From the issues of Art to today's Education: similarities and distances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888291

Keywords:

Education, Contemporary art, Art, Art Teaching, Imaginary

Abstract

This article aims to address the similarities and distances between the areas of Art and Education as belonging to imaginaries that, at times, oppose each other in a mutual and irreconcilable way, an indication of a problematic impossibility that is difficult to be answered in contemporary times and resulting from a series of mistakes mainly regarding the teaching of Contemporary Art. To this end, it seeks to trace the historical processes in which such areas are elaborated with their incompatibilities and, facing the Contemporary Art registration, they may eventually find possibilities for dialogue, with contemporary artistic strategies such as hybridism, perspectivisms, destructions and centralities destined to the text.

Downloads

Author Biographies

Victor Junger, Rio de Janeiro State University

Graduated in Visual Arts from the Institute of Arts/UERJ. PhD from Proped/UERJ, CAPES scholarship holder, Educational Networks and School Daily Life line. I served in Basic Education at the Niterói Municipal Foundation. I am part of the Department of Teaching Art and Popular Culture/UERJ as an Adjunct Professor.

Aldo Victorio Filho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Fui professor de Artes Visuais da rede municipal de Educação do Rio de Janeiro; professor de Educação Artística da rede estadual de Educação do Rio de Janeiro. Graduado em Gravura pela Escola de Belas Artes UFRJ e Licenciado em Educação Artística. Mestre e Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor visitante da Facultad de Belles Arts da Universitat de Barcelona 2017/2018. Professor Associado; Coordenador do curso de Licenciatura em Artes Visuais; Docente do Programa de pós-graduação em Artes - PPGARTES e do Programa de pós-graduação em Educação - PROPED, ambos da UERJ. Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Culturais em Educação, Saúde e Arte: Linha de Pesquisa Juventude Líquida: estética/educação/acontecimento; Coordenador da Unidade de Desenvolvimento Tecnológico: Laboratório de Ensino da Arte (Instituto de Artes da UERJ) e do Projeto Saúde e Arte (Unidade de Psiquiatria do Hospital Universitário Pedro Ernesto- UERJ) Pesquisador do Grupo de Pesquisa Cotidiano Escolar e Currículo - UERJ, Linha de Pesquisa Práticas Curriculares Cotidianas e Emancipação Social e do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação - UFG. Cientista do Nosso Estado FAPERJ e Procientista UERJ

References

ALVES, Nilda. Tecer Conhecimento em Rede. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (org.). O Sentido da Escola. 5a Ed., Petrópolis: DP et Alli, 2008, p. 91 - 99.

FERREIRA da SILVA, Denise. A Dívida Impagável. São Paulo: Casa do Povo, 2019.

MICHAUD, Éric. As Invasões Bárbaras: uma genealogia da história da arte. São Paulo: Editora WFM Matins Fontes, 2024.

Published

2024-10-03

How to Cite

Junger, V., & Filho, A. V. (2024). From the issues of Art to today’s Education: similarities and distances. Revista Digital Do LAV, 17(1), e27/1–16. https://doi.org/10.5902/1983734888291

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.