Youth and secondary education: the process of dropouts the school

Authors

  • Sueli Salva UFSM
  • Ethiana Sarachin Ramos Universidade federal de Santa Maria
  • Nara Vieira Ramos Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644413957

Keywords:

High school, Removal processes, Cognitive exclusion.

Abstract

This article discusses some of the research data “Youth Cultures and Education: a study with young students from public schools in Santa Maria that departed from the formative processes” which aimed to understand the process of removal the young school students. The quantitative and qualitative ethnographic research used different techniques for generating the data: questionnaire, observation, interviews, focus groups and document analysis. The factors that contribute to the removal the students are numerous, in this article will be discussed some of them: lack of dialogue between the school and youth cultures; neglects the importance of intellectual activity for the students producing another form of exclusion; Items that do not meet the requirements of young students.

Author Biographies

Sueli Salva, UFSM

Pedagoga, especialista em dança, Drª em educação pela UFRGS. Professora adjunta no Centro de Educação da UFSM, departamento de Metodologia do Ensino. Atua na supervisão de estágios da educação infantil e anos iniciais. Desenvolve pesquisa abordando temática de gênero, infância e juventude e os processos formativos escolares.

Ethiana Sarachin Ramos, Universidade federal de Santa Maria

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Está inserida na linha de pesquisa políticas públicas e práticas educativas. É graduada em Pedagogia-Licenciatura Plena pela UFSM. Participa do projeto “Culturas Juvenis e Formação Educacional: um estudo com jovens estudantes das escolas públicas de Santa Maria que se afastam dos processos formativos"/UFSM.

Nara Vieira Ramos, Universidade Federal de Santa Maria

Nara Vieira Ramos – Licenciada em Matemática, Drª em Educação pela UFRGS. Professora adjunta do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Membro do grupo de pesquisa Filosofia, Cultura e Ensino Médio (FILJEM), Professora do Pós-Graduação em Educação da UFSM.

Published

2016-02-25

How to Cite

Salva, S., Ramos, E. S., & Ramos, N. V. (2016). Youth and secondary education: the process of dropouts the school. Education, 1(1), 171–182. https://doi.org/10.5902/1984644413957

Issue

Section

Continuous Demand

Most read articles by the same author(s)