How to teach philosophy in a major education: a bourdieuan analysis of the education system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065739401

Keywords:

Teaching of philosophy, Sociology of education, Major education, Minor education

Abstract

In the present paper, we determine, through a bourdieuan analysis of the educational system, the way teaching of philosophy in Brazil, viewed as major education, is used as a tool of inculcation of a cultural arbitrary. We’ve come to the conclusion that the priority attributed to the classical texts of philosophy is a way of reproduction of the same social structures that allow the impossibility of social ascension. With it, it’s proposed a minor education, whose main constituent is the relation between teacher and student, capable of subverting the characteristics of major education. For this purpose, the texts of Sílvio Gallo (2002; 2006) were analyzed, which point to the valorization of students’ cultural capital, the incentive to autonomous creation of concepts and the choice of non-canonical authors as tools of subversion of the mechanisms of major education.

Downloads

Author Biography

Matheus Diesel Werberich, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Graduando na Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1982.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1998, p. 39 – 64.

BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARIN, Monique de. As categorias do juízo professoral. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1998, p. 185 – 216.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. v. 3. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, DF, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Kafka: toward a minor literature. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986

GALLO, Sílvio. A Filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. Ethica, v. 13, n. 1, 2006, p. 17 – 35.

GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação e Realidade, v. 27, n. 2, 2002, p. 169 – 178.

HEY, Ana Paula; et al. A Sociologia da educação de Bourdieu na revista Actes de la Recherche en Sciences Sociales. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 30, n. 2, 2018, p. 171 – 195.

LOCKE, John. Dois tratados sobre o governo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A Sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, v. 23, n. 78, 2002, p. 15 – 36.

ROCHA, Ronai Pires da. A didática na disciplina de filosofia. In: CARVALHO, Marcelo; CORNELLI, Gabriele (Orgs.). Ensinar Filosofia. v. 2, Santa Maria: Editora Curso Caxias, 2013, p. 39 – 47.

Published

2020-01-07

How to Cite

Werberich, M. D. (2020). How to teach philosophy in a major education: a bourdieuan analysis of the education system. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 6, e2/ 1–12. https://doi.org/10.5902/2448065739401

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua