Light, camera, action: history teachers practices with movies in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644444434Keywords:
Educação, Ensino de História, EscolaAbstract
This article aims to analyze the practices of history teachers, who work in the final years of elementary school, with the use of movies in the classroom. To this end, we conducted qualitative research; a semi-structured interview was used as a data construction technique with six teachers from the effective staff of the Municipal Education Network of Fortaleza, Ceará, who make use of films in their teaching practices. Regarding the theoretical contribution, we rely on the studies of Napolitano (2013), Bittencourt (2011), Kornis (1992, 2008), among others, for sketching theoretical and methodological assumptions for the use of cinematographic language in the teaching of History. The results of the investigation showed that the practices of the investigated teachers are anchored in the referred assumptions for working with questioning, criticism and the idea that the film presents a representation of the historical event.
References
ABUD, Kátia Maria. A construção de uma didática da história: algumas ideias sobre a utilização de filmes no ensino. História, nº 22, v. 1, p. 183-193, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2210/221014788008.pdf. Acesso em: 24 dez. 2019.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção docência em formação)
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: História. 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC/SEF, 1998.
FERRO, Marc. Cinema e história. Tradução Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FERRO, Marc. Filme: uma contra-análise da sociedade? In: LE GOFF, J. & NORA, Pierre (orgs). História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.
GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 2015, p. 79-106.
KORNIS, Mônica Almeida. História e cinema: um embate metodológico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p.237-250, 1992. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1940. Acesso em: 30 jan. 2020.
KORNIS, Mônica Almeida. Cinema, televisão e História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis, Vozes, 2015.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. 5 ed. São Paulo: Contexto, 2013.
SORLIN, Pierre. Indispensáveis e enganosas as imagens, testemunhas da História. Estudos Históricos. Rio de Janeiro; vol. 7, n. 13, 1994, p. 81-95. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1974. Acesso em: 02. Fev. 2020.
VESENTINI, Carlos Alberto. História e ensino: o tema do sistema de fábrica visto através de filmes. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O saber histórico na sala de aula. 12. ed. São Paulo: Contexto, 2013, p. 163-175.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

