Education, body and emancipation: considerations for critical education in the contemporary school
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644483660Keywords:
Education, Body, Conscious bodyAbstract
This is a theoretical essay that aims to present theoretical-conceptual contributions for us to think about the construction of a critical and emancipatory education in contemporary school. Through the contributions on experience and education by Walter Benjamin and Theodor Adorno and the notions of liberating education and the conscious body by Paulo Freire, it is envisaged to argue about the need for critical education of the present to permeate the body. Therefore, it is pointed out that the project of legitimizing the modern school aiming at an education for emancipation gains momentum from the moment in which objects of knowledge start to be treated not as incompressible abstractions, but as concepts that can be learned by the body, as experiences that can become concepts, or experiences that are also expressions of concepts. Deep down, it is about recognizing that in social life, in true experience and education, it is impossible and sometimes problematic to separate the concept of the object from its practical expression.
References
ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
ADORNO, Theodor. Teoria da semicultura – Parte II. Revista Educação e Sociedade, n. 56, ano XVII, p. 388-411, dez. 1996.
AGOSTINI, Nilo. Os desafios da educação a partir de Paulo Freire e Walter Benjamin. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
ARENDT, Hannah. A condição humana. 13. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2020.
BASSANI, Jaison; VAZ, Alexandre. Comentários sobre a educação do corpo nos “textos pedagógicos” de Theodor W. Adorno. Perspectiva, Florianópolis, v. 21, n. 01, p. 13-37, jan./jun. 2003.
BENJAMIN, Walter. Obras escogidas I: magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Editora brasiliense, 1987.
BENJAMIN, Walter. Obras escogidas III: Charles Baudeleire um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
DURKHEIM, Émile. A educação moral. São Paulo: Edipro, 2018.
FOUCAULT, Michael. Microfísica do poder. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Grall, 1998.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FURTADO, Renan. Educação Física escolar, conhecimento e legitimidade: investigação a partir de ordenamentos legais. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022, 257 pág.
FURTADO, Renan; GOMES, Maria Rosilene; BORGES, Carlos Nazareno. Educação e emancipação em Theodor Adorno e Paulo Freire. Debates em Educação, Maceió, Vol. 14, Nº. 35, Maio/Ago. 2022.
GONÇALVES, Luiz. Corpo(s) consciente(s). In: STRECK, Danilo; REDIN, Euclides, ZITKOSKI, Jaime (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
NÓBREGA, Terezinha. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 599-615, maio/ago. 2005.
PETRY, Franciele; BASSANI, Jaison; VAZ, Alexandre. Experiência e vida danificada:
Walter Benjamin, Theodor W. Adorno. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 9, n. 22, p. 109-130, maio/ago. 2014.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
SEVERINO, Antônio. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 53, abr. 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)