Thinking about teaching in the context of mathematics learning assessment: an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644486734Keywords:
Teaching, Evaluation of learning, Mathematics educationAbstract
The aim of this article was to understand how the mathematics teacher evaluator is configured in the context of Brazilian education. The methodology consists of an integrative review, selecting articles published between 2014 and 2023 on the journal portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), Google Scholar and articles produced by the Mathematics Education and Assessment Study Group (Gepema). The results point to written productions, with an emphasis on tests, as the main assessment tool, the objectives of which are to measure and/or ascertain the degree of student learning. There is a concept of formative and multi-instrumental assessment, with proposals to reframe tests as a summative element. The conclusion is that teaching in the field of Mathematics learning assessment is characterized by a technical and theoretical gap between the assessment objectives and instruments used in assessment.
References
ALVES, Alessandra Conceição Monteiro; VASCONCELOS, Carlos Alberto. Tecnologia da informação e comunicação como instrumento de avaliação da aprendizagem. Revista Caminhos da Educação Matemática em Revista/IFS, v. 11, n. 3, 2021.
ANDERSON, Cynthia da Silva.; VASCONCELOS, Carlos Alberto de. Concepções e práticas de avaliação da aprendizagem no ensino de Matemática. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 129–146, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i259404
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. Tradução de: L’Analyse de Contenu. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília - DF, 23 dez. 1996.
CARDOSO, Milene Malaquias; BURIASCO, Regina Corio de. Prova escrita em aulas remotas: uma experiência no oitavo ano. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 287–297, 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/2357724X09182021287
CRUZ, Fátima Maria Leite. Avaliação da Aprendizagem: processos de acompanhamento e práticas propositivas. In: CRUZ, Fátima Maria Leite. (Org.). Teorias e Práticas em Avaliação. Recife: Educação Universitária da UFPE, 2010.
DEPREBITERIS, Lea; TAVARES, Marialva Rossi. Diversificar é preciso – instrumentos e técnicas de avaliação de aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
GASPARIN, João Luiz. Avaliação na perspectiva histórico-crítica. In: X Congresso nacional de educação – EDUCERE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR. Curitiba (PR), 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/47650939-Avaliacao-na-perspectiva-historico-critica.html. Acesso em: 01 jan. 2024.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GONZAGA, Antônia Edivaneide de Sousa; LEITE, Raimundo Hélio; SILVA, Lucas Melgaço da; CARVALHO, Wirla Risany Lima. A avaliação da aprendizagem na formação docente: Revelando horizontes. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 34, p. e08097, 2023. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v34.8097
HOFFMMAM, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto alegre: Mediação, 2002.
JUCÁ, Rosineide Sousa. Um olhar sobre as práticas avaliativas dos professores que ensinam matemática. Revista Tempos e Espaços em Educação. São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 12, n. 31, 2019. p. 339-357.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LUCENA, Isabel Cristina Rodrigues de.; DIAS, José Leal; BORRALHO, Antônio Manuel Águas. Práticas letivas de sala de aula de Matemática nos anos Iniciais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 70, 2018. p. 254-274. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae.v29i70.5107
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2003.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
MARQUES, Paola Reyer; SILVA, João Alberto da.; FARIAS, Mônica Saraiva; ROVEDA, Crislaine de Anunciação; DALTOÉ, Thaís. Análise de provas de Matemática elaboradas por professoras do 3º ano do Ciclo de Alfabetização. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 16, n. 36, 2020. p. 99-113.
MELO, Leandro Ferreira; SILVA, Tatiane Clair; MICHELI, Denise de. Docência e Avaliação da Aprendizagem. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 19, n. 3, p. 379-384, 2018.
MENDES, Marcele Tavares; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. A utilização da prova em fases como recurso de ensino em aulas de cálculo. Revista paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, Pr, v.7, n.14,p.39-53,jul.-dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2018.7.14.39-53
MIGUEL, Kassiana da Silva; MONTALVÃO NETO, Alberto Lopo; FERRAZ, Daniela Frigo; JUSTINA, Lourdes Aparecida Della. A produção acadêmica sobre avaliação da aprendizagem: Um olhar para estudos produzidos na área de Educação em Ciências. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, e8110817104, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17104
MORAES, César Augusto do Prado.; DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. A concepção da avaliação escolar em matemática a partir dos desenhos de alunos. Revista Pedagógica, vol. 17, n. 35. 2015. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v17i35.3062
MORAES, Dirce Aparecida Folleto de. Prova: instrumento avaliativo a serviço da regulação do ensino e da aprendizagem. Estudos em Avaliação Educacional, v. 22, n. 49, p. 233-258, São Paulo, 2011. DOI: https://doi.org/10.18222/eae224920111975
OLIVEIRA JUNIOR, Edson Monteiro de. Uma proposta híbrida de ensino para o estudo da função quadrática. 2020. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
PERSICH, Gracieli Dall Ostro; OLIVEIRA, L. M. V. Seminário no ensino médio: possibilidades de construção de conhecimentos através da pesquisa. In: EDUCERE – XII Congresso Nacional de Educação, 2015, Curitiba. Anais do EDUCERE? Congresso Nacional de Educação. Curitiba, 2015. v. 1. p. 29607-29621.
PIRES, Célia Maria Carolino. Reflexões sobre Relações entre Currículo, Avaliação e Formação de Professores na Área de Educação Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 52, p. 473-492, ago. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a03
PIRES, Magna Natália Morin; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Professores dos anos iniciais, a prova em fases e a possibilidade de aprender. Zetetiké, Campinas, SP, v. 25, n. 3, set./dez. 2017, p.474-495. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/zet.v25i3.8648524
RAMPAZZO, Sandra Regina dos Reis. Instrumentos de avaliação: reflexões e possibilidades de uso no processo de ensino e aprendizagem. Produção Didático-Pedagógica apresentada ao Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE). NRE – Londrina. 2011. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2010/2010_uel_ped_pdp_sandra_regina_dos_reis.pdf. Acesso em: 12 dez. 2023.
RIBEIRO, Vera Mônica. Reflexões de professores de matemática sobre funções na avaliação da aprendizagem em processo. 2017. 212 f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação Matemática) – Coordenadoria de Pós-graduação - Universidade Anhanguera de São Paulo, 2017.
SANMARTÍ, Neus. O mais importante é aprender a se autoavaliar. In: SANMARTÍ, Neus. Avaliar para aprender. Porto Alegre: Artmed, 2009, p. 49-57.
SANTOS, Edilaine Regina dos.; PASSOS, Adriana Quimentão; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Pró-Matemática/UEL na formação do professor: Episódio de um trabalho com a análise da produção escrita. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 1, p. 276-286, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991168
SCHELLER, Morgana; ZABEL, Marília. Os Propósitos da Avaliação nas Feiras de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 34, n. 67, 2020. p. 697-718. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a17
SIQUEIRA, Valéria Aparecida de Souza; FREITAS, Pâmela Félix; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Professores e lacunas formativas em avaliação da aprendizagem: evidências e problematizações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, e241339, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147241339
SOUZA, Deise Maria Xavier de Barros; SILVA, Márcio Antônio. Prática Avaliativa de Matemática: um dispositivo pedagógico de subjetivação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 2, 2017. p. 793-807. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623659116
SOUZA, Juliana Alves de.; INNOCENTI, Mariana Souza. Avaliação da aprendizagem escolar em matemática no contexto remoto: reflexões a partir de dizeres docentes. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 43, p. 292-315, abr./jun. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i43.3669
SOUZA, Marcela Tavares de.; SILVA, Michelle Dias da.; CARVALHO, Rachel de. Revisão Integrativa: O que é e como fazer. Einstein, v. 8, n. 1. São Paulo, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Vozes. 2014.
TARDIF, Maurice, BORGES, Célia; TRENBLAY-GAGNON, Delphine. Enseigner aujourd’hui. Du choi de la carrière aux premières années dans le métier. Les Presses de l’Université de Montréal. 2021.
TONIN, Ademilson Marcos; CURY, Helena Noronha. Avaliação da aprendizagem nas aulas de Matemática: olhares interligados sobre o perfil dos cursos de Licenciatura em Matemática das universidades públicas de Pernambuco. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 52, abril/2018. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/17177/1/Tonin2018Concep%C3%A7%C3%B5es.pdf. Acesso em: 12 dez. 2023.
TREVISAN, André Luiz.; BURIASCO, Regina Luiza Corio de. Reflexão a respeito da própria prática avaliativa: um estudo com a prova em fases. Revista Ibero-americana de Educação, vol. 69, n. 3, 2015. pp. 27-42. DOI: https://doi.org/10.35362/rie693110
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)