The Pedagogical Work of the Second Class Teacher of Special Education: a study of the influences in his professional course
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X66514Keywords:
Special Education, Pedagogical Work, Educational Psychology, School Psychology, Historical Cultural TheoryAbstract
The area of special education is known for its constant fight over educational rights, inclusiveness and better quality of life for it’s public. Considering it as one of the responsibles for the integration of these individuals, this research aims to identify aspects that influence the classes’ assistant teacher when choosing their approach and methodology. The data search was conducted using the concept of “entrevista reflexiva”, by Szymanki (2011), in order to develop the methodologic aspects, taking into account it’s characteristics, three meetings with teachers were conducted, which provided the data for the analysis, which was done following the concept of Franco (2009). Thereby, a categorization was made in order to discuss the professional path and its influence on the teacher’s pedagogical point of view, using the historical cultural theory for the analysis. The gathered data leads to a teaching attitude marked by a biological history, which influences the teachers’ thought process, as well as their approach in class. This perspective ends up creating a lonely school environment, impacting on na unsupervised development of the classes’ assistant teacher, leading to several consequences to themselves, as well as the students.
Downloads
References
ANGELUCCI, C. B. . Medicalização das diferenças funcionais: continuísmos nas justificativas de uma Educação Especial subordinada aos diagnósticos. Nuances: estudos sobre Educação, 25(1),p. 116-134. 2014
BRASIL. Presidência da República. 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146. html. Acesso em: 2020
DEUD, Priscila Murtinho. A concepção das professoras de sala comum sobre o trabalho do segundo professor: o que fazes? como trabalhas?. 2018. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade da Região de Joinville. Joinville, 2018.
FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro Editora, 2009
FRANCO, Maria Amélia do R. S. Pedagogia e Prática Docente. 1.ed. São Paulo: Cortex, 2012.
FURLAN, Fabiano. Ensinar Arte, Aprender E Se Desenvolver: Sentidos E Significados Atribuídos Por Professores Da Educação Não Formal Ao Trabalho Docente Realizado Junto A Pessoas Com Deficiência Intelectual. 2020. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade da Região de Joinville. Joinville, 2020.
GASPARIM, João Luiz. Um didática histórico-critica – 5. Ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2015.
JANUZZI, Gilberta. A educação dos deficientes no brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 3ED. Campinas: Autores Associados, 2004
MENDES, Eniceia G., ALMEIDA, Maria A., TOYODA, Cristina Y. Inclusão escolar pela via da colaboração entre a educação especial e a educação regular. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 41, p. 81-93, jul./set. 2011.
MICHELUZZI, Sandra. Concepções Do Segundo Professor De Turma Sobre O Trabalho Docente. Dissertação (Dissertação em Educação) – UNIVILLE, Santa Catarina, 2019.
MORAES, S.P.G de. Avaliação do processo e ensino e aprendizagem em matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
MORETTI, Vanessa Dias. Professores de Matemática em atividade de ensino: Umas perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. Tese (Doutorado em Educação: Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
RENGEL, Juliana Testoni dos Santos e CORDEIRO, Aliciene F. Machado. “DE REPENTE, NÃO MAIS QUE DE REPENTE”: O PROCESSO DE INSERÇÃO PROFISSIONAL DOCENTE NO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO. Atos Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 12, n.3, p.661-676, set./dez. 2017
RIGON, Algacir José; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; MORETTI, Vanessa Dias. Sobre o processo de humanização. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (org.). A Atividade Pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2016. p. 15-50
SANTA CATARINA, Governo do Estado. Política de educação especial/Estado de Santa Catarina, Secretaria de Estado da Educação, Florianópolis: Secretaria de estado da Educação, 2018
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-critica: primeiras aproximações.11.ed. Campinas- SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2018.
SFORNI, M. S. F. Aprendizagem e Desenvolvimento: o papel da mediação. In: Vera Lúcia Fialho Capellini; Rosa Maria Manzoni. (Org.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. Bauru UNESP/FC/SP: Cultura Acadêmica, 2008
SCHULZE, Mariana Datria. “Todo O Apoio Que O Professor Recebe De Fora É Bem Vindo”: Salas De Apoio Pedagógico E Suas Implicações No Trabalho Docente”. Dissertação (Dissertação em Educação) – UNIVILLE, Santa Catarina, 2012.
SZYMANSKI, Heloisa (org.). A entrevista na educação: uma prática reflexiva. Brasília Liber Livro Editora, 2004. 4ªed. (2011).
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas – Tomo V: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1997
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Formação social da mente. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes. 2010
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).