Interfaces in the process of becoming a teacher: an integrative review of literature on teaching in health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644467081

Keywords:

Higher Education, College Education, Health

Abstract

The Brazilian Federal Constitution determined healthcare as a right, founded the SUS (Brazil's Unified Public Health System), and defined it as professional qualification organizer in the area. Nevertheless, the legislation does not manage the teaching in the healthcare area. Thus, it is important to understand how a healthcare professional becomes a teacher, intending to catch the essence of this phenomenon in the professorality term. This study aimed to comprehend the professorality construction in the healthcare area, through a Literature Integrative Review. The quest for the studies took place in the Virtual Health Library (VHL) and in the CAPES Journals, applying, to the selected ones, Thematic Content Analysis. The present article occupies the “interfaces from the process of becoming a teacher in the healthcare area” category, originated from the analysis of 32 articles included in the review. It has been noted that the professorality construction in the healthcare area is surrounded by tensions, influences, and knowledge. The main tensions were: acknowledgment of teaching as a process that needs theoretical and methodological contribution; urgency in understanding teaching as a profession and teacher’s education as a vocational training; teachers work overload; (pseudo) equivalence between scientific production and teaching qualification; teaching awareness into compromising with the permanent education. Among the influences, stand out: initial disciplinary education; continuing education; models of formers teachers. It was found that, beyond the specific disciplinary knowledge, the teaching in the healthcare area requires pedagogical, political, historical, and philosophical knowledge. In conclusion, it is essential to comprehend all the parts that compose the professorality in this area, through a practice focused on SUS empowerment.

Author Biographies

Bianca Joana Mattia, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Mestre em Ciências da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde. Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapeco.

Carla Rosane Paz Arruda Teo, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Doutorado em Ciência de Alimentos. Professor Titular da Escola da Saúde da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde e do Curso de Graduação em Medicina.

References

ARAÚJO, Erica Chagas; BATISTA, Sylvia Helena; GERAB, Irani Ferreira. A produção científica sobre docência em saúde: um estudo em periódicos nacionais. Rev. bras. educ. med, Brasília, v. 35, n. 4, p. 486-492. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/XfFYv655JL7zpxrG8CRRkbt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

ARAÚJO, Roberto Paulo Correia de; MELLO, Sandra Maria Ferraz. Cursos de graduação em odontologia: a formação docente. Pesq Bras Odontoped Clin Integr, João Pessoa, v. 11, n. 4, p. 615-625. 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/637/63722200024.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

BANDUK, Maria Luiza Sampaio; RUIZ-MORENO, Lidia; BATISTA, Nildo Alves. A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 13, n. 28, p. 111-120. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/84j3m8GMgTyVfdNddS9Q3pd/?format=html&lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

BARBOSA, Elizabeth Carla Vasconcelos; VIANA, Ligia de Oliveira. Um olhar sobre a formação do enfermeiro/docente no Brasil. Rev Enferm UERJ, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 339-344. 2008. Disponível em: http://www.facenf.uerj.br/v16n3/v16n3a07.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

BATISTA, Sylvia Helena et al. Professores iniciantes e professores experientes em currículos inovadores na graduação em saúde: um estudo sobre graduação e docência. Interfaces da Educ. Parnaíba, v. 6, n. 17, p. 09-25. 2015. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/743/684. Acesso em: 1 mar. 2018.

BATTISTEL, Amara Lúcia Holanda Tavares; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; GRIGOLO, Thaíse Lopes. Articulação do conhecimento específico e acadêmico como propulsor da qualidade do desenvolvimento docente. HOLOS, Natal, v. 31, n. 2, p. 224-234. 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481547177019.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

BOLZAN, Doris Pires Vargas; AUSTRIA, Veronica Cardoso; LENZ, Noemi. Pedagogia universitária: a aprendizagem docente como um desafio à professoralidade. Acta Scientinaum. Education, Maringá, v. 32, n. 1, p. 119-125. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3033/303324733014.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

BOLZAN, Doris Pires Vargas; POWACZUK, Ana Carla Hollweg. Docência universitária: a construção da professoralidade. Revista Internacional de Formação de Professores. v. 2. n. 1. p. 160-173. 2017. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/660/652. Acesso em: 1 mar. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.

BRASIL. Ministério da Saúde. Lei n. 8080 de 19 de setembro de 1990: dispõe sobre os princípios e diretrizes do Sistema Único de Saúde. Brasília, DF, 1990.

BULGARELLI, Alexandre Favero et al. Formação em Saúde com vivência no Sistema Único de Saúde (SUS): percepções de estudantes do curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil. Interface (Botucatu), Botucatu, Sem volume, número e página. 2013. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2014.v18n49/351-362/pt/. Acesso em: 1 mar. 2018.

BVS. Biblioteca Virtual em Saúde. Descritores em Ciências da Saúde: DeCS. 24.ed. rev. e ampl. São Paulo: BIREME/OPAS/OMS, 2021. Disponível em: http://decs.bvsalud.org. Acesso em 22 jun. 2021.

CARDOSO, Cleia Graziele Lima do Valle; COSTA, Nilce Maria da Silva Campos; MORAES, Bibiana Arantes. Desafios da formação pedagógica em nutrição. Ciencia, Docência y Tecnologia, Entre Ríos, v. 27, n. 53, p. 33-49. 2016. Disponível em: https://pcient.uner.edu.ar/cdyt/article/view/163. Acesso em: 1 mar. 2018.

CASTANHO, Maria Eugênia. Professores de ensino superior da área da saúde e sua prática pedagógica. Interface (Botucatu), Botucatu, v.6, n. 10, p. 51-62. 2002. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2002.v6n10/51-61/. Acesso em 1 mar. 2018.

CONTERNO, Solange de Fátima Reis; LOPES, Roseli Esquerdo. Inovações do século passado: origens dos referenciais pedagógicos na formação profissional em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 11 n. 3, p. 503-523, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/H4jhDKvmw549ydyxKYw3Zgc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

CUNHA, Maria Isabel da. Docência na educação superior: a professoralidade em construção. Rev. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6-1. 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/848/84857099003/84857099003.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

DAMIANCE, Patrícia Ribeiro Mattar et al. Formação para o SUS: uma análise sobre as concepções e práticas pedagógicas em saúde coletiva. Trab. educ. saúde (Online), Rio de Janeiro, v. 14, n 3, p. 699-721. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/CGzJcBGzSHGSGvRMCtFRNGD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

DE NARDI, Vanessa; CARDOSO, Carla; ARAÚJO, Roberto Paulo Correia de. Formação acadêmico-profissional dos docentes fonoaudiólogos do estado da Bahia. CEFAC, São Paulo, v. 15, n. 6, p. 1122-1138. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/srMLMFBxCD4gWy6gXZmrsmS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

DICIO. Dicionário Online de Português. Capacitação. Porto: 7Graus, 2021. Disponível em: https://www.dicio.com.br/capacitacao/. Acesso em: 27 jul. 2021.

FERREIRA, Lorena Cunha; MOURÃO, Rogério Antunes; ALMEIDA, Rogério José de. Perspectivas de docentes de medicina a respeito da ética médica. Rev. Bioét. (Impr.), Brasília, v. 24, n. 1, p. 118-127. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/FwjfcXyWnhybzGsqT9t5RsH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

FIGUEIREDO, Guilherme Assis. A aplicação da didática e dos saberes pedagógicos ao ensino superior. Rev. de Pesquisa e Educação Jurídica, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 18-34. 2018. Disponível em: https://www.indexlaw.org/index.php/rpej/article/view/4792. Acesso em 1 mar. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GANONG, L.H. Integrative reviews of nursing. Rev. Nurs Health, v.10, n. 1, p. 1-11, 1987. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/nur.4770100103. Acesso em: 1 mar. 2018.

GATTO-JUNIOR, José Renato; ALMEIDA, Edmar Jaime de; BUENO, Sonia Maria Villela. Docência no ensino superior: uma revisão sobre as tendências pedagógicas que permeiam o cotidiano do enfermeiro docente. Arq. Ciên. Saúde, Umuarama, v. 19, n. 2, p. 125-138. 2015. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/saude/article/view/5433. Acesso em: 1 mar. 2018.

GOMES, Ana Júlia Pereira Santinho; ORTEGA, Luiz do Nascimento; OLIVEIRA, Décio Gomes de. Dificuldades da avaliação em um curso de farmácia. Avaliação, Campinas, v. 15, n. 3, p. 203-221. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/7scn5FK78cCgXxS8Kqh7cZf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

GOMES, Thiago Lucas Correa dos Santos et al. Percepção docente sobre a integralidade na atenção primária à saúde no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Promoç. Saúde, Fortaleza, v. 29, Supl. p. 148-155. 2016. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/6416. Acesso em 1 mar. 2018.

HORA, Dinair Leal da; SOUZA, Claudia Teresa Vieira de. Ensino na saúde: propostas e práticas para a formação acadêmico-profissional de docentes. Rev Eletron de Comum Inf Inov Saúde, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, p. 1-12. 2015. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17070. Acesso em: 1 mar. 2018.

LAZZARIN, Helen Cristina; NAKAMA, Luiza; CORDONI-JUNIOR, Luiz. Percepção de professores de odontologia no processo de ensino-aprendizagem. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.15, supl. 1, p. 1801-1810. 2010. Disponível em : https://www.scielo.br/j/csc/a/6NbKvq39kjsJgRMrxpKbMhn/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

LEAL, Laura Andrian; CAMELO, Silvia Helena Henriques; SANTOS, Fabiana Cristina dos. O docente de administração em enfermagem: formação e competências profissionais. Rev enferm UFPE on line, v. 11, n. 6, p. 2329-2338. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/23395/19051. Acesso em:

LIMA, Paulo Gomes; SANTOS, Patrícia Leal de. Solicitações profissionais e sociais de professores de cursos de enfermagem no Brasil. Interface (Botucatu), Botucatu. Sem volume, número e página. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/CGn8tLHksCnWp6sGz6Mkqmm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. 14. ed. São Paulo: Hucitech, 2014.

PAULINO, Valquíria Coelho et al. Formação e saberes para a docência nos cursos de graduação em enfermagem. Journal Heath NPEPS, v. 2, n. 1, p. 272-284. 2017. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/jhnpeps/article/view/1822. Acesso em: 1 mar. 2018.

PERIM, Giana Lepre et al. Desenvolvimento docente e a formação de médicos. Rev. bras. educ. med, Brasília, v.33, supl. 1, p. 70-82. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/mBBFyHz5wFXR8CVg3YfBfXL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

PIMENTEL, Emanuelle Cavalcante et al. Ensino e aprendizagem em estágio supervisionado: Estágio Integrado em Saúde. Rev. bras. educ. med, Brasília, v. 39, n. 3, p. 352-358. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/NNVYqMTSkCBsPXXQHTcWZLL/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

RIBEIRO, Marinalva Lopes; CUNHA, Maria Isabel. Trajetórias da docência universitária em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 14, n. 32, p. 55-68. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/pMNXSmwgCVZ7V3N4x9MLDwm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

RODRIGUES, Rosa Maria; CONTERNO, Solange Fátima Reis. Formación pedagógica em la visión de docentes de pregrado del área de la salud em Brasil. Rev enferm Herediana, Lima, v. 2, n. 1, p. 3-10. 2009. Disponível em: https://faenf.cayetano.edu.pe/images/pdf/Revistas/2009/enero/ART1_RODRIGUEZ.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

SANTOS, Ligia Amparo da Silva et al. Projeto pedagógico do programa de graduação em Nutrição da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia: uma proposta em construção. Rev. Nutr, Campinas, v. 18, n. 1, p. 105-117. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rn/a/3jygxczfZMhVzSkDQKbScWh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

SCHORN, Solange Castro et al. Dimensão da pesquisa na atuação docente: processo que forma, informa e transforma o profissional da educação superior. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 252-269. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2291. Acesso em 1 mar. 2018.

SCREMIN, Greice. ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Pedagogias universitárias: as influências das diferentes áreas do conhecimento na atuação docente. Rev. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, n. e177719. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/bzPZwJ9dvSdpmgnscHndnqP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

SILVA, Rodrigo Alves dos Santos; OLIVER, Fátima Corrêa. Trajetória docente e a formação de terapeutas ocupacionais para a atenção primária à saúde. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 21, n. 62, p. 661-673. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/ysNHSw6BYJKsfNySc3SCJDm/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

SOUZA, Claudia Teresa Vieira de Souza; HORA, Dinair Leal da. Produção de conhecimento em saúde na pesquisa clínica: contribuições teórico-práticas para a formação docente. RBPG, Brasília, v. 11, n. 26, p. 1121-1135. 2014. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/566. Acesso em: 1 mar. 2018.

SOUZA, Karina Silva Molon de et al. A aprendizagem do ser professor em início de carreira. Rev. Comunicações, Piracicaba, s. 23, n. 1, p. 41-63. 2016. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2309. Acesso em: 1 mar. 2018.

TEO, Carla Rosane Paz Arruda; ALVES, Solange Maria; GALLINA, Luciara Souza. Nas trilhas da utopia: tecendo o projeto político pedagógico em um curso de nutrição. Trab. educ. saúde (Online), Rio de Janeiro, v.14, n. 3, p. 723-745. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/W9rVR3kJwvGQ35B43cF3hpR/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.

TREVISO, Patrícia; COSTA, Bartira Ercília Pinheiro da. Percepção de profissionais da área da saúde sobre a formação em sua atividade docente. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1-9. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/zTsvBGPYG3nQXBPRGqD9bbP/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2018.

Published

2023-10-05

How to Cite

Mattia, B. J., & Paz Arruda Teo, C. R. (2023). Interfaces in the process of becoming a teacher: an integrative review of literature on teaching in health . Education, 48(1), e115/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644467081

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.