The contribution of school and professional orientation in the materialization of the national special education policy oriented for educational inclusion in angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X65861

Keywords:

School and vocational guidance, inclusive education process, students with special educational needs

Abstract

The main objective of this article is to demonstrate the importance of Academic and Professional Guidance in the realization of the inclusive education process, with greater emphasis on the National Policy for Special Education Oriented to Inclusive Education in Angola for students with special educational needs, given their limitations, arising from specificity of the special educational need, which in a way conditions the adequate process of inclusion and, consequently, that of the profession in the absence of educational and professional guidance that develops from intentionality, planning, and systematicity. The theoretical foundations presented were developed from the bibliographic research of several researchers such as Facion (2008), Crestani, (2010), Chindembele (2010), Helena (2010), Savilombo (2018) and others who emphasize the importance of School Guidance and Professional in the process of inclusive education and consequently in the choice of profession, within the school and professional context as factors that improve the process of inclusive education. To understand the perceptions that teachers have regarding the importance of School and Professional Guidance in the process of inclusive education in the objective reality in an investigative context, a questionnaire survey was applied to 18 teachers from the Cuito Bié Inclusive/Special Teaching School Complex in the population universe of 28 teachers, whose results showed the pressing need to socialize the importance that School and Professional Guidance has in the process of Inclusive Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henriques Jamba Dachala, Escola Superior Pedagógica do Bié, Kuito, Bié

Professor mestre da Escola Superior Pedagógica do Bié, Kuito, Bié, Angola.

Alfredo Maria Paulo, Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo, Huambo, Huambo

Professor doutor do Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo, Huambo, Huambo, Angola.

References

ANGOLA. Decreto Executivo Conjunto nº 144/16 que Cria o Gabinete de Atendimento a Criança com Necessidades Educativas Especiais em Angola

ANGOLA. Decreto Presidencial 20/11 de 18 de janeiro que aprova o Estatuto da Modalidade de Educação Especial em Angola

ANGOLA. Decreto-Lei n.º 7/03 de 17 de junho, Diário da República, I Série nº4717.06.2003 que aprova o estatuto orgânico do Ministério da Educação

ANGOLA. Decreto-Lei nº10/16, de 27 de julho, Diário da República, I Série nº 125 que aprova a Lei das Acessibilidades em Angola

ANGOLA. Ministério da Educação. Lei de bases do Sistema de Educação e Ensino de Angola, Lei 17/16 de 7 de Outubro.

ANGOLA. Ministério da Educação. Decreto-Lei nº 32/20 de 12 de Agosto de 2020 que altera a lei 17/16 de 7 de Outubro de 2016, Lei de bases do Sistema de Educação e Ensino de Angola. Diário da República, I Série nº 122 que aprova a Lei das Acessibilidades em Angola.

CANJEQUE, E. A problemática da inclusão da criança com necessidades educativas especiais em Angola. O caso de Moçâmedes – Uma reflexão psicossocial. Dissertação de mestrado defendido na Universidade de Aveiro. Portugal, 2018.

CAPLAN, G. Psicología Social de la Adolescencia., Bueno Aires. Paidós, 1970.

CARVALHO, M. M. M. Y. Orientação Profissional em grupo: Teoria técnica. Editorial Psy. Draime, 1995. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 41(3), 95-99.

CHINDEMBELE, F. TCH. Motivação Profissional dos estudantes do curso de psicologia no ISCED-Huambo, 2010. Tese de Mestrado em Didáctica no Ensino Superior da Universidade Agostinho Neto- Angola.

CRESTANI, R. A. Orientação profissional em escola privada. Porto Alegre, 2010.

FACION, J. R. Inclusão Escolar e suas implicações. Curitba: Editora IBPEX, 2008.

FERRETTI, C. Uma nova proposta de Orientação Profissional. São Paulo, 1988.

INEE. Plano Estratégico de Desenvolvimento da Educação Especial, INEE, Angola 2007/2015

LÓPEZ, J. e SIVERIO, A. M. O diagnóstico: um instrumento de trabalho pedagógico. Ed. Povo e Educação, Havana, 1989.

INEE. Política de Educação Especial Orientada para o Processo de Educação Inclusiva.

ONU. Convenção Sobre os Direitos da Criança, Artigo 23º relativo aos direitos da criança deficiente de 1989.

ONU. Convenção sobre os direitos das pessoas com deficiência. Nova Iorque, 2006

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos, Artigo 26º relativo ao direito à Instrução de 1948.

PADRE, D. Política Nacional de Educação Especial Orientada para a Inclusão Educacional em Angola: O agendamento (Dissertação de Mestrado, Instituto Universitário, Lisboa, Portugal, 2016). Disponível em http://respositorio.istec-iul.pt

SAVILOMBO, A. Aciones de Orientación para fortalecer la Orientación Profesionl de los alunos hacia la Carrera de Técnico Medio de Mecánica en el Instituto Politécnico del Cachiungo, Huambo- República de Angola. trabajo presentado e publicado en el VII Congresso Internacional de Didácticas de las Ciencias-XII Taller Internacional sobre la Enseñanza de la Física. En La Habana, Cuba, 2012.

SASSAKI, R. Quantas Pessoas têm Deficiência?. Brasília, 1998.

SAVILOMBO, A. Projecto de Orientação Profissional: O adolescente e a escolha profissional. Huambo-Angola, 2014.

SAVILOMBO, A. Orientação Escolar e Profissional. Sebenta de apoio dos estudantes do 3º ano do curso de psicologia na Escola Superior Pedagógica do Bié, 2018.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Satisfação das Necessidades Básicas de Aprendizagem, Jomtien, Tailândia, 1990.

TORRES, M. Diagnóstico do Retardo no desenvolvimento psíquico. Ed. Povo e Educação, Havana, 1989.

Published

2022-10-25

How to Cite

Dachala, H. J., & Paulo, A. M. (2022). The contribution of school and professional orientation in the materialization of the national special education policy oriented for educational inclusion in angola. Special Education Magazine, 35, e35/1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X65861

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.