Galperin's theory in the physical education teaching process: contributions and approaches

Authors

  • Rodrigo Souza Ramos Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
  • Bruno Dandolini Colombo Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
  • Vânia Vitório Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
  • Bruna Carolini De Bona Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
  • Isabela Natal Milak Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546441440

Keywords:

Galperin, Physical Education, Teaching

Abstract

This article aims to relate Galperin’s theory to the management of Physical Education teaching, by bibliographic way, explaining the formation of concepts through assimilation stages and the didactic principles by Galperin. To that end, we connect the theoretical-methodological proposal of Overcoming Critical Physical Education and the Historical-Cultural Theory. We conclude that the concepts occur through stages assimilation with didactic principles by Galperin, and the relationship with Physical Education happens within this process of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Dandolini Colombo, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Atualmente é professor nos cursos de Educação Física e Pedagogia da UNESC. É membro dos seguintes grupos de estudos e pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física e Escola: Conhecimento e Intervenção (GEPEFE UNESC) e Núcleo de Estudos sobre as Transformação no Mundo do Trabalho (TMT UFSC). 

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira, NASCIMENTO, Carolina Picchetti. Criança não é Manga, não amadurece: Conceito de Maturação na Teoria Histórico-Cultural. PSICOLOGIA: CIÊNCIA E PROFISSÃO, 2013, 33 (2), 414-427.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 4ª ed. São Paulo: MARKON Books, 1996.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 2012.

NÚÑEZ, Isauro Beltrán. Vygotsku, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber livros, 2009. 216 p.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 20.ed.rev.e ampl. São Paulo: Cortez, 1996.

VIGOTSKI, Lev semenovich. Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes,1998, p. 191

Published

2021-03-12

How to Cite

Ramos, R. S., Colombo, B. D., Vitório, V., De Bona, B. C., & Milak, I. N. (2021). Galperin’s theory in the physical education teaching process: contributions and approaches. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546441440

Issue

Section

Original articles