Multifunctional Resource Room teachers´ reports on working conditions at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X70929

Keywords:

Inclusive education, Multifunctional resource rooms, Pedagogical Practice

Abstract

In 2008, the Brazilian Ministry of Education (MEC) created a program to implement Multifunctional Resource Rooms (MRR) to guarantee Specialized Educational Services (SES) for Special Education students. Interviews were conducted with 18 MRR teachers with the purpose of describing how MRR teachers report the perception of regular classroom teachers about the work carried out in these MRR; how MRR teachers interacted with regular classroom teachers, teaching assistants and families; and what attributions they had. A thematic analysis of the transcripts showed that both teachers in regular classrooms and school principals not only failed to have a clear picture of the MRR functions, but also had unmet expectations regarding the work developed there. The frequency and duration of the meetings of MRR teachers with those of regular classrooms, as well as places where such meetings took place were not adequate; interaction of MRR teachers with families and teaching assistants was considered beneficial. Among the attributions of these teachers, the following were highlighted: adapting materials and pedagogical activities for special education students, organizing the IEP (Individualized Educational Plan), demonstrating other ways of presenting certain curriculum subjects, bringing materials and games as resources, promoting training courses about Assistive Technology and Augmentative and Alternative Communication (AAC), adapting tests by frequently using AAC resources. Moreover, MRR teachers report that regular classroom teachers and families are unfamiliar with SES teachers’ objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Rizzotto Schirmer, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Professora doutora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Leila Regina d’Oliveira de Paula Nunes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Professora doutora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Stefhanny Paulimineytrick Nascimento Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Maria Gabriela Lopes Araújo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestranda na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

ALCANTARA, Juliana Nascimento; GIVIGI, Rosana Carla do Nascimento; DOURADO, Solano Sávio Figueiredo; SILVA, Raquel Souza; RALIN, Vera Lúcia de Oliveira. Formação continuada na perspectiva inclusiva: a relação entre professores do AEE e da sala comum. Rev. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v.19, n.1, p. 7-24, jan.-abr. 2016.

BERG, Juliana; VESTENA, Carla Luciane Blum; COSTA-LOBO, Cristina; MINETTO, Maria de Fátima Joaquim. Sala de recursos multifuncionais: revisão sistemática de uma década de produção científica. European Journal of Special Education Research. Volume 5, n. 3, p. 117-130, fev. 2020.

BERSCH, Rita. Tecnologia assistiva: metodologia para estruturação de serviço em escolas públicas. 2009. p. 231 Dissertação (Mestrado em Design) - Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

BEZERRA, Giovani Ferreira. A Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva: a Problemática do Profissional de Apoio à Inclusão Escolar como um de seus Efeitos. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 26, n. 4, p. 673-688, out. 2020.

BOULITREAU Paula Roberta Paschoal; BARROS, José Batista de; ROSA, Adriana Letícia Torres da; MACEDO, Bárbara Cristina Oliveira. inclusão e acessibilidade na escola: conhecendo a deficiência visual nas aulas de língua portuguesa. Revista brasileira Estudos pedagógicos. Brasília, v. 102, n. 261, p. 521-542, maio/ago. 2021.

BRASIL. Resolução n. 4, de 2 de outubro de 2009. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica – Modalidade Educação Especial. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Manual de Orientação: Programa de Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=9936&Itemid. Acesso em: fev de 2021.

CARAMORI, Patricia Moralis; MENDES, Enicéia Gonçalves; PICHARILLO, Alessandra Daniele Messali. Formação inicial de professores de Sala de Recursos Multifuncionais a partir do olhar dos professores atuantes. Revista de Educação PUC –Campinas, Campinas, v.23, n.1, p. 124-141, jan-abril. 2018.

CASTELLANOS-PATIÑO, Manuela. Educação inclusiva: limites e possibilidades do trabalho entre o ensino especial e a escola regular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, v. 2, n. 2, p. 88-99, 2018.

DANTAS, Lilianne Moreira; COSTA, Lidsay Loureiro da. A relação entre as práticas pedagógicas do AEE e da sala de aula comum em uma escola pública regular de Horizonte/CE. Congresso Internacional de Educação Inclusiva. Paraíba, n.1, dez. 2014. Disponível em:https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2014/Modalidade_1datahora_10_11_2014_18_46_51_idinscrito_3930_8539bf7b96c2e0293b1928242ccf7b31.pdf Acesso em: fevereiro de 2021.

DAMASCENO, Allan Rocha; PEREIRA, Andressa Silva. Experiências/interfaces entre a Sala de Recursos Multifuncionais (SRMs) e a sala comum/regular no município de Nova Iguaçu/RJ: estado da arte da organização de um sistema. Didática e prática de ensino na relação com a sociedade. Ceará, nov. 2014. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro3/245%20EXPERI%C3%8ANCIAS%20INTERFACES%20ENTRE%20A%20SALA%20DE%20RECURSOS%20MULTIFUNCIONAIS%20(SRM%E2%80%99s)%20E%20A%20SALA%20COMUM%20REGULAR%20NO%20MUNIC%C3%8DPIO%20DE%20NOVA%20IGUA%C3%87U%20RJ%20ESTADO%20DA%20ARTE%20DA%20ORGANIZA%C3%87%C3%83O%20DE%20UM%20SISTEMA.pdf Acesso em: fevereiro de 2021.

EZZY, Douglas. Qualitative analysis: Practices and Innovation. 1. ed. Londres: Routledge, 2002, 212 p.

FERREIRA, Patricia Fernandes; NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto. Ampliando o olhar sobre o programa de formação continuada de professores das Salas de Recursos Multifuncionais de uma cidade da região sudeste. In: NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto (Orgs.). Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em Comunicação Alternativa e Ampliada nas Salas de Recursos Multifuncionais. 1 ed. Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017, Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017, p. 231-246.

FUCK, Andréia Heiderscheidt; CORDEIRO, Aliciene Fusca Machado. As professoras da sala comum e seus dizeres: Atendimento educacional especializado nas salas de recursos multifuncionais. Revista Educação Especial, 28(52), 393–404, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X16093 Acesso em: 03 nov. 2022.

GIVIGI, Rosana Carla do Nascimento; SILVA, Raquel Souza; ALCÂNTARA, Juliana Nascimento de; SOUZA, Thais Alves de; RALIN, Vera Lúcia Oliveira. O trabalho colaborativo na escola: o uso da tecnologia assistiva. Educação, [S. l.], v. 41, n. 2, p. 357–374, 2016. DOI: 10.5902/1984644419467. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/19467. Acesso em: 25 fev. 2021.

GIVIGI, Rosana Carla do Nascimento; ALCANTARA, Juliana Nascimento de; SILVA, Raquel Souza; DOURADO, Solano. A avaliação da aprendizagem e o uso dos recursos de tecnologia assistiva em alunos com deficiências. Educação: Teoria e Prática. Rio Claro, v. 25, n. 48, p. 150-167, abr. 2015.

KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista. Curitiba, n. 41, p. 61-79, jul.-set. 2011.

LARRATE, Janaina; SIQUEIRA, Maristela C. Dias; PIMENTEL, Vera Val de Casas, SOUZA, Gabriela Ferreira Ramiro. Salas de Recursos Multifuncionais de Referência em Comunicação Alternativa: caminhos possíveis de uma parceria entre instituição e universidade. In: NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto (Orgs.). Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em Comunicação Alternativa e Ampliada nas Salas de Recursos Multifuncionais. 1 ed. Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017, p. 19-28.

LEITE, Eliane de Sousa; PIMENTA, Cláudia Jeane Lopes; COSTA, Milena Silva; OLIVEIRA, Francisca Bezerra; MOREIRA, Maria Adelaide Silva Paredes; SILVA, Antonia Oliveira. Tecnologia assistiva e envelhecimento ativo segundo profissionais atuantes em grupos de convivência. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 52, set. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1980-220X2017030903355. Acesso em: fevereiro de 2021.

LOPES, Mariana Moraes. Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar. 2018. 169f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9899?show=full. Acesso em: 10 fev. 2021.

MARQUES, Jacqueline; GIROTO, Claudia Regina. Trabalho docente com alunos público-alvo da educação especial na Educação Infantil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v.11, n. esp. 2, p. 895-910, set. 2016.

MASCARO, Cristina Angelica Aquino de Carvalho. O Plano Educacional Individualizado e o estudante com deficiência intelectual: estratégia para inclusão. Revista Espaço Acadêmico, v. 18, n. 205, p. 12-22, 20 jun. 2018.

MATURANA, Ana Paula Pacheco Moraes; CIA, Fabiana. Educação Especial e a Relação Família - Escola: Análise da produção científica de teses e dissertações. Psicologia Escolar e Educacional [online]. 2015, v. 19, n. 2. p. 349-358. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192849. Acesso em: 10 fev. 2021.

MENDES, Enicéia Gonçalves; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; CIA, Fabiana. O atendimento educacional especializado e a formação de professores especializados: Conclusões. In: MENDES, Enicéia Gonçalves; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; CIA, Fabiana (Orgs.) Inclusão escolar e os desafios para a formação de professores em Educação Especial. São Carlos: Marquezine & Manzini: ABPEE, 2015.

MENDES, Enicéia Gonçalves; LOPES, Mariana Moraes. Profissionais de apoio à inclusão escolar: motivos para demandas e atribuições. Olhar de Professor, v. 24, p. 1-18, 3 dez. 2021.

MIRANDA, Theresinha. A relação entre o professor da Educação Especial e da educação comum. Journal of Research in Special Educational Needs. Portugal, 2016, v.16, n.1, p. 98-105.

NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto; PINTO, Luciana Meira Ferreira; PONTES, Luiz Eduardo Veras Lopes. Salas abertas: estratégias de funcionamento das Salas de Recursos Multifuncionais de Referência. In: NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto (Orgs.). Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em Comunicação Alternativa e Ampliada nas Salas de Recursos Multifuncionais. 1 ed. Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017, p. 259-278.

NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto. Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em Comunicação Alternativa e Ampliada nas Salas de Recursos Multifuncionais. 1 ed. Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno; LIMA, Katia Socorro. Práticas pedagógicas inclusivas em sala de aula comum em diálogo com as Salas de Recursos Multifuncionais: atendimento educacional e aprendizagens com sucesso. Educação e Fronteiras On-Line. Dourados, MS, v.5, n.13, p. 149-162, maio-ago. 2015.

PASIAM, Mara Silvia; MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana. Aspectos da organização e funcionamento do atendimento educacional especializado: um estudo em larga escala. Educação em Revista. Belo Horizonte, vol. 33, n.33, e155866, abr. 2017.

PLETSCH, M. D.; SOUZA, F. F.; ORLEANS, L. F. A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 14, n. 35, p. 264-281, 2017. DOI: 10.5935/2238-1279.20170014. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/3114. Acesso em: 1 mar. 2022.

SCHIRMER, Carolina Rizzotto. Comunidade on-line de professores das Salas de Recursos Multifuncionais de Referência. In: NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto (Orgs.). Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em Comunicação Alternativa e Ampliada nas Salas de Recursos Multifuncionais. 1 ed. Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017, p. 19-28.

SCHIRMER, Carolina Rizzotto; PINTO, Luciana Meira Ferreira; RACHED, Ana Caroline. Material pedagógico adaptado ou especialmente elaborado e os recurso da Comunicação Alternativa e Ampliada postados no WhatsApp. In: NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula; SCHIRMER, Carolina Rizzotto (Orgs.). Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em Comunicação Alternativa e Ampliada nas Salas de Recursos Multifuncionais. 1 ed. Cidade da Região Sudeste: Editora da região sudeste, 2017, p. 201-230.

SEABRA JUNIOR, Manoel Osmar; LACERDA, Lonise Carolina Zengo. Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, vol. 23, e230016, mar. 2018.

SILVA, Josiane Marcela Andrade; ENGELBRECHT, Marize Rauber. Educação especial na perspectiva inclusiva: interação entre escola e família. Revista Libertas, Juiz de Fora, v.19, n.1, p. 213-233, jan./jul. 2019.

SILVA, Thatyana Machado. Desenho Universal na Aprendizagem e autoscopia: formação continuada docente para a inclusão escolar de alunos com TEA. 2022. 184 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.

SOUSA, Ivete Cristina de. Sala de Recursos Multifuncionais e sala comum: A deficiência intelectual em foco. 2013. Dissertação de mestrado em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013.

SOUZA, Izadora Martins da Silva. Desenho Universal para a Aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. 2018.

SOUZA, Christianne; RAMOS Thatiana; MENDES, Enicéia Gonçalves. Revisão Sistemática das Pesquisas Colaborativas em Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília v.23, n.2, p.279-292, Abr.-Jun. 2017.

SOUZA, Hellen Karolinni; VITAL, Kelly; DUARTE, Valéria de Oliveira; LOPES, Betania Jacob Stange. Inter-relação entre professores da sala de atendimento educacional especializado do ensino regular. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, v.21, n.esp.2, p. 1048-1062, nov. 2017.

Published

2023-01-31

How to Cite

Schirmer, C. R., Nunes, L. R. d’Oliveira de P., Silva, S. P. N., & Araújo, M. G. L. (2023). Multifunctional Resource Room teachers´ reports on working conditions at school. Special Education Magazine, 36(1), e2/1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X70929

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.