The birth of the philosophy teacher in the Supervised Curricular Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065788864

Keywords:

Philosophy Teaching, Teaching Internship, Experience of Self, School, Formation

Abstract

This article presents some reflections on the experience of the Supervised Curricular Internship in Philosophy at a public school in Santa Maria/RS. The objective is to problematize the birth of being a teacher in this context, because along the way it was possible to diagnose a teacher identity crisis, moved by a duality of belonging between a teaching self and a student self. The student self grasps some theories, contents and methodologies that incorporate tactics and networks of understanding for the new practices of the teacher self, in other words, at the time of the Supervised Curricular Internship, the teacher-training in the order of the double, between institutionality and the daily life of the school. As a result, in the initial training of philosophy teachers we will see that they constantly need to reflect on their conceptions of teaching philosophy and their own role in the teaching process. In this text, above all from the point of view of experience, we intend to report on the pedagogical devices that produced the new philosophy teachers, who were partly immersed in the complexity of the socio-cultural school, and partly mobilized to exercise an Experience of Self.

Downloads

Author Biographies

Willian Xavier Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Filosofia - Licenciatura, atualmente é mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (PPGE/UFSM). Ao longo da graduação foi bolsista CAPES do Programa de Residência Pedagógica no Subprojeto Filosofia, da Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas "Filosofia, Cultura e Educação" (FILJEM/CNPq). Tem interesse e desemvolve pesquisas na interface entre as áreas Filosofia e Educação, com foco em Ensino de/a Filosofia, Políticas Públicas Educacionais e Práticas Pedagógicas.

Vitória Albert Sauzem, Federal University of Santa Maria

Graduada no curso de Filosofia - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria. Durante a graduação foi bolsista CAPES de iniciação a docência pelo PIBID no período de abril de 2019 a janeiro de 2020, e posteriormente, de outubro de 2020 a maio de 2021. Tem experiência na área de Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: História da filosofia, Ensino de filosofia, BNCC - Base Nacional Comum Curricular, Reforma do Ensino Médio e educação.

References

ARENDT. Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

ARENDT. Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte. Autêntica, 2009.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte, UFMG 194, 1996.

DELEUZE, Gilles. Dobra (a): Leibniz e o Barroco. Papirus Editora, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Papirus editora, 2013.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2017.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.

PEGORARO, Olinto. Política da filosofia no Brasil. Zero Hora. Porto Alegre, 1979.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Autores associados, 2018.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira. ESTÁGIO EM FILOSOFIA E PRÁTICAS DE EXPERIÊNCIA DE SI (DOCENTE). Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), n. 34, p. 71-92, 2020.

Published

2025-03-03

How to Cite

Lopes, W. X., & Sauzem, V. A. (2025). The birth of the philosophy teacher in the Supervised Curricular Internship. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 11(1), e1/1–26. https://doi.org/10.5902/2448065788864