Teacher Education in the Municipal Education Plan of Dourados-MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644447392

Keywords:

Educational politics, Teacher training, Educational planning

Abstract

This article stems from a broader investigation that aimed to analyze the theme of Teacher Valuation in the process of formulating the Municipal Education Plan (PME/2015) in the municipality of Dourados, Mato Grosso do Sul, as well as the clashes found by the category during the process of formulating the PME goals and strategies and the subsequent approval by the executive branch. The focus proposed here has its emphasis on initial and continuing education, considered as one of the constituent elements of teacher appreciation. Bibliographic and documentary research was used, based on a qualitative study, the documentary corpus was composed of several sources, such as the official journal, online news, reports from the local union and the municipal government, in addition to the dialogue with the production of the area that deals with the thematic. It was found that, at the time of the process of formulating the goals and strategies of the PME de Dourados, an approximation with the National Education Plan (PNE/2014) was sought, which determined to the Brazilian municipalities and states the elaboration of their respective plans. decades of education. Although the process of formulating the PME was carried out in a democratic and collective way, with the participation of organized civil society, its approval took place in an authoritarian way with hundreds of changes made by the executive, and thus the document was approved by the legislature without dialogue with the representatives involved in the PME formulation process. Such changes determined by the executive and endorsed by the legislature, without space for debate, caused discontent not only for teachers, but for the quality of municipal public education.

Author Biographies

Flávia Paula Nogueira Aranda, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Possui Especialização em Gestão, Supervisão e Orientação Escolar. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Participou como bolsista de Iniciação Científica (PIBIC) articulado ao Projeto de Pesquisa e Observatório da Educação CAPES/INEP. Participou como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) .Membro do Grupo de Pesquisa Estado, Política e Gestão da Educação(GEPGE) da Faculdade de Educação(FAED) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Fábio Perboni, UNiversidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP/Presidente Prudente (2016), Mestrado em História pela UNESP/Franca (1999), e graduação em Pedagogia pela União das Faculdades dos Grandes Lagos / UFSCar (2011) e em História pela UNESP/Franca (1996). Atuou como docente na Educação básica no Ensino Médio e Fundamental por 14 anos. Atualmente está vinculado à Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados FAED / UFGD e ao programa de pós graduação da mesma instituição. É coordenador do GT 05 da ANPED / CO - Grupo de Trabalho Estado e Política Educacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação / Região Centro Oeste. Desenvolve pesquisas junto ao Grupo de Estudo e Pesquisa Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE - UFGD), ao Grupo de Estudo e Pesquisa Políticas Educacionais e Formação de Professores (GEPPEF - UEMS) e ao Grupo de Estudos e Pesquisas em Política e Avaliação Educacional (GEPALE - UNICAMP). Tem experiência em pesquisa na área de Políticas Educacionais, com ênfase principalmente nas seguintes temáticas: Gestão Educacional, Avaliação Educacional, Formação de Professores e Educação Integral.

Elisangela Alves da Silva Scaff, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora associada do Departamento de Planejamento e Administração Escolar da Universidade Federal do Paraná (DEPLAE/UFPR). Possui Doutorado em Educação (2007) e Pós-Doutorado (2013) pela Universidade de São Paulo - USP. Cursou Pedagogia (1994) e Mestrado em Educação (1999) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Foi chefe da Divisão de Pos-graduação (2007-2008) e pró-reitoria de ensino na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS (2008-2010), coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2011-2013), coordenadora do GT 5 da ANPED Centro-Oeste (2014-2016) e coordenadora da Seção MS da ANPAE (2013-2016). Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (PPGE/UFPR - gestão 2020-2022) e do Doutorado Interinstitucional (DINTER UFAC/UFPR - 2018-2021). É editora chefe do Jornal de Políticas Educacionais (JPE-1019-2020) e integrante do Comitê Editorial das Revistas Educação e Fronteiras on line, Laplage em Revista e Interfaces da Educação. Membro de Comitê Avaliador de PIBIC da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2017-2020) e PIBIC-Master da PUC_PR (2020), membro do Banco de Avaliadores (BASIS/INEP-2018-2020) e membro da comissão de avaliação de recursos de APCN (CAPES-2019). É integrante da Rede de Estudos e Pesquisas e Planejamento e Gestão Educacional - REPLAG e do Núcleo de Políticas Educacionais - NUPE/UFPR.

References

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Published

2022-06-23

How to Cite

Aranda, F. P. N. ., Perboni, F., & Scaff, E. A. da S. . (2022). Teacher Education in the Municipal Education Plan of Dourados-MS. Education, 47(1), e51/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644447392

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