"Thinking and Acting" as a fundamental and basic didactic principle for a school learning process

Authors

  • Reiner Hildebrandt-Stramann

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546434444

Keywords:

Teaching, Learning, Child, School, Body

Abstract

The text reflects on the importance of the didactic principle "to think and act" in the process of teaching and learning in Physical School Education. These concepts are always dialectically related. The human corporeality is a fundamental ally, and must be integrated with learning that acts as an active action so that a "se-movimentar" is possible, didatically important and theoretically legitimating the teaching "learning by movement".

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUNER, J. S. Lernen, Motivation und Curriculum. Frankfurt: Fischer, 1974.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GADAMER, H.G. Der Mensch ohne Hand oder die Zerstörung der menschli-chen Ganzheit. München: DTV Deutscher Taschenbuch.1979.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial NOVO MILÊNIO, 2009.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Lernen mit Leib und Seele. Sportunterricht, Vol. 58, nr. 1, p. 3-7, 2009a.

HILDENBRANDT-STRAMANN, R. Die Kraft von Luft und Wasser spüren – ein fächerübergreifendes Unterrichtsbeispiel für ein Lernen durch Bewegung. Lehrhilfen für den Sportunterricht 58 (1), p. 7-12, 2009b.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Experiência: uma categoria central na aprendizagem do movimentar-se. In: R. Hildebrandt-Stramann. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial NOVO MILÊNIO, 2009c. p. 25-30.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Exploração do Mundo por Meio de Experiências Elementares de Movimento. In R. Hildebrandt-Stramann. Textos Pedagógicos Sobre o Ensino da Educação Física. Ijuí: UNIJUI, 2013. p. 169-194.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R.; TAFFAREL, C. Z. Formação de professores e trabalho educativo na Educação Física. Ijuí: Editora Unijuí, 2017.

MERLEAU-PONTY. Phänomenologie der Wahrnehmung. Berlin: De Gruyter, 1966.

PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar. 1978.

TAMBOER, J. Sich Bewegen – ein Dialog zwischen Mensch und Welt. Sportpädagogik, Vol. 3, n. 2, p. 14-19, 1979.

Published

2018-08-29

How to Cite

Hildebrandt-Stramann, R. (2018). "Thinking and Acting" as a fundamental and basic didactic principle for a school learning process. Kinesis, 36(2). https://doi.org/10.5902/2316546434444

Issue

Section

Original articles