2021). Overview of brazilian articles on school management published in the first quindenium of the 21st century (2001-2015). Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e49820, p. 1–10. https://doi.org/10.5902/2318133849820

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.