Time and space of the teaching subject in pedagogy courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468192

Keywords:

Didactics, Initial Teacher Training, Pedagogy

Abstract

The object of the study refers to the time and space of the Didactics subject in the  Degree in Pedagogy courses in Brazil. The problem investigated takes as its main question: Does the time and space of the Didactics subject in Pedagogy courses favor teacher education?The  main goal  is to understand the time and space of the didactics subject in the initial formation of teachers in the Pedagogy course.The assumption understands that the Didactics subject, of a pedagogical nature, committed to the concrete issues of teaching, constitutes a central axis for initial teacher education courses.The choice of a degree in Pedagogy is intentional as this course is aimed at training teachers for the early years of elementary school and early childhood education. Methodologically, the study takes a cartographic approach (ROSÁRIO, 2008), from the mapping of the Pedagogy course in Brazilian Federal Universities.To carry out the study, the curricular matrices of 61 courses were read and the Pedagogical Political Projects (PPPs) were read. The theoretical contributions are based on Candau (1984), Gatti (2019), Marins (2015), Martins (2009,2012), Romanowski (2010,2016) and Veiga (1994, 2012).The data collected allow us to consider that the subject of Didactics is present in all Pedagogy courses in Brazilian Federal Universities. The research recognized that there are three axes of didactic subject in the course proposals: General Didactics, Specific Didactics and Didactics for the teaching modalities.

Author Biographies

Juliana Domit, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutora em Educação. Professora da Universidade Estadual do Centro Oeste, departamento de Pedagogia nas áreas de Didática e Estágio Supervisionado.

Joana Paulin Romanowski, Centro Universitário Internacional

Doutora em Educação. Coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação e Tecnologias da Uninter. Pesquisadora CNPQ npivel 1D.

References

ANFOFE. Documento final XVII Encontro Nacional da ANFOPE. 2014. Disponível em: https://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2018/05/17%C2%BA-Encontro-Documento-Final-2014.pdf acesso em 27 set 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Resolução nº 1, de maio de 2006: Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06. pdf>. Acesso em: 19 mai. 2021.

CANDAU, V. M. A didática em questão. Petrópolis: Vozes, 1984.

COMÉNIO, J. A. Didáctica magna – tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1976.

CRUZ, G. B. Didática e docência no ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 672-689, dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 29 mar. 2021.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs ± capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação superior no Brasil: múltiplas regulações e controle. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 1, abr. 2011. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19967>. Acesso em: 05 set. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, Bernadete Angelina. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GATTI. B.A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco, 2019.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempo de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na Idade Pós-Moderna. Portugal: McGraw-Hill, 1998.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior, 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em 15 set 2021.

LIBÂNEO, J. C. Antinomias na formação de professores e a busca da integração entre o conhecimento pedagógico didático e o conhecimento disciplinar. In: MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Martin, 2015.

LIBÂNEO, J. C. Didática: velhos e novos temas. Edição do Autor, 2002. Disponível em http://nead.uesc.br/arquivos/Biologia/scorm/Jose_Carlos_LibaneoLivro_Didatica_Lib_oneo_pdf. Acesso em 21 set.2021.

LIBÂNEO, J. C. O ensino da Didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 91, n. 229, 2010. Disponível em: <http://rbepold.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/630>. Acesso em: 09 abr. 2021.

MARCELO, C. G. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARIN, A. J. A construção do conhecimento sobre o trabalho docente e a didática em suas várias feições. In: Didática e trabalho docente. Araraquara: JM, 2005, p. 159-178

MARIN, A. J. O trabalho docente: núcleo de perspectiva globalizadora de estudos sobre ensino. In: MARIN, A. J. (Coord.). Didática e trabalho docente. 2. ed. Araraquara: Junqueira & Marin, 2005. p. 30-56.

MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Martin, 2015.

MARTINS, Pura Lúcia Oliver; ROMANOWSKI, J. P. . A didática na Formação Pedagógica de Professores. Revista Educação (PUCRS. Online), v. 33, p. 205-212, 2010. Acesso em 20 set 2021.

MARTINS, P. L. O. A didática e as contradições da prática. Campinas: Papirus, 1998; 2009.

MARTINS, P. L. O. Didática. Curitiba: Intersaberes, 2012.

MIALARET, G. Teoria, prática e pesquisa em pedagogia. In: DEBESSE, M.; MIALARET, G. Tratado das ciências pedagógicas. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1974, p. 123-199

OLIVEIRA, M. R. N. S. A pesquisa em didática no Brasil: da tecnologia à teoria pedagógica. In: PIMENTA, S. G. (org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, S. G.; FRANCO, M. A. S.; LIBÂNEO, J. C. Pedagogia, formação de professores – e agora? Problemas decorrentes das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Pedagogia. In: DALBEN, A. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente – avaliação educacional, educação a distância e tecnologias da informação e comunicação, educação profissional e tecnológica, ensino superior, políticas educacionais. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 831-852.

ROLDÃO. M.C. A formação de professores como objecto de pesquisa: contributos para a construção do campo de estudo a partir de pesquisas

Portuguesas. Revista Eletrônica de Educação, v. 1, n. 1, set. 2007.

ROSÁRIO, N.M; COCA, A.P. A cartografia como um mapa movente para a pesquisa em comunicação. Revista Comunicação e Inovação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Ufrgs. V. 19 n.41, p. 34-48. Set-dez, 2018.

SCHEIBE, LEDA; BAZZO, VERA LÚCIA . Formação de professores da educação básica no ensino superior: diretrizes curriculares pós 1996. Revista Internacional de Educação Superior, v. 2, p. 241-256, 2016.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Thousand Oaks, California, v. 15, n. 4, p. 4-14, 1986.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de didática. São Paulo: Papirus, 1994.

VEIGA, I. P. A. (coord.) Repensando a didática. Campinas: Papirus, 2012.

WACHOWICZ, L.A O método dialético na didática. 3. ed. Campinas: Papirus, 1989.

Published

2023-08-02

How to Cite

Domit, J., & Romanowski, J. P. (2023). Time and space of the teaching subject in pedagogy courses. Education, 48(1), e89/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644468192

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.