MONDLYAR: USE OF AUGMENTED REALITY AS A RESOURCE TO FACILITATE ENGLISH LANGUAGE LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995085999

Keywords:

MondlyAR, Augmented reality, Teaching and learning, English language, Digital inclusion

Abstract

Abstract: The social distance caused by the Covid-19 pandemic made teachers and students adapt to this new reality, having as a great ally the use of Information and Communication Technologies. In rural schools, this adaptation had a great impact, as many were still unfamiliar with the use of some technologies. This research aims to recognize the use of the MondlyAr application as a facilitator of the English language teaching and learning process for students from a rural public school, located in Minas Gerais. Eleven students from the 6th grade of Elementary School II participated in this research. Data collected through standardized questionnaires allowed us to analyze the MondlyAr application in relation to its usability and contribution to the learning of vocabulary in the English language. The research results showed that the application with Augmented Reality facilitates and helps the process of learning English vocabulary and has a good usability. Thus, it can be concluded that the use of new technologies such as Augmented Reality contributes to the English language learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa de Oliveira, Federal University of Santa Maria

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestra em Tecnologias Educacionais em Rede pela Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Língua Francesa pela Universidade Federal de Uberlândia. Graduada em Pedagogia e em Educação Especial na modalidade EAD

Giani Petri, Federal University of Santa Maria

Professor na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), lotado no Colégio Politécnico da UFSM e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER). É doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2018), mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2013), bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA, 2009) com habilitação em licenciatura plena (UFSM, 2014). 

Natália Robaina, Português

Atualmente, mestranda no Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede. Graduada em Letras - Licenciatura - Habilitação: Inglês e Literaturas da Língua Inglesa pela Universidade Federal de Santa Maria. Em 2017, atuou como monitora bolsista do projeto Línguas no Campus (LINC), vinculado ao Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação pela UFSM.  

Susana Cristina dos Reis, Português

É professora associada 2, no Curso de Letras, pesquisadora, orientadora e docente no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional de Tecnologias em Rede e no Program de Pós-Graduação em Letras, na UFSM. Possui graduação em Letras - Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, com estágio no exterior na Iowa State University (2010). Função no LabEOn: Coordenação Geral do Projeto LabEOn

Felipe Becker Nunes, UFSM

Doutor em Informática na Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Ciência da Computação pelo Programa de Pós-Graduação em Informática (PPGI) da Universidade Federal (UFSM) de Santa Maria (2014). Bacharel em Sistemas de Informação na Universidade Luterana do Brasil (ULBRA - Santa Maria) no ano de 2012.

References

ARCHELA, R. S; GOMES, S. Metodologias Freinetianas e as tecnologias do século XXI no ensino de geografia. In: TORRES, E. C et.al. (Org). Múltiplas geografias: ensino, pesquisa, reflexão. Londrina: Midiograf, v. 6, 2010.

AZUMA, Ronald T. A survey of augmented reality. Presence: teleoperators & virtual environments, v. 6, n. 4, p. 355-385, 1997.

BANGOR, Aaron; KORTUM, Philip; MILLER, James. Determining what individual SUS scores mean: Adding an adjective rating scale. Journal of usability studies, v. 4, n. 3, p. 114-123, 2009.

BELLONI, M. L. O que é mídia-educação? Florianópolis: Autores Associados, 2005.

BOENTE, Alfredo; BRAGA, Gláucia. Metodologia científica contemporânea para universitários e pesquisadores. Rio de Janeiro: Brasport, p. 79-98, 2004.

BOUCINHA, Rafael Marimon; TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Avaliaçao de ambiente virtual de aprendizagem com o uso do sus-system usability scale. RENOTE, v. 11, n. 3, 2013.

BROOKE, John et al. SUS-A quick and dirty usability scale. Usability evaluation in industry, v. 189, n. 194, p. 4-7, 1996.

BRUM, Larissa Cristina Cruz; CARVALHO, Rodrigo D. Aplicação de Ambientes em Realidade Aumentada Personalizados em Livro Didático de Língua Estrangeira. LINKSCIENCEPLACE-Interdisciplinary Scientific Journal, v. 6, n. 4, 2019.

FARIAS, Michelle da Fonseca Silva et al. Importância da língua inglesa: uma análise do ensino nas escolas das zonas urbana e rural de Mossoró-RN. 2018.

GARSKE, LINDALVA MARIA NOVAIS. Educação Escolar no MST: intencionalidades pedagógicas e políticas. Universidade Federal de Goiás. 2016

HSU, Ting-Chia. Learning English with augmented reality: Do learning styles matter?. Computers & Education, v. 106, p. 137-149, 2017.

Kirner, C.; Pinho, M.S. Uma Introdução à Realidade Virtual. Disponível em: https://grv.inf.pucrs.br/tutorials/introducao-a-realidade-virtual/. Acesso em 16 de Julho de 2021.

LEÃO, Yasmin Monteiro et al. Aplicação da realidade aumentada (RA) no material didático para o ensino de língua estrangeira. 2019.

LEE, Kangdon. Augmented Reality in Education and Training. Republic of Korea, 2010.

LEFFA, Vilson Jose; BEVILÁQUA, André Firpo. Aprendizagem ergódica: a busca do hipertexto responsivo no ensino de línguas. Revista Língua&Literatura, v. 21, n. 38, p. 99-117, 2019.

LOPES L.M.D; VIDOTTO K.N.S; POZZEBON E.; FERENHOF H.A; INOVAÇÕES EDUCACIONAIS COM O USO DA REALIDADE AUMENTADA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA. Educação em Revista. Belo Horizonte. v.35. e197403. 2019.

OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro; LISBÔA, Eliene Soares dos Santos; SANTIAGO, Nilza Bernardes. Pandemia do coronavírus e seus impactos na área educacional. Pedagogia em Ação, v. 13, n. 1, p. 17-24, 2020.

OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de. Dos programas oficiais para a educação rural aos projetos de educação do campo dos movimentos sociais. 2008.

RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa social: métodos e técnicas (334 pp.). São Paulo: Editora Atlas, 1999.

RODRIGUES, Nadja; BATISTA, Mércia. Ações e Políticas Públicas de Inclusão Digital: do global ao local, através de conceitos e processos educacionais. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2018. p. 624-633.

SORTE, Paulo Boa. Situando a realidade aumentada no Manifesto de 1996. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, p. 93-100, 2021.

STANQUEVISKI, Francieli. A pedagogia da alternância e a importância do ensino da língua inglesa em casas familiares rurais, no sul do Brasil. In: Sicite 2012. 2012.

SOUZA, M. A. Educação do campo: propostas e práticas pedagógicas desenvolvidas no MST. Petrópolis: Vozes, 2006.

SOUZA, Maria Antônia; PEREIRA, Maria de Fátima Rodrigues; FONTANA, Maria Iolanda. Educação em tempos de pandemia: narrativas de professoras (es) de escolas públicas rurais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) biográfica, v. 5, n. 16, p. 1614-1631, 2020.

TASKIRAN, Ayse. The effect of augmented reality games on English as foreign language motivation. E-Learning and Digital Media, v. 16, n. 2, p. 122-135, 2019.

TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva (org.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: Editora SBC, 2018.

VAN MAANEN, John. Reclaiming qualitative methods for organizational research: A preface. Administrative science quarterly, v. 24, n. 4, p. 520-526, 1979

Published

2024-08-27

How to Cite

de Oliveira, L., Petri, G. ., Robaina, N. ., Reis, S. C. dos, & Nunes, F. B. (2024). MONDLYAR: USE OF AUGMENTED REALITY AS A RESOURCE TO FACILITATE ENGLISH LANGUAGE LEARNING. ReTER, 5(1), e5/1–16. https://doi.org/10.5902/2675995085999

Issue

Section

Análise de Tecnologias Educacionais Inovadoras

Most read articles by the same author(s)