The child with autism in the playroom: interaction paths and language

Authors

  • Ivone Martins Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Sonia Lopes Victor Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X29281

Keywords:

Autism, Interaction, Language.

Abstract

This paper aims at presenting the results of the study case analyses about interaction modes established between a child with autism and adults in a playroom. It supported by the studies of Lev Semenovitch Vygotsky and Mikhail Bakhtin, who discuss the role of the language in the conscience constitution and emphasize the significance processes that underlie the interactive processes. The field research was carried out inside a university playroom that assisted disabled and non-disabled children once a week, for four months. To do so, it counted with the participation of Physical Education Course graduates, university students and a Psychologist. Data was registered through shootings, audio recordings and field diary records. Taking the study goal into consideration, it was focused on the interactive processes established between a two-year and eight months old autistic boy who does not present an articulated language, and two Researchers. The analyses indicated that the child interacts with adults, using non-verbal resources, subtle at times, and occurring at a short period of time, which are meant by them, allowing keeping the interaction and enriching the interlocution possibilities. The work concludes that, even without an articulated speech, that child is constituted as a subject who is able to be positioned in an active and responsive way in the interactive processes established with the Researchers. In this process, the adult role is fundamental in order to create favorable conditions to the child participation in the dialogic game.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivone Martins Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo.

Sonia Lopes Victor, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986. 196 p.

______. Estética da criação verbal. São Paulo. Martins Fontes, 1992. 419 p.

BARROS, I. B. R. Autismo e linguagem: discussões à luz da teoria da enunciação. Distúrbios da comunicação. São Paulo, v. 23, n. 2, p. 227-232, 2011. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/8284/6161>. Acesso em 3 mar. 2016.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral. São Paulo: Companhia Editora Nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1976. 386 p.

BOSA, C. Autismo: atuais interpretações para antigas observações. In: C. R.; BOSA, C. (Org.) Autismo e educação: reflexões e propostas de intervenção. Porto Alegre: Artmed, p. 21-39, 2002.

BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de junho de 2015, institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília. 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 1 mar. 2016.

______. Ministério da Educação e Cultura/Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva, Brasília, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Último Acesso em: 2 mar. 2016.

______. Ministério da Educação e Cultura/Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelos direitos das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pol_inf_eduinf.pdf>. Acesso em: 2 mar. 2016.

BRIDI, F. R. S.; FORTES, C. C.; BRIDI FILHO, C. A. Educação e autismo: as sutilezas e as possibilidades do processo inclusivo. In: ROTH, B. W. (Org.) Experiências educacionais inclusivas: Programa de educação inclusiva: direito à diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/experiencias%20inclusivas.pdf.>. Acesso em 29 mar. 2014.

LEMOS, E. L. M. D.; SALOMÃO, N. M. R.; AGRIPINO-RAMOS, C. S. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 1, p. 117-130, jan./mar., 2014.

PINO, A. S. A psicologia concreta de Vigotski: implicações para a educação. In: PLACO, V. M. N. S. (Org.) Psicologia e educação: revendo contribuições. São Paulo: Educ, 2000.

SANTOS, E. C. Entre letras e linhas de Rafael: estudo sobre a escolarização de uma criança com autismo no ensino comum. 2012. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.

SANTOS, M. A.; SANTOS, M. F. S. Representações sociais de professores sobre o autismo infantil. Psicologia & Sociedade, v. 23, n. 3, p. 364-372, 2012.

SIEGEL, B. O mundo da criança com autismo: compreender e tratar perturbações do espectro do autismo. Porto: Porto Editora, 2008. 432 p.

VASQUES, C. Uma leitura em diagonal: as relações entre o diagnóstico e a inclusão escolar de sujeitos com autismo e psicose infantil. Contrapontos, v. 9, n. 1, p. 30-42, jan./abr., 2009.

VASQUES, C. Alice na biblioteca mágica: uma leitura sobre o diagnóstico e a escolarização de crianças com autismo e psicose infantil. 2008. 195 f. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

VIGOTSKI, L. S. “Manuscrito de 1929”. Educação e Sociedade, Revista Quadrimestral de Ciência da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade, Cedes, n. 71, p. 21-44, 2000.

______. Fundamentos de defectologia. Obras Completas. Habana: Pueblo y Educación, 1997, v. 5. 336 p.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas: Problemas del desarrollo de la psique. Madri: Visor, 1983, v. 3. 383 p.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto, 1979. 209 p.

Published

2018-08-14

How to Cite

Oliveira, I. M., & Victor, S. L. (2018). The child with autism in the playroom: interaction paths and language. Special Education Magazine, 31(62), 651–664. https://doi.org/10.5902/1984686X29281