The writing of the Deaf subject: language, experience, and symbolic representation
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X93522Keywords:
Written modality, Second language, ConceptAbstract
This article analyzes the written production of deaf individuals from a perspective that integrates language, cognition, culture, and experience. Considering the communicational and symbolic barriers faced by deaf people, it discusses how these conditions shape specific forms of world representation, often differing from the sequential and normative logic of alphabetic writing. Drawing on authors such as Vygotsky, Barthes, Lyons, and Langacker, the text argues that deafness should be understood as a linguistic-cultural difference. Consequently, deaf writing expresses a visual, multimodal, and relational logic, grounded in sign language and communal experiences. Collective memory within the deaf community, cultural identity, and symbolic resistance emerge as central elements in the constitution of meaning and organization of thought. From this perspective, the article proposes a reconfiguration of pedagogical practices that recognizes the uniqueness of deaf individuals and values their legitimate ways of signifying. Far from representing a deviation, deaf writing reveals its own epistemological possibilities, challenging paradigms of orality and textual linearity. Schools, therefore, should embrace these manifestations as legitimate and conducive to inclusive education, centered on listening to difference and valuing multiple forms of cognition and expression.
Downloads
References
ANDRADE, Maria Maly Ferreira de. Práticas de ensino da língua portuguesa para surdos: possibilidades e dificuldades no processo de ensino-aprendizagem. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/pdfs/docs/09102013_100134_maly.pdf. Acesso em: 23 out. 2025.
BARTHES, Roland. Elementos de semiologia. São Paulo: Cultrix, 1977. (Original publicado em 1964).
BIGOGNO, Patrícia Gomes. Cultura, comunidade e identidade surda. 2010.
CHIERCHIA, Gennaro. Semântica. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
CROMACK, Elizabeth Maria Pires da Costa. Identidade, cultura surda e produção de subjetividades e educação. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 2, p. 1–12, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/gwqgpPLXRVQWSfVVrLd8WsS/. Acesso em: 2 set. 2025.
DANIELS, Harry. Vygotsky andpedagogy. Londres: RoutledgeFalmer, 2001.
DUARTE, Adriana. Ciclo informacional: a informação e o processo de comunicação. Em Questão, v. 15, n. 1, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/6440. Acesso em: 2 set. 2025.
FAJARDO, Verônica. No início Deus criou a palavra o nome e a verdade.Ipotesi, v. 25, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ipotesi/article/view/35896/24009. Acesso em: 2 set. 2025.
FERNANDES, Marlene. A produção escrita do português de alunos surdos do ensino médio em sala inclusiva. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUARINELLO, Ana Cláudia; MASSI, Giselle; BERBERIAN, Ana Paula. Surdez e lingua-gem escrita: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 13, n. 2, p. 205–218, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/nDTtfygsnmvjHHyhJhKnD3Q/. Acesso em: 2 set. 2025.
HALL, Stuart. Representation: Cultural representationsandsignifyingpractices. Londres: SagePublications, 1997.
KARNOPP, Lodenir Becker. A língua de sinais e a construção do conhecimento. In: SKLIAR, Carlos. (Org.). Educação de surdos: práticas e reflexões. Porto Alegre: Mediação, 2002. p. 139–149.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal discourse: The modesand media ofcontemporary communication. Londres: Arnold, 2001.
LADD, Paddy. Understandingdeafculture: In searchofDeafhood.Clevedon: Multilin-gualMatters, 2003.
LANGACKER, Ronald W. Foundationsofcognitivegrammar: Volume I – Theoreticalpre-requisites. Stanford: Stanford University Press, 1987.
LANGACKER, Ronald W. Cognitivegrammar: Foundations. Vol. 1. Stanford: Stanford University Press, 2008.
LEBEDEFF, Tania Beatriz. Experiência visual e surdez. Revista Fórum, 2014.
LYONS, John. Semantics. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; OLIVEIRA, Washington de. Vygotsky e Bakh-tin/Volochínov: Dialogia e alteridade.Bakhtiniana, v. 5, p. 103–115, 2011.
MENDOZA GARCÍA, Jorge. Las formas delrecuerdo. La memoria colectiva.Athenea Digital, v. 1, n. 6, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n6.158. Acesso em: 2 set. 2025.
MOURA, Whadja Nascimento Oliveira.Multimodalidade enquanto recurso facilitador do processo de aquisição de L2 por surdos: uma breve revisão da literatura. 2023. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1108. Acesso em: 23 out. 2025.
PADDEN, Carol; HUMPHRIES, Tom. Insidedeafculture. Cambridge: Harvard University Press, 2005.
PINHEIRO, Pedro. Da linguística saussuriana à semiótica social: o conceito de multimodalidade sob escrutínio. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 63, n. 2, p. 396–411, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/01031813v63220248675669. Acesso em: 2 set. 2025.
PRIEN, Hans-Jürgen. Palavra divina e palavra humana na Bíblia, ou a questão: onde está a verdade? Estudos Teológicos, v. 12, n. 2, p. 80–93, 2024. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/ET/article/view/2537. Acesso em: 2 set. 2025.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir Becker. A Língua de Sinais Brasileira – Libras: uma língua em processo de aquisição. Porto Alegre: Mediação, 2004.
RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. Tradução de Carlos A. Medeiros. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
SANTANA, Aparecida de Paula; BERGAMO, Alexandre. Cultura e identidade surdas: encruzilhada de lutas sociais e teóricas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 91, p. 565–582, 2005. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 2 set. 2025.
SANTOS, André; SILVEIRA, Renato; ALUÍSIO, Sandra. A produção escrita de alunos surdos: aspectos da interlíngua e da organização textual. In: CONGRESSO DE LINGUÍSTICA APLICADA, 2005. Anais... 2005.
SENNA, Luiz Antônio Gomes. Descrição gramatical e teoria de classes de palavras: Vol. 1 – Teoria geral de classes de palavras. Curitiba: Intersaberes, 2012.
SENNA, Luiz Antônio Gomes. Fundamentos da linguagem na educação. Curitiba: Intersaberes, 2019.
SILVA, Fabiana Oliveira do Couto; ALVARENGA, Claudia Helena Azevedo. Gritos da comunidade surda – identidade social em questão. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 20, p. 1-17, 2023.
SILVA, Geralda Mendes Pereira; SILVA, Camila Michelyne Muniz da.Letramento literário: uma proposta de leitura, em língua portuguesa, para alunos surdos. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1139. Acesso em: 23 out. 2025.
SIM-SIM, Maria; FIGUEIRA, Cristina; MEDEIROS, Paulo. O desenvolvimento da capacidade de elaboração escrita. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica, 1997.
SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre a diferença. Porto Alegre: Mediação, 1998.
STROBEL, Karin. História cultural dos surdos: desafio contemporâneo. Educar em Revista, Edição Especial 2, p. 17–31, 2008.
TOASSA, Gisele. Um estudo sobre o conceito de sentido e a análise semântica da consciência em L. S. Vigotski. Cadernos CEDES, v. 40, n. 111, p. 176–184, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/CC.225902. Acesso em: 2 set. 2025.
UEHARA, Eliane; et al. Funções executivas: um retrato integrativo dos principais modelos e teorias desse conceito. Revista NeuropsicologiaLatinoamericana, v. 5, n. 3, 2013. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/rnl/v5n3/v5n3a04.pdf. Acesso em: 2 set. 2025.
VALENTE, José Armando. Letramento e educação de surdos: desafios e perspectivas. Revista Línguas e Linguagens, v. 2, n. 6, p. 45–62, 2005.
VANOYE, Francis. Usos da linguagem: Problemas e técnicas na produção oral e escrita. São Paulo: Martins Fontes, 1985.
VASCONCELOS RIOS, José Augusto. A constituição do sujeito de linguagem: entre “eu” e o “outro”. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, v. 10, n. 9, 2006.
VIDALES GONZÁLES, Carlos Enrique. La relación entre la semiótica y losestudios de lacomunicación: un diálogo por construir. Comunicación y Sociedad, v. 6, n. 11, p. 37–71, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.32870/cys.v0i11.1793. Acesso em: 2 set. 2025.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


