Albers and Kaprow: notes on the art knowledge in Education

Authors

  • Kelly Sabino Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734822061

Keywords:

Art, Education, Contemporary art

Abstract

The present article aims to reflect on art education from a two-dimension investigation: verifying the "art knowledge" present in art-education and ascertaining ways of understanding the art class as creation through artistic procedures in the "art knowledge". It brings up writings by the artists Allan Kaprow and Joseph Albers on their artistic and teaching practices as possible investigative ballasts for a teaching practice based on artistic creation. To do so, it uses a Deleuzian perspective on creativity, in which art is a way of thought operation. Therefore, understanding an art class that has thought as primary material and relating it to educative clues that the artists produce in their works may boost reflections beyond an art education based on fixed methodologies and content programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERS, Joseph. A interação da cor. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estud. av. [online]. 1989, vol.3, n.7. pp. 170-182. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010340141989000300

&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29/06/2015.

BIASOLI, Carmen Lúcia Abadie. A formação do professor de arte: Do ensaio...à encenação. Campinas: SP. Papirus, 1999.

BRITO, R. ; DE LIMA, S.;. Experiência crítica. São Paulo: Ed. Cosac Naify, 2005.

CORAZZA, Sandra M. Pesquisar o currículo como acontecimento em V exemplos. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt12/t1211.pdf. Acesso em: 13/07/2015.

DELEUZE, G. PARNET, C. Diálogos. trad. Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

DUVE, Thierry de. Fazendo escola (ou refazendo-a?). Chapecó: Argos, 2012.

FAVARETTO, Celso. Arte Contemporânea e Educação. In: Revista Iberoamericana de Educación. N.o 53 (2010). Disponível em: www.rieoei.org/rie53a10.pdf. Acesso em 29/06/2015.

FERRAZ, M. H. C. de T.; FUSARI, M. F. de R. e. Arte na Educação Escolar. São Paulo: Cortez, 1992.

GOLDBERG, Roselee. A arte da performance - Do Futurismo ao Presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GROYS, Boris. Art power. Postmediabooks, 2012.

HONORATO, Cayo. A formação do artista: conjunções e disjunções entre arte e educação. 2011. São Paulo: Faculdade de Educação, USP. Tese de Doutorado.

HOROWITZ, F.; DANILOWITZ, B. Josef Albers: to open eyes. Nova Iorque: Phaidon, 2006.

KAPROW, Allan. Essays on the Blurring of Art and Life. Berkeley, CA: University of California Press, 1993, p. 201.

_________. Sucessos e fracassos quando a arte muda. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, v. 18, julho de 2009. Disponível em: http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wpcontent/uploads/2012/01/ae18_allan_kaprow.pdf. Acesso em: 02/02/2016.

_________. In: FERREIRA, G. e COTRIM, C. Escritos de artistas 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

_________. Performing Life. Revista ARS, vol 8 , n. 15, São Paulo, 2010.

_________. A educação do Un-artista. Revista Concinnitas, ano 5, n. 6, julho de 2014. Disponível em: http://issuu.com/websicons4u/docs/revista6/169. Acesso em: 03/05/2015.

MASET, Pierangelo. Between education and participation: Aesthetic operations. Artigo publicado na revista Engage no. 20. 2009. Disponível em: http://www.engage.org/downloads/215025048_EJ_20_P.Maset.pdf. Acesso em:

/07/2014.

PELBART, Peter P. “A arte de viver nas linhas”. In: DERDYK, E. Disegno. Desenho. Desígnio. São Paulo: Senac, 2007.

SANT’ANNA, Denise B. Corpos de passagem: ensaios sobre a subjetividade contemporânea. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

ZORDAN, Paola. Percursos das artes visuais: geologia de uma disciplina.

Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos% 20

em%20PDF/GT24-6006--Int.pdf. Acesso em: 03/06/2015.

Published

2016-04-29

How to Cite

Sabino, K. (2016). Albers and Kaprow: notes on the art knowledge in Education. Revista Digital Do LAV, 162–176. https://doi.org/10.5902/1983734822061

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.