Dynamics and educational games as a tool for the preservation of environmental resources

Authors

  • Alian Cássio Pereira Cavalcante Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB
  • Adailza Guilherme da Silva Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB
  • Maria José Ramos da Silva Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130810950

Keywords:

Education, Environmental awareness, Teaching and learning

Abstract

Environmental resources are undergoing a process of decay constant and is doing a great degradation in natural ecosystems. One of the major problems of today is a lot of waste. The objective was to sensitize the students so outgoing with active classes to develop a sense of critical environmental issues in order to develop solutions to environmental problems. The work was performed at Educandário Learning to Learn, private school elementary school in the city of Bananeiras-PB. The subjects were a group of fifteen students in the 5th year of Primary school. The same occurred in the months of November to December 2012. The methodologies used were dynamic with: balloons, and fighter-word puzzle to develop environmental issues with the students. The dynamics of facilitated dialogue balloons in room encouraging them to talk, ask questions and give their opinion. Puzzles allowed students to make a reflection about the pollution of water and soil, waste that is exposed in nature, the benefits of separate collection for recycling the materials and the time it takes for some materials decompose. Moreover, the word search awoke in educating the spirit of teamwork, attitude key to behavior change society. We conclude that dynamic games and contributed to the process of recovery and formation of environmental awareness of the students, helping in changing behaviors and facilitated the assimilation of content by students so extroverted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alian Cássio Pereira Cavalcante, Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB

Licenciando em Ciências Agrárias na Universidade Federal da Paraíba, Campus III, Bananeiras-PB.

Adailza Guilherme da Silva, Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB

Graduanda de Bacharelado em Agroecologia na Universidade Federal da Paraíba. , Campus III, Bananeiras-PB.

Maria José Ramos da Silva, Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Agrárias e (Agroecologia) na Universidade Federal da Paraíba, Campus III, Bananeiras-PB.

References

BREDA, T. V.; PICANÇO, J. L. A educação ambiental a partir de jogos: aprendendo de forma prazerosa e espontânea. In: II SEAT – Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade UFG/IESA/NUPEAT, 2011, Goiânia-GO.

CARVALHO, E. M.; CHACUR, M. M. Jogo ecológico: instrumentação didática na construção de conceitos socioambientais para alunos do ensino básico. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental vol. 28, p.274-288, 2012.

DALRI, S. A. Educação ambiental como parceria na educação tradicional: uma proposta de jogos ambientais – utilizando o lúdico e o pedagógico para a defesa do meio ambiente. ENCICLOPÉDIA BIOSFERA, Centro Científico Conhecer, GoiâniaGO, vol.6, n.9, p.1-15, 2010.

MOYLES, J. R. Só brincar? O papel do brincar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SILVA, R. V. RAUBER S. C. EICKHOFF, A. P. N. BARBOSA, I. G. GUARIM NETO, G. Educação

ambiental em espaços escolarizados: um estudo de caso na escola municipal Santos Dumont Cácere

-MT, Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental vol. 26, p.61-75, 2011.

SCHUMANN, S. C.; PINHEIRO, D. K.; Novas formas de brincar respeitando a natureza: um trabalho de reciclagem na educação infantil. Monografias Ambientais vol.4, n°4, p. 607-615, 2011.

Published

2014-03-14

How to Cite

Cavalcante, A. C. P., Silva, A. G. da, & Silva, M. J. R. da. (2014). Dynamics and educational games as a tool for the preservation of environmental resources. Monografias Ambientais, 13(2), 3049–3054. https://doi.org/10.5902/2236130810950

Issue

Section

ARTICLES