Special education student evaluation: perspectives of specialized teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X33082

Keywords:

Special education, School inclusion, Educational assessment.

Abstract

The present report presents the results of a study carried out with teachers of the specialized educational services that worked in multifunctional resource rooms. Seven teachers from the municipal network of a medium-sized São Paulo municipality, which counted 1,314 students with educational special needs. Interviews conducted with focus groups held during two meetings all videotaped and the speeches were analyzed using the Atlas-ti software. The corpus of the study composed by 240 excerpts in the teachers' narratives, classified in 165 codes and 16 families. The results were organized in the following topics: a) The assessment process for identification; b) The question of clinical diagnosis, c) Assessing for planning, d) Assessment for attendance, e) Evaluation of performance in the specialized educational service, f) Evaluation of academic performance in the common class, g) Retention/promotion of level or series, h) Participation of students in large scale standardized assessments. Overall, the evidence allows concluding that coexist a variety of evaluation processes, indicating the lack of clearer guidelines for schools and teachers. There were weaknesses in the processes of assessment for identification, negligence in relation to evaluation processes for both planning and performance, which seems to indicate that we are still far from guaranteeing more than presence, but the realization of the right to education of the students from the target audience of Special Education in Brazilian schools.

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Author Biographies

Enicéia Gonçalves Mendes, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo

Pós-doutorado na Université Paris V- Sorbonne/França (2007-2008), e Universidade de Salamanca/Espanha (2017) Doutorado em Psicologia pelo IP-USP (1995). Professora Titular da Universidade Federal de São Carlos, docente do Programa de Pósgraduação em Educação Especial, coordenadora da rede de pesquisadores do Observatório Nacional de Educação Especial (ONEESP), e do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP-FOREESP). Atua na área de Educação com ênfase em Educação Especial e inclusão escolar. Desenvolve e orienta pesquisas sobre inclusão escolar e política educacional. Bolsista Produtividade em Pesquisa 1B do CNPq.

Sabrina Mazo D´Affonseca, Universidade Federal de São Carlos

Professora adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Possui pós-doutorado em Educação Especial, doutorado em Psicologia, mestrado em Educação Especial e graduação em Psicologia pela UFSCar. Pesquisadora do Laboratório de Análise e Prevenção de Violência (Laprev - UFSCar) e do Grupo de Pesquisa: Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP-FOREESP - UFSCar). Atua, principalmente, no âmbito de Prevenção de violência e intervenção psicoterapêutica com mulheres, adolescentes e crianças.

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Published

2018-10-09

How to Cite

Mendes, E. G., & D´Affonseca, S. M. (2018). Special education student evaluation: perspectives of specialized teachers. Special Education Magazine, 31(63), 923–938. https://doi.org/10.5902/1984686X33082

Issue

Section

Dossiê – Avaliar, diagnosticar, medir: das práticas avaliativas a avaliações em larga escala na Educação Especial

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