Differentiated pedagogy and universal design for learning to support curricular accessibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X93472

Keywords:

Pedagogical practices, Curricular accessibility, Learning

Abstract

A school for all is conceived through the democratization of education, and the development of pedagogical practices that promote curricular accessibility is necessary. From this perspective, the theoretical and conceptual propositions of Philippe Meirieu's Differentiated Pedagogy and Universal Design for Learning (UDL) can assist in this process. This article's guiding question is: "How do the conceptual propositions of Differentiated Pedagogy and UDL converge and enable curricular accessibility?" The aim is to find connections between the principles of these two theoretical and conceptual propositions that enable the promotion of curricular accessibility in pedagogical practices. The research is a theoretical study with a qualitative and exploratory approach. The points of interlocution between the theoretical and conceptual propositions lie in the circulation of desire present in the Pedagogical Relationship and Engagement, considering the importance of awakening and maintaining in students the drive to learn about the presented subject. The alignment between the principle of representation and the didactic approach, which provides for ways of interacting with knowledge—that is, the different forms of access. Recognizing learning strategies and providing different forms of action and expression of what has been understood are ways to assess students' knowledge development. These propositions are interconnected by focusing on educability (Meirieu, 1998) and the success of everyone's learning. Believing in everyone's potential means maintaining high expectations of success for all students (CAST, 2018) and promoting diverse ways to develop skills in all subjects in school.

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Author Biographies

Eliane Sperandei Lavarda, Prefeitura Municipal de Santa Maria

Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (2001). Especialista em Psicopedagogia - Abordagem Institucional e Clínica pelo Centro Universitário Franciscano (2002).Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2014). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2023). Professora de Educação Especial na Prefeitura Municipal de Santa Maria - RS, atuando em Sala de Recursos.Professora de Educação Especial na Rede Estadual de Ensino do Estado do Rio Grande do Sul, atuando em Sala de Recursos. Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial. 

Fabiane Romano de Souza Bridi, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/2000). Especialização em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/2001) e Especialização em Psicopedagogia - Abordagem Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA/2002). Concluiu o Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS/2004) com o trabalho intitulado "O lugar das diferenças e as configurações dos espaços escolares". Integra como pesquisadora o Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar - NEPIE/UFRGS. Foi professora de Departamento de Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC/2007-2011) e coordenadora do Curso de Especialização em Psicopedagogia - Abordagens Clínica e Institucional da UNISC. Foi professora da Rede Municipal de Ensino de Santa Maria com atuação no atendimento educacional especializado com alunos em situação de inclusão. Concluiu o Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS/2011) com a tese "Processos de identificação e diagnóstico: os alunos com deficiência mental no contexto do atendimento educacional especializado". Ingressou na Universidade Federal de Santa Maria em 2011, e atualmente é Professora Associada do Departamento de Educação Especial, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria. Coordena o Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria, bem como coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Escolarização e Inclusão (NUEPEI/UFSM) e atua nas áreas da educação, educação especial e psicopedagogia, com ênfase nos processos inclusivos. 

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Published

2025-12-19

How to Cite

Lavarda, E. S., & Bridi, F. R. de S. (2025). Differentiated pedagogy and universal design for learning to support curricular accessibility. Special Education Magazine, 38(1), e89/01–18. https://doi.org/10.5902/1984686X93472

Issue

Section

Dossiê – Acessibilidade: invenções a serviço da ética da inclusão