Body expansion, performance art and teaching: a visual creation course
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734832841Keywords:
Visual art, Body expansion, Teaching, Body, Creative processAbstract
In this text, a teacher/artist/researcher’s body triggers a process of creation. This is our place of departure and, at the same time that we create, we go through the reflective concepts of research in art and education. This study explores the potentialities of the body in a creative process that derives from the concept of body expansion to trigger the creation of visualities. We aim to discuss this path to create visual art and its reverberations for teaching Art. Of a hybrid and contemporary character, this initiative seeks theoretical bases in Ostrower (2007), Duarte Jr. (1981), Barba (1994), Dias and Irwin (2013), Le Breton (2012), and Deleuze and Guattari (1991). This study allows us to envisage hybrid possibilities for the development of trajectories of artistic creation, starting from bodily foundations, expanding the discussions to the field of poetics and aesthetic education in Art teaching.Downloads
References
BARBA, Eugenio. A canoa de papel: tratado de antropologia teatral. São Paulo: Hucitec, 1994.
CARVALHO, Carla; IMMIANOVSKY, Charles. PEBA: a arte e a pesquisa em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 221-236, set./dez. 2017.
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs I: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Aurélio Guerra e Cecília Pinto Costa. Rio de Janeiro: 34, 1991.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 21-26.
DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.
DUARTE JR., João Francisco. Fundamentos estéticos da Educação. São Paulo: Cortez, 1981.
DUENHA, Milene Lopes; NUNES, Sandra Meyer. Presença que não se Faz Só: potências de afeto no ato de com-por entre corpos. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 99-122, jan./abr. 2017.
FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. Campinas: UNICAMP; FAPESP: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2001.
FERREIRA JUNIOR, Antonio Marcos. A dança dos orixás de Augusto Omolu e suas confluências com a antropologia teatral. 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.
IRWIN, Rita L. Visões e entrevisões: por uma estética de desdobramentos do currículo. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 183-195.
LARROSA, J. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, M. V. Caminhos investigativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 133-160.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
MARTINS, Mirian Celeste. Entre nuvens de tempos vividos. In: MARTINS, Mirian Celeste. (Org.). Pensar juntos mediação cultural: (entre)laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota, 2014. p. 15-18.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, Maria Terezinha Telles. Didática do ensino de arte: a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD, 1998.
OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Contribuições da perspectiva metodológica ‘Investigação baseada nas artes’ e da a/r/tografia para as pesquisas em educação. REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais eletrônicos... Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt24_trabalhos_pdfs/gt24_2792_texto.pdf. Acesso em: 25 maio 2018.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
PRIBERAM. Dicionário. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. 2017. Disponível em: https://www.priberam.pt/dlpo/. Acesso em: 25 maio 2018.
URIARTE, Mônica Zewe. Escola, música e mediação cultural. Curitiba: Appris, 2017.
ZANELLA, Andrisa Kemel; PERES, Lúcia Maria Vaz. No entrecruzamento de linguagens... a arte e o corpo para pensar a educação e a formação do humano. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 101-121, 2017.

