Art/body/city: immersive itinerancies in Art and Education in urban centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734883913

Keywords:

Body, City, Wanderings, Displacement, Teacher Training

Abstract

Questioning how displacements through urban centers can be used as devices to raise awareness and activate learning environments in art is the objective of this text. Methodologically, it is based on exploratory and artographic qualitative research, through narrative devices, in which undergraduate students of the degree course in Pedagogy, when participating in the international research project “Art in Pedagogy: Teacher training with and in Arts/Cultures” , experience the Art/Body/City proposition, in which they narrate their immersive experiences in Art and Education when walking through the urban centers and cultural facilities of the city of Vitória-ES. Theoretically, it is based on Larossa (2002), Jacques (2005), Bellidson e Irwin (2013), Careri (2017), Góes (2021), Martins (2021) and Barbosa (2023). It ends by inferring about the urgency that in the initial training of teachers/es, art is enhanced by displacements through urban centers, since the visualities that make up the artistic-cultural repertoires are constituted in the most different and diverse places of learning when the bodies are sensitized to their surroundings and, as they move, they understand their memories, histories and cultural identities and recognize their place in education and in the world.

Downloads

Author Biography

Margarete Sacht Goes, Federal University of Espírito Santo

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes, Brasil (2014). Professor Adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil.

References

BARBOSA, Ana Mae; FONSECA, Annelise Nani da. (Orgs.). Criatividade coletiva: arte e educação no século XXI. 1. ed. - São Paulo: Perspectiva, 2023.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovith. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CARIERI, Francesco. Caminhar e parar. São Paulo: Gustavo Gili, 2017, p. 126.

FIORIN, Evandro; VASCONCELOS, Heber Macel Tenório. Caminhar e parar com Francesco Careri: uma pedagogia nômade. PIXO. Revista de arquitetura, cidade e contemporaneidade. v. 5 n. 16 (2021): EDUCAÇÃO EM ARQUITETURA II (verão). Disponível em: <https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/2817>. Acesso em: 26 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.15210/pixo.v5i16.19010

DEWEY, John. Arte como experiência. [Organização Jo Ann Boydston; editora de texto Harriet Furt Simon; introdução Abraham Kaplan; tradução Vera Ribeiro]. – São Paulo: Martins Fontes - selo Martins, 2010. – (Coleção Todas as Artes).

DIAS, Belidson e IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

GÓES, Margarete Sacht.; FRADE, I.; MESQUITA, M.; MARTINS, M. C.; SOUZA, R. Dos corpos dóceis aos interatores? Como ensinar arte na educação infantil quando a perda do enquadramento faz com que a arte se misture à vida?. In: Margarete Sacht Góes; Isabela Frade; Monica Mesquita; Mirian Celeste Martins; Rubens de Souza. (Org.). Utopia, Distopia, Heterotopia: paisagens culturais e políticas de formação. 1ed.Vitória: Ufes Digital PROEX, 2021, v. 1, p. 184-192.

GÓES, Margarete Sacht et al. Repositório de Artes Visuais UFES: arte e cidade. 2ª Edição, 2021. Disponível em: <https://repositorioartesvisuais.ufes.br/material-arte-e-cidade>. Acesso em: 07 out. 2022.

HERNANDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007. Porto Alegre: Artmed, 2003.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender Arte: sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003

IRWIN, Rita. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. in: BARBOSA, Ana Mae e AMARAL, Lilian. Interritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: Editora Senac São Paulo; Edições SESC SP, 2008, p. 87-104.

JACQUES, Paola Berenstein. Errâncias Urbanas: a arte de andar pela cidade. Arqtexto 7, 2005, p. 16-25.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 19 mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

MARTINS, Mirian Celeste. De ponta-cabeça: descobrir percepções sensíveis pelos olhos de aspirantes a professores. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117500. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117500>. Acesso em: 30 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.117500

MORAIS, Frederico. Contra a arte afluente: o corpo é o motor da “obra”. 1970. Disponível em: <https://icaa.mfah.org/s/en/item/1110685#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-970%2C554%2C3639%2C2037>. Acesso em: 27 nov. 2020.

Published

2023-09-29

How to Cite

Goes, M. S. (2023). Art/body/city: immersive itinerancies in Art and Education in urban centers. Revista Digital Do LAV, 16(1), e23/1–19. https://doi.org/10.5902/1983734883913

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano