Analyzing the contributions of the Programa Nacional pela Alfabetização na Idade Certa against inclusive classroom studies of mentor teachers

Authors

  • Andréia Jaqueline Devalle Rech Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Helenise Sangoi Antunes Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Cinthia Cardona de Ávila Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Glaucimara Pires Oliveira Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Vanir Ferrão da Silva Centro Universitário Franciscano, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X16465

Keywords:

Inclusive Education, Teaching practice, Processes of teaching and learning.

Abstract

The literacy of students with disabilities has been one of the biggest challenges that teachers encounter during the school inclusion. Therefore, invest in continued development of this teacher will contribute to him reframe his practice leading him to believe in literacy of students with disabilities. These questions that this research was proposed was questioning. The purpose of it was to conduct a review of the possible contributions that the Programa Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC brought teachers guiding the study, participants in the program, with respect to pedagogical practice against pupils with special educational needs, means of a semistructured interview. Thus, we performed a survey in which 347 teachers guiding studies PNAIC/Rio Grande do Sul participated, coordinated by the Universidade Federal de Santa Maria. After analyzing the data, it was found that the PNAIC contributed the inclusive classroom of 74.06% of guiding the study. We also found that the program has contributed significantly to the professional and personal development of these teachers, providing a forum for exchange of experience culminating in reflections on their teaching practices across the heterogeneity that is present in the classroom.

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Author Biographies

Andréia Jaqueline Devalle Rech, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Licenciada em Educação Especial, Especialista em Educação Especial, Mestre em Educação e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação – PPGE, todos pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Pesquisadora do GPESP - Grupo de Pesquisa: Inclusão e Interação Social. Supervisora Pedagógica do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – UFSM – MEC – SEB (2013).

Helenise Sangoi Antunes, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Pedagoga, Mestre em Educação pela UFSM. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Diretora do Centro de Educação da UFSM. Professora do PPGE – UFSM. Professora do Curso de Licenciatura em Pedagogia – UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa GEPFICA. Coordenadora Geral do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – UFSM – MEC – SEB.

Cinthia Cardona de Ávila, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Licenciada em Educação Especial pela UFSM. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação – PPGE da - UFSM. Pesquisadora do GEPFICA - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação Inicial, Continuada e Alfabetização. Supervisora Pedagógica do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – UFSM – MEC – SEB.

Glaucimara Pires Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Licenciada em Educação Especial pela UFSM. Mestre em Educação pela UFSM. Doutora em Educação Especial pelo Programa de Pós-graduação em Educação Especial, da Universidade Federal de São Carlos – UFSCAR. Professora do Curso de Licenciatura em Educação Especial, da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Coordenadora do Curso de Licenciatura em Educação Especial Noturno da UFSM. Supervisora Pedagógica do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – UFSM – MEC – SEB (2013).

Vanir Ferrão da Silva, Centro Universitário Franciscano, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Pedagoga pelo Centro Universitário Franciscano – UNIFRA. Especialista em Psicopedagogia - Abordagem Institucional e Clínica, UNIFRA. Pesquisadora do GEPFICA. Supervisora Pedagógica do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – UFSM – MEC – SEB (2013).

Published

2014-12-19

How to Cite

Rech, A. J. D., Antunes, H. S., Ávila, C. C. de, Oliveira, G. P., & Silva, V. F. da. (2014). Analyzing the contributions of the Programa Nacional pela Alfabetização na Idade Certa against inclusive classroom studies of mentor teachers. Special Education Magazine, 1(1), 225–240. https://doi.org/10.5902/1984686X16465