Geography and the new high school: a systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644474393

Keywords:

High School Reform, Law 13.415/2017, BNCC

Abstract

In this article, elements were presented to discuss what is being researched on geography for high school after the 2017 reform. Teaching geography in high school is important for the formation of a critical citizen, aware of their rights and duties. The methodology used was a systematic review of the literature that sought to answer the following question: what is the state of the art in research involving the teaching of geography in high school after the 2017 reform? Thus, the objective of this work was to describe the state of the art in research on teaching geography in high school, identifying the areas, methods and methodologies used. For this, databases of periodicals, which are representative and widely used in other systematic review works, were researched. After following all the steps of the methodology, six papers were chosen, and only three brought questions about the reform of secondary education. This theme still raises much debate and publications in spaces with greater visibility. It is suggested an expansion of the work with the incorporation of educational and geography periodicals.

Author Biographies

Simone Ferreira, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutora e mestre em Sensoriamento Remoto pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), licenciada em geografia pelo Centro universitário UNINTER, Bacharel em Análises de Sistemas pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel), aluna de licenciatura em história do Centro universitário UNINTER.

Mariana Gonçalves, Federal University of Pampa

Acadêmica do curso de Letras - Línguas Adicionais Inglês, Espanhol e Respectivas Literaturas da Universidade Federal do Pampa. Bolsista CNPq de iniciação científica do projeto Elaboração do capítulo de introdução em projetos de dissertação de programas de pós-graduação profissionais na área de Letras.

Leonardo Camargo, Federal University of Pampa

Acadêmico do curso de Letras - Línguas Adicionais Inglês, Espanhol e respectivas literaturas da Universidade Federal do Pampa. Bolsista do Programa de Residência Pedagógica.

References

BERGSON, Henri. A Evolução Criadora. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, Escola E Construção de Conhecimentos. [S. l.]: Papirus, 1998. (Coleção Magistério--formação e trabalho pedagógico).E-book.

FINK, Arlene. Conducting research literature reviews: From the internet to paper. [S. l.]: Sage publications, 2014.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do discurso. Tradução: Laura Fraga Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2010. v. 1

GIROTTO, Eduardo Donizeti. QUAL RACIOCÍNIO? QUAL GEOGRAFIA? CONSIDERAÇÕES SOBRE O RACIOCÍNIO GEOGRÁFICO NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. GEOgraphia, [s. l.], v. 23, n. 51, p. 1–12, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2021.v23i51.a45460

KITCHENHAM, Barbara A. Systematic Review in Software Engineering: Where We Are and Where We Should Be Going. In: , 2012, New York, NY, USA. Proceedings of the 2nd International Workshop on Evidential Assessment of Software Technologies. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery, 2012. p. 1–2. Disponível em: https://doi.org/10.1145/2372233.2372235

KITCHENHAM, Barbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. [s. l.], 2007.

MEC, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. [S. l.: s. n.], 2017.

MOTTA, Vânia Cardoso da; FRIGOTTO, Gaudêncio. POR QUE A URGÊNCIA DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO? MEDIDA PROVISÓRIA No 746/2016 (LEI No 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, [s. l.], v. 38, n. 139, p. 355–372, 2017.

OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma Revisão Sistemática de Literatura. EAD em Foco, [s. l.], v. 9, n. 1, p. 1–40, 2019.

OLIVEIRA, Ramon de. O ENSINO MÉDIO E A INSERÇÃO JUVENIL NO MERCADO DE TRABALHO. Trabalho, Educação e Saúde, [s. l.], v. 16, n. 1, p. 79–98, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00116

PAWSON, Ray et al. Realist review-a new method of systematic review designed for complex policy interventions. Journal of health services research & policy, [s. l.], v. 10, n. 1_suppl, p. 21–34, 2005.

PEREIRA, Ana Maria de Oliveira; KUENZER, Acacia Zeneida; TEIXEIRA, Adriano Canabarro. Metodologias ativas nas aulas de Geografia no Ensino Médio como estímulo ao protagonismo juvenil. Educação (UFSM), [s. l.], v. 44, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644429807

PETTICREW, Mark; ROBERTS, Helen. Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. [S. l.]: John Wiley & Sons, 2008.

POPE, Catherine; MAYS, Nicholas; POPAY, Jennie. Synthesising qualitative and quantitative health evidence: A guide to methods: A guide to methods. [S. l.]: McGraw-Hill Education (UK), 2007.

RIBEIRO, Larissa Oliveira Mesquita; RIBEIRO, Willame De Oliveira. Ciência do espaço sem espaço: disciplina Geografia e reforma do Ensino Médio no Brasil | Science of Space without Space: Geography discipline and High School reform in Brazil. Revista de Educação PUC-Campinas, [s. l.], v. 25, n. 0, p. 1, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24220/2318-0870v25e2020a4541. Acesso em: 16 mar. 2021.

ROSSI, Marina. Reforma do Ensino Médio é aprovada no Senado. [S. l.], 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/12/14/politica/1481746019_681948.html. Acesso em: 8 mar. 2021.

SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos; BARROSO, Taíza Nunes de Souza. A importância do estudo da geomorfologia costeira nas aulas de geografia por meio do trabalho de campo. Geosaberes, [s. l.], v. 10, n. 22, p. 14, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.811

SILVA, Maciel Pereira da. A geografia escolar no contexto da reforma do ensino médio: uma análise para além do lugar. Geosaberes, [s. l.], v. 10, n. 20, p. 1, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.687

SOARES, Marcelo Henrique Viana et al. A interpretação de carta-imagem como proposta para o ensino-aprendizagem de geografia no ensino médio. Geosaberes, [s. l.], v. 9, n. 17, p. 1, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i17.633

Published

2024-03-25

How to Cite

Ferreira, S., Gonçalves, M., & Camargo, L. (2024). Geography and the new high school: a systematic review of the literature. Education, 49(1), e64/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644474393

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.