Experiences with Nature and the Invisible Limits: Primordial Contacts between Educational Projects in Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466861

Keywords:

Criança; Desenvolvimento; Natureza.

Abstract

This article aims to describe two experiences of living with nature: one in the municipality of Crato, state of Ceará, Northeast Region of Brazil, the other in Coimbra,in the province of Beira Litoral, Centro Region, Portugal. The projects have their singularities, but also convergences, which makes it possible to carry out the study. The participating children were observed, recording the occurrences and analyzing what happens as a result of the activities. Analyzes are made up of three dimensions: environments, mediators and methods. Empirical data indicate that, even if in different ways, both experiences favor child development in its various aspects, depending on the focus of the methods. While in the experiences with nature the interaction with the natural context was focused on generating experiences that explored the senses, in Invisible Limits the aim was to provoke learning experiences. In both proposals, the natural environment seems to awaken in children what is latent, which often does not emerge for lack of this primordial contact with natural environments.

Author Biographies

Mônica Maria Siqueira Damasceno, Instituto Federal do Ceará- IFCE

Doutora em Ciências: Ambiente e Desenvolvimento (Universidade do Vale do Taquari- Univates); Professora efetiva do Instituto Federal do Ceará- IFCE; membro do Grupo de Pesquisa Comunicação, Educação Ambiental e Intervenções (CEAMI/Univates/CNPq)

Jane Marcia Mazzarino, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutora em Ciências da Comunicação (Unisinos), coordenadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Educação Ambiental e Intervenções (CEAMI/Univates/CNPq), professora permanente do Programa de Pós-Graduação Ambiente e Desenvolvimento (PPGAD) da Universidade do Vale do Taquari - Univates

Aida Figueiredo, Universidade de Aveiro - PT

Doutora em Psicologia -Universidade de Aveiro,Professora Auxiliar no Departamento de Educação e Psicologia (DEP)-Universidade de Aveiro (UA)

References

ALMEIDA, E. et al.Pro(g)natura: a tecnologia em articulação com a educação na natureza. Atas da 14.ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, de 19 a 22 de junho, 2019. Coimbra: ISCAC, 2019.

BARCELOS, V. Antropofagia e epistemologia - Por uma não-pedagogia na educação ambiental. Revista do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. especial, p. 53-68, set. 2010. Disponível em: http://periodicos.furg.br/remea/article/view/3395/2369. Acesso em: 28 abr. 2021.

BENTSEN, Peter; MYGIND, Erik; RANDRUP, Thomas B. Towards an understanding of udeskole: education outside the classroom in a Danish context. Education 3–13, v. 37, n. 1, p. 29-44, 2009.

BERTRAM, Tony; PASCAL, Christine. Desenvolvendo a qualidade em parcerias. Lisboa: Ministério da Educação, 2009.

BLUMER, Herbert. A natureza do interacionismo simbólico. Teoria da comunicação: textos básicos. São Paulo: Mosaico, p. 119-37, 1980.

CHAWLA, Louise. Benefits of nature contact for children. Journal of Planning Literature, v. 30, n. 4, p. 433-452, 2015.

COELHO et al. Oferta educativa outdoor como complemento da Educação Pré-Escolar: Os benefícios do contacto com a natureza. Revista de Estudios e Investigación En Psicología Y Educación eISSN: 2386-7418, 2015, Vol. Extr.,No. 10.

CORNELL, Joseph. A alegria de brincar com a natureza: atividades na natureza para todas as idades. São Paulo: SENAC, 1997.

CORNELL, Joseph. Vivências com a natureza 1: guia de atividades para pais e educadores. 3 ed. São Paulo: Aquariana, 2008.

CORRALIZA, José Antonio; COLLADO, Silvia. La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil. Psicothema, v. 23, n. 2, p. 221-226, 2011.

DOS SANTOS, Sara Inês Gomes . Relatório Final: Vamos Brincar Lá Fora. Escola Superior de Educação. Instituto Politecnico de Coimbra. Mestrado em Educação Pré-Escolar. Coimbra, 2017.

DUQUE, I. et al. A floresta como espaço de aprendizagem: Um complemento à oferta educativa para a infância. In: atas de II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação. O Governo das Escolas: Atores, Políticas e Práticas, 2015. p. 224-233.

DYMENT, Janet E .; BELL, Anne C. Our garden is colour blind, inclusive and warm: reflections on green school grounds and social inclusion. International Journal of Inclusive Education, Vol., N.15, PrEview article, 2006.

DYMENT, Janet E. Green School Grounds as Sites for Outdoor Learning: Barriers and Opportunities, University of Tasmania, International Research, in Geographical and Environmental Education, Faculty of Education, Launceston, Tasmania Australia, Vol. 14, N. 1,p. 27- 45, 2005.

FIGUEIREDO, Aida. Interação criança-espaço exterior em jardim de infância. 2015. Tese de Doutorado. Universidade de Aveiro.

FJØRTOFT, Ingunn. The natural environment as a playground for children: The impact of outdoor play activities in pre-primary school children. Early childhood education journal, v. 29, n. 2, p. 111-117, 2001.

FJØRTOFT, Ingunn. The natural environment as a playground for children: The impact of outdoor play activities in pre-primary school children. Early childhood education journal, v. 29, n. 2, p. 111-117, 2001.

GODBEY, Geoffrey. Outdoor recreation, health, and wellness: Understanding and enhancing the relationship. 2009.

JORGE, Adriana Eiras Dias de Oliveira. Um breve estudo sobre a construção da inteligência espacial. In: Psicomotricidade escolar. FERREIRA, C. A. M.; HEINSIUS, A. M.; BARROR, D. R. (Org.). Rio de Janeiro: Wake ed., 2008.

KELLERT, S. R. Experiencing nature: affective, cognitive, and evaluative development in children. In P. H. Kahn Jr. & S. R. Kellert (Orgs.), Children and nature: psychological, sociocultural and evolutionary investigations (pp. 117-151). Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press, 2002.

LIMAVERDE, R. Os Registros Rupestres da Chapada do Araripe. Ceará, Brasil. (Dissertação de Mestrado em Arqueologia). Recife: UFPE, 2006.

LIMITES INVISÍVEIS. Casa da Mata. Portugal, 2016. Disponível em http://limitesinvisiveis.pt/. acesso em: 29 de agost. 2019.

LIMITES INVISÍVEIS. Escola Superior de Educação - Politécnico de Coimbra, 2016b. disponível em: https://www.esec.pt/investigar-transferir/transferencia-de-conhecimento/limites-invisiveis. Acesso em: 09 de set. de 2019.

LITTLE, Helen; EAGER, David. Risk, challenge and safety: Implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal, v. 18, n. 4, p. 497-513, 2010.

LOUV, Richard. Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Chapel Hill, NC: Algonquin; 2015.

MALLER, Cecily et al. Healthy parks, healthy people: The health benefits of contact with nature in a park context. In: The George Wright Forum. George Wright Society, 2009. p. 51-83.

MARTINS, F. et al. Educação Pré-Escolar e Literacia Estatística: a criança como investigadora. Viseu: Psicosoma, 2017.

MCCURDY, Leyla E. et al. Using nature and outdoor activity to improve children's health. Current problems in pediatric and adolescent health care, v. 40, n. 5, p. 102-117, 2010.

MENDONÇA, Rita. Prefácio à edição brasileira. In.: CORNELL, J. Vivências com a natureza 1: guia de atividades para pais e educadores. 3 ed. São Paulo: Aquariana, 2008.

MENDONÇA, R. Meio ambiente & natureza. Editora Senac: São Paulo, 2012.

MIRRAHIMI, Seyedehzahra et al. Developing conducive sustainable outdoor learning: The impact of natural environment on learning, social and emotional intelligence. Procedia Engineering, v. 20, p. 389-396, 2011.

MORAES, R. Mergulhos Discursivos: análise textual qualitativa entendida como processo integrado de aprender, comunicar e interferir em discursos. In: GALIAZZI, M. do C.; FREITAS, J. V. de. (orgs.). Metodologias emergentes de pesquisa em educação ambiental. 2 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

NETO, José de Caldas Simões; DE SOUSA, Francisco Roberto. Trilha Ecológica Como Prática De Educação Ambiental No Cariri Cearense. Anais II CONEDU. V. 1, 2015. Disponível em http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/anais.php. Acesso em marc. 2017.

NIJMEIJER, J.S.; MINDERA, R.B. et al. Attention-deficit/hyperactivity disorder and social dysfunc tioning. Clinical Psychology Review, 28, 692–708, 2008.

QUEIROZ, D. T. Observação participante na Pesquisa qualitativa: conceitos e Aplicações na área da saúde. R Enferm. UERJ, Rio de Janeiro, 2007.

ROHDE L. A. et. al.Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. Revista Brasileira de Psiquiatria Clínica, volume 22 s.2. São Paulo. 2000.

SCHUTTE, Anne R.; TORQUATI, Julia C.; BEATTIE, Heidi L. Impact of urban nature on executive functioning in early and middle childhood. Environment and Behavior, v. 49, n. 1, p. 3-30, 2017.

SILVEIRA, E. A arte do encontro: a educação estética ambiental atuando com o

teatro do oprimido. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, dez. 2009.

Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v25n3/18.pdf. Acesso em: 28 abr.

STEPHENSON, Alison. Physical risk-taking: dangerous or endangered?. Early Years, v. 23, n. 1, p. 35-43, 2003.

WHITTEMORE, Robin; KNAFL, Kathleen. The integrative re-view: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Formação social da mente. Trad.: JC Neto, LSM Barreto, SC. Afeche. 6° ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-11-21

How to Cite

Damasceno, M. M. S. ., Mazzarino, J. M., & Figueiredo, A. (2022). Experiences with Nature and the Invisible Limits: Primordial Contacts between Educational Projects in Brazil and Portugal. Education, 47(1), e105/1–36. https://doi.org/10.5902/1984644466861

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.