The birth of the philosophy teacher in the Supervised Curricular Internship
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065788864Keywords:
Philosophy Teaching, Teaching Internship, Experience of Self, School, FormationAbstract
This article presents some reflections on the experience of the Supervised Curricular Internship in Philosophy at a public school in Santa Maria/RS. The objective is to problematize the birth of being a teacher in this context, because along the way it was possible to diagnose a teacher identity crisis, moved by a duality of belonging between a teaching self and a student self. The student self grasps some theories, contents and methodologies that incorporate tactics and networks of understanding for the new practices of the teacher self, in other words, at the time of the Supervised Curricular Internship, the teacher-training in the order of the double, between institutionality and the daily life of the school. As a result, in the initial training of philosophy teachers we will see that they constantly need to reflect on their conceptions of teaching philosophy and their own role in the teaching process. In this text, above all from the point of view of experience, we intend to report on the pedagogical devices that produced the new philosophy teachers, who were partly immersed in the complexity of the socio-cultural school, and partly mobilized to exercise an Experience of Self.
Downloads
References
ARENDT. Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
ARENDT. Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2007.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte. Autêntica, 2009.
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte, UFMG 194, 1996.
DELEUZE, Gilles. Dobra (a): Leibniz e o Barroco. Papirus Editora, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Papirus editora, 2013.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2017.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.
PEGORARO, Olinto. Política da filosofia no Brasil. Zero Hora. Porto Alegre, 1979.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Autores associados, 2018.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
TOMAZETTI, Elisete Medianeira. ESTÁGIO EM FILOSOFIA E PRÁTICAS DE EXPERIÊNCIA DE SI (DOCENTE). Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), n. 34, p. 71-92, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.