Architectures of Playing: enchanted huts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865524

Keywords:

early childhood education, art, aesthetics.

Abstract

Young children create and invent possibilities of existence in the public spaces of early childhood education. The present article presents the possibilities of a pedagogy of the senses in which the process of creation with the huts produced and spread throughout the spaces evidences the authorship of the children and the teacher. Presenting paths and transforming space-time in a dynamic that makes the paths restless and dynamic, with openness to the new. The dialogue with architecture, art and child education, allows understanding the relevance of the existence of a powerful planning and a curriculum that tend to be reviewed, because the political, aesthetic and ethical fields transit as a two-way street, highlighting the protagonism and authorship of inventiveness and the children's collective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Ferreira de Oliveira, Universidade Metodista de Piracicaba

Doutoranda e Mestra em Educação pela UNIMEP, pedagoga e professora de EMEI de Piracicaba, militante do FEIPIRA, membra do HINAS linha Narrativas pedagógicas, escritas (auto)biográficas e memória: desenvolvimento profissional docente e práticas educativas. Email: nandaferreira4@hotmail.com

Peterson Rigato da Silva, UNESP - Rio Claro

Doutorando em educação pela UNESP/Rio Claro, pedagogo e mestre em educação pela UNICAMP, diretor de EMEI em Piracicaba-SP, militante do FPEI (Fórum Paulista de Educação Infantil), pesquisador do grupo IM@GO-UNESP e do GEPEDISC linha Culturas Infantis, UNICAMP. E-mail: peterson.rigato@unesp.br

References

BARROS, M.; LAFER, A. Arquitetura do silêncio. 1 ed. – Rio de Janeiro: Edições de Janeiro, 2015.

BARROS, M.; LAFER, A. O livro das ignorâncias. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000.

BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zourk, 2014.

BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 2009.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas. v. I: Magia e técnica: arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELGADO, A. C. C.; MULLER, F. Apresentação: Tempos e Espaços das Infâncias. Currículo sem Fronteiras, v.6, n.1, p. 5-14, Jan/Jun, 2006.

FARIA, A. L. G. A contribuição dos parques infantis de Mário de Andrade para a construção de uma pedagogia da educação infantil. Educação & Sociedade, n. 69, 1999.

GALLO, S. “Ir Junto”. Os desafios de educar uma infância maior. In: SANTOS, S. E.; SANTIAGO, F; BARREIRO, A; MACEDO, E El de; FARIA, A. L. G. (org.). Pedagogias descolonizadoras e infâncias: por uma educação emancipatória desde o nascimento. Maceió: EDUFAL, 2018.

MUNARI, B. Das Coisas Nascem Coisas. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1981, 388 páginas.

VIANA, Z.; GASTAL, G. A Arte Existe Porque a Vida Não Basta. Produção Mapa Filmes: Brasil, 2016.

Published

2021-08-30

How to Cite

Ferreira de Oliveira, F., & Rigato da Silva, P. (2021). Architectures of Playing: enchanted huts. Revista Digital Do LAV, 14(2), 173–186. https://doi.org/10.5902/1983734865524