TO TEACH PHILOSOPHY OR TO PHILOSOPHIZE?

Authors

  • José Francisco Xarão Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065727423

Keywords:

Student, Philosophy, Teaching

Abstract

The article aim to discuss two basic ideas: the first is that to learn philosophy is not to simply store concepts, theories or conclusions to which acknowledged philosophers have already achieved. The second is that to teach philosophy has little if any relation to long classes, even if they are improved with all the didactic resources available. This discussion point out to the conclusion that we can only learn philosophy by philosophizing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Francisco Xarão, Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, Minas Gerais

Professor na Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, Minas Gerais

References

A Origem (Inception), 2010. Longa metragem, EUA/Reino Unido. Direção: Christopher Nolan.

ARANHA, Maria Lucia; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: introdução à Filosofia. 4 a ed. São Paulo: Moderna, 2009.

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. 7ª.ed., Trad. Roberto Raposo. São Paulo : Companhia das Letras, 1997.

ASPIS, Renata Pereira Lima. Professor de Filosofia: O Ensino de Filosofia no Ensino Médio Como Experiência Filosófica. Cad. Cedes, Campinas, vol. 24, n. 64, p. 305-320, set./dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v24n64/22832.pdf. Acesso em 26 mai. 2017.

BENETTI, Cláudia Cisiane. Filosofia e ensino, singularidade e diferença: entre Lacan e Deleuze. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. 13a ed. São Paulo: Ática, 2003.

DESCARTES, R. Meditações. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Os Pensadores) GALLO, Silvio; CORNELLI, G.; DANELON, M. (Org.). Filosofia do ensino de filosofia. Petrópolis: Vozes, 2003.

GALLO, Silvio; KOHAN, Walter Omar (orgs). Filosofia no ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. 8ª.ed., Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.

KANT, Imannuel. Crítica da razão pura. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção “Os Pensadores”).

KOHAN, Walter Omar. Sobre o ensinar e o aprender... Filosofia. In.: Piovesan, Américo; Eidt, Celso etti alli. Filosofia e ensino em debate. Ijui: EdUnijui, 2002. (Col. Filosofia e Ensino, 2), p. 175-192.

MATRIX, 1999. Longa metragem, EUA. Direção: Lana Wachowski, Lilly Wachowski.

MORTON, Adam. Philosophy in Practice: An introduction to the Main Questions. 2ª.ed., Malden (Massachussetts): Blackwell publishing, 2004.

MURCHO, Desidério. A natureza da filosofia e o seu ensino. Lisboa: Plátano, 2002.

PLATÃO. A República. Trad. Enrico Corvisieri. São Paulo: Nova Cultural, 1997 (Círculo do Livro). Disponível em: http://www.portalfil.ufsc.br/republica.pdf. Acesso em 29 mai. 2017.

ROCHA, Ruth. Marcelo, marmelo, martelo e outras histórias. São Paulo: Moderna, 1999.

SARDI, Sérgio. A filosofia pode ser ensinada? Sobre o viver, o escutar, o prazer e outras dimensões do filosofar. In.: Piovesan, Américo; Eidt, Celso et alii. Filosofia e ensino em debate. Ijuí: Unijuí, 2002. (Col. Filosofia e Ensino, 2), p. 561-573.

SÁTIRO, Angélica; WUENSCH, Ana Míriam. Pensando melhor - iniciação ao filosofar. 4.ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2003.

SAVATER, Fernando. As perguntas da vida. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2017-08-16

How to Cite

Xarão, J. F. (2017). TO TEACH PHILOSOPHY OR TO PHILOSOPHIZE?. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 3(1). https://doi.org/10.5902/2448065727423

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.