The textual production process in portuguese language of deaf students of a public school: challenges and possibilites
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X27838Keywords:
Deaf, Writing, Bilingual educationAbstract
This work aimed to analyze the characteristics of the Portuguese - language texts produced by 8 deaf students enrolled in the 3rd stage of Youth and Adult Education (EJA) of a state school in the city of São Luís - Maranhão. The following instruments were used: 1) Questionnaires applied to deaf students; 2) Documentary analysis of the textual production of deaf students; 3) Unstructured interview with the teacher. The results show that although the students studied read different texts and reproduce their conceptions, most (75%) do not attend the library to perform this activity. Regarding the analysis of the production, the study showed that there are great difficulties in the production of texts in Portuguese language by these deaf students obeying the grammatical rules, however, this result does not affect the taste for the reading of the majority of these students (87.5%). It was verified that the students had enough stimulus to produce texts (87.5%), which favors the relation of the reading practice and the school performance, more than half (62.5%) of the students studied can not produce more than two Texts per week at school. In view of the difficulties encountered in the process of acquisition of written language by deaf students, we recommend the implementation of continuing education policies for Portuguese language teachers who work with this public aiming at improving the teaching process of these students and consequent school performance As a way of effecting bilingual education with respect to the specificities of these students.Downloads
References
ALMEIDA, E. O. C. de. Leitura e surdez: um estudo com adultos não oralizados. Rio de Janeiro: Revinter. 2000.
ALMEIDA, J. L.; JUNIOR, J. G. T. Reflexões acerca da inclusão de alunos com surdez em aulas de Química. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino em Ciências, 2011, Campinas. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino em Ciências, 2011.
ALPENDRE, E. V. Concepções sobre surdez e linguagem e o aprendizado da leitura. Curitiba, 2008.
ANTIA, S. D.; REED, S.; KREIMEYER, K. H. Escrita de alunos surdos e com deficiência auditiva em escolas públicas. Jornal de Estudos Surdos e Educação de Surdos. Oxford: University Press, v. 10, n. 3, p. 244-255, 2005.
AVELAR, T. F.; FREITAS, K. P. S. A importância do português como segunda língua na formação do aluno surdo. Rev. Sinalizar, vol. 1, n. 1, p. 12-24, jan./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/rs.v1i1.36688
BRASIL, Ministério da Educação. Lei nº. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais. Brasília, 2002.
CAPOVILLA, F. C.; CAPOVILLA, A. G. S.; MAZZA, C. Z.l; AMENI, R.i; NEVES, M. V. Quando alunos surdos escolhem palavras escritas para nomear figuras: paralexias ortográficas, semânticas e quirêmicas. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2006, vol.12, n.2, pp.203-220. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382006000200005
GUARINELLO, A. C.; BERBERIAN, A. P.; SANTANA, A. P. O.; BORTOLOZZI, K. B.;
SCHEMBERG, S.; FIGUEIREDO, L. C Surdez e letramento: pesquisa com surdos universitários de Curitiba e Florianópolis. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2009, vol.15, n.1, pp.99-120. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382009000100008
KOCH, I. G. V. . A coesão textual. São Paulo: Contexto, 2016.
LACERDA, C. B. F. de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cad. CEDES, maio/ago. 2006, vol.26, n. 69, p.163-184. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622006000200004
MEIRELLES, V; SPINILLO, A. G. Uma análise da coesão textual e da estrutura narrativa em textos escritos por adolescentes surdos. Estudos de Psicologia, p. 131-144, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000100015
PEREIRA, M. C. C. O ensino de português como segunda língua para surdos: princípios teóricos metodológicos. Educar em Revista. Curitiba, Editora da UFPR, n. 2, 2014, p. 143-157, 2014. (Edição especial). DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.37236
POKER, R. B. Abordagens de ensino na educação da pessoa com surdez. Marília: UNESP, 2007.
QUIXABA, M. N. O.; SANTAROSA, L. M. C. Os sinais maranhenses da comunidade surda e ambiente digital. Rev. Ensino e Multidisciplinaridade. EDUFMA. 2015. São Luís, v.1, n.1, jan./jun.
SÁ, N. R. L. Educação de surdos: a caminho do bilinguismo. Niterói/RJ: EDUFF, 1999.
SILVA, S. G. L. Consequências da aquisição tardia da Língua Brasileira de Sinais na compreensão leitora da língua portuguesa, como segunda língua, em sujeitos surdos. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 21, n. 2, p. 275-288, abr-jun., 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382115000200008
SKLIAR, C. Uma perspectiva sócio-histórica sobre a psicologia e a educação dos surdos. In: SKLIAR, C. (Org.). Educação e Exclusão: abordagens sócio-antropológicas em educação especial. 5.ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2006.
SKLIAR, C. Os estudos surdos em Educação: Problematizando a normalidade. SKLIAR, C. Org.). In: A Surdez: Um olhar sobre as diferenças. 5. ed. Porto Alegre: Mediação; 2011. 192 p.
WITKOSKI, S. A. Surdez e preconceito: a norma da fala e o mito da leitura da palavra falada. Rev. Brasileira de Educação [online]. vol.14, n.42, p.565-575, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000300012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


