Education Training: Methodological Ethical-Political Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472162

Keywords:

Teacher training, School, Pedagogical practices

Abstract

The article puts into question the training processes of male and female educators. It asks for a conceptual-methodological direction that produces universalizing and naturalizing educational practices, which form-conform professionals, dissociating pedagogical practices from the political practices that engender them. It dissociates the idea of training in education as pedagogical competence, training, awareness - which is associated with specialisms, normalizing discourses, the modeling of ways of acting and producing education. It proposes other directions of analysis that consider the know-how and the complexity of relationships effected in the school, which intensify the procedural dimension of formation in the educational scope. It pursues processes that take the technical-political inseparability as direction. It seeks, therefore, subsidies to break with homogenizing, controlling and totalizing educational practices, proposing processes formulated from an ethos that affirms autonomy and collective construction, that is open to history, to becomings, to the unpredictable, which constitute, in alliance with the movements at school, ethical-political pedagogical practices of expansion and multiplicity of living.

Author Biographies

Female doctor, Federal University of Espírito Santo

Doutora. Professora titular do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós graduação em Educação de Ufes. Lider do grupo de pesquisa do CNPq - NEPESP -  e bolsista do cnpq nivel 1.

Denise Carla Goldner Coelho, Federal University of Espírito Santo

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Psicóloga do Instituto Federal de Ensina do município da Serra no Estado do Espírito Santo.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. 11 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BAPTISTA, Luis Antonio dos Santos. A Fábrica de Interiores - A Formação Psi em Questão. Niterói: EDUFF, 2000.

CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez, 2017.

COELHO, Ildeu. A Questão Política do Trabalho Pedagógico. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Educador: Vida e Morte. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FOUCAULT, Michel. Anti-Édipo: uma introdução a vida não fascista. In: ESCOBAR, Carlos Henrique (Org.). Dossiê Deleuze. Rio de Janeiro: Hólon Editorial, 1991.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GUATTARI, Felix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.

HECKERT, Ana Lúcia Coelho. A produção dos latifundiários do saber: a formação do psicólogo em questão. Dissertação [mestrado em Educação]. UFF. Niterói, 1992.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Ed. Boitempo, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo: Edipro, 2020.

NOSELLA, Paolo. O compromisso político como horizonte da competência técnica. Educação e Sociedade, São Paulo, n.14, p. 91-97, 1983.

NOSELLA, Paolo. Compromisso político e competência técnica: 20 anos depois. Educação e Sociedade, Campinas, v.26, n.90, p.223-238, 2005.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

ROLNIK, Suely; GUATTARI, Félix. Micropolítica: cartografia do desejo. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

VEYNE, Paul. Como se escreve a história e Foucault revoluciona a história. 4. ed. Brasília: UNB, 2014.

Published

2024-03-04

How to Cite

Barros, M. E. B. de, & Coelho, D. C. G. (2024). Education Training: Methodological Ethical-Political Challenges. Education, 49(1), e51/1–19. https://doi.org/10.5902/1984644472162

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.