Tints of discourse on evaluation in training teachers of Special Education

Authors

  • Leandra Boer Possa Universidade Federal de Santa Maria
  • Maria Inês Naujorks Universidade Federal de Santa Maria
  • Grasiela Maria Silva Rios Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X6848

Keywords:

Evaluation, Diagnosis, Teachers of Special Education

Abstract

In this paper, we discuss the effects of meaning that operate in the diagnosis and evaluationprocesses that subjectivate the teacher performance of Special Education, considering the naturalization of these practices. To discuss, we take as materiality of analysis fragments ofinternship reports produced by the academics of Special Education Course at Universidade Federal de Santa Maria. In the analysis, we use the concepts and methodological anchored in Foucault studies. We consider that there are not distinct and dialectical poles of a clinicaland diagnostic evaluation or an assessment in Special Education, because there is a tensionof forces that coexist and characterize the performance of the teacher in this field: the abnormality, the persons with disability, the identification and mediation processes of teaching and learning that enhance the arrival of the persons with disability closer to normality.

Downloads

Author Biographies

Leandra Boer Possa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Educação Especial - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1993), mestrado em Mestrado em Educação - Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e em Mestrado em Psicopedagogia - Universidad de La Havana (2001).Professora assistente da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, formação de professores, educação infantil, aprendizagem e pedagogia social.

Maria Inês Naujorks, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM, em 1985. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do RIo Grande do Sul/PUCRS, em 1992. Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo/USP, em 1997. É Professora Associada IV, do Departamento de Educação Especial, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria. Desde 1999 atua como docente credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFSM, na Linha de Pesquisa: Educação Especial. Exerceu atividade de Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/CE/UFSM de 2002 a 2007. É líder do GEPE- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão. Presidente da Comissão do Conselho Editorial da Revista Educação Especial, do Centro de Educação/UFSM. Realizou Estágio Pós-Doutoral no ano de 2009 junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa: Universidade: Teoria e Prática, sob orientação da profa Dra Denise Balarine Cavalheiro Leite. A área de atuação é a Educação Especial desenvolvendo pesquisas nas temáticas de: Políticas Públicas e Educação Especial, Avaliação e Inclusão Educacional.

Grasiela Maria Silva Rios, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Educação Especial - Deficiência Mental pela Universidade Federal de Santa Maria/ UFSM (2002) e Especialização Latu Sensu em Educação Infantil. Atualmente é Mestranda do Programa de Pós- graduação em Educaçao, na Linha de Pesquisa em Educação Especial da UFSM. Professora efetiva da sala multimeios da Prefeitura Municipal de Florianópolis, oferecendo Atendimento Educacional Especializado (AEE) para os alunos com deficiência incluidos na rede regular de ensino. Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Educação Especial - Educação inclusiva , atuando principalmente nos seguintes temas: Atendimento Educacional Especializado, deficiência Mental, Deficiência Física, Tecnologia Assistiva, deficiência Visual, representação social, superdotação e altas habilidades.

Published

2012-11-09

How to Cite

Possa, L. B., Naujorks, M. I., & Rios, G. M. S. (2012). Tints of discourse on evaluation in training teachers of Special Education. Special Education Magazine, 25(44), 465–482. https://doi.org/10.5902/1984686X6848

Issue

Section

Dossier: Special Education Evaluation

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>