The concept of place in Geography textbooks for the 1st year of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499483955Keywords:
Textbook, Place, Elementary School, Geography teachingAbstract
In this article, we reflect on the role of the textbook in relation to the place dimension and in relation to teaching knowledge in the use of this teaching tool. Therefore, the objective of the work was to analyze how the concept of place is approached in Geography textbooks for the 1st year of Elementary School - Early years. We adopted as a methodological approach a qualitative approach to bibliographical research and documentary investigation, whose investigative procedures included an analysis based on theoretical reflections on the National Book and Teaching Material Program (PNLD), with the interpretation of data referring to the concept of present place in 14 PNLD 2023 textbooks based on discursive textual analysis and the processing of information in relation to the theoretical perspective adopted and the data obtained in documentary research. Consequently, as results, we found that the adoption of the term place is constant in the textbooks analyzed, on the other hand, there is also a need to present the conceptual sphere in these works. Therefore, although most of the textbooks analyzed do not present the concept of place but rather examples of this analytical dimension, we can state that the presentation given to this dimension is relevant to School Geography, especially when considering it as a lived space from the humanist perspective, which is the one that appears most in these works.
Downloads
References
ALVES, A.; TURCATEL, C.; BOLIGIAN, L. Bem-me-quer Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. São Paulo: Editora do Brasil, 2021.
BRANCO, A. L.; PICCOLI, A. P.; CAMPOS, E. Da escola para o mundo Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: Scipione, 2021.
BRASIL. Código Penal. Decreto-Lei n.2.848, de 7 de dezembro de 1940. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.695.htm#:~:text=%22Art.,um)%20ano%2C%20o u%20multa. Acesso em: 19 out. 2023.
BRASIL. Decreto nº 91.542, de 19 de agosto de 1985. Institui o Programa Nacional do Livro Didático, dispõe sobre sua execução e dá outras providências. Brasília, 1985.
BRASIL. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático, Brasília, 2017.
BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 20 fev. 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 19 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Programa Nacional do livro didático. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnld/apresentacao. Acesso em: 04 jan. 2023.
CALLAI, H. C. O livro didático no contexto dos processos de avaliação. OKARA: Geografia em debate, v.10, n. 2, p. 273-290, 2016.
CARLOS, A. F. A. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.
CASTROGIOVANNI, A. C.; GOULART, L. B. A questão do livro didático em geografia: elementos para uma análise. Boletim Gaúcho de Geografia, v.16, n. 1, 1988.
COLL, C.; Psicologia e currículo. São Paulo: Ática, 1997.
CURY, C. R. J. Livro didático como assistência ao estudante. Revista Diálogo Educacional, v.9, n. 26, p.119-130, 2009. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v9i26.3682
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.
ESTRUZANI, B. M. B. Bons amigos Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: FTD, 2021. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/anos-iniciais/objeto-1/bons- amigos/geografia/. Acesso em: 12 out. 2023.
FILGUEIRAS, J. M. As políticas para o livro didático durante a ditadura militar: a Colted e a Fename. História da Educação, v. 19, p.85-102, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/44800
FREIRE, L. R.; PEREIRA, C. M. R. B. A paisagem no ensino de geografia partir dos livros didáticos utilizados em escolas de ensino médio em Porto Nacional – TO. Para onde, v. 10, n. 2, p. 70-77, 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-0003.85600
GARCIA, T. C. M.; DE AZEVEDO, M. S.; DE SOUZA, N. M.; GARCIA, T. F. M. Materiais didáticos no ensino de geografia no Brasil: uma revisão sistemática. Revista de Geografia (Recife), v. 39, p. 239-254, 2022. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2022.256588
GARCIA, V. Vida criança Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: saraiva, 2021.
GIOMETTI, A. B. R.; PITTON, S. E. C.; ORTIGOZA, S. A. G. Leitura do espaço geográfico através das categorias: lugar, paisagem e território. Conteúdos e didática de geografia-UNESP, p.33-40, 2012.
GUELLI, N.; NIGRO, C. Presente mais Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª.ed. São Paulo: Moderna, 2021.
JOMAA, L. Y.; DELLORE, C. R. Buriti mais Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental, 2ª. Ed. São Paulo: Moderna, 2021. Disponível em:
https://www.calameo.com/read/006940219eab1233fde61?authid=PyaFAFVjAyjS. Acesso em: 19 out. 2023.
JÚNIOR, L. F.; SILVA. A. C. A conquista Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: FTD, 2021. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/anos-iniciais/objeto-1/a- conquista/geografia/. Acesso em: 19 out. 2013.
LUCKESI, C. C. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 2004.
LUNGOV, M.; FUNARI, R. S. Aprender juntos Geografia e História: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: Edições SM, 2021.
MARTINEZ, R.; GARCIA, W. Pitanguá mais Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: Moderna, 2021. Disponível em:
https://www.calameo.com/read/006940219b293a8531577?authid=MBnSfz94GOE8. Acesso em: 19 nov. 2023.
MAZÃO, C.; MEDEIROS, R. Diálogos Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: ática, 2021.
MAZZI, L. C.; AMARAL-SCHIO, R. B. Uma trajetória histórica dos livros didáticos: um foco nas políticas públicas implementadas nos séculos XX e XXI. INTERMATHS, v. 2, n. 1, p. 88-105, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i1.8077
MEIRELES, M. M. Por uma Geografia da Vida: o conceito de lugar e o ensino de Geografia em contextos rurais. In: PORTUGAL, J. F.; OLIVEIRA, S. S. de.; MEIRELES, M. M. de.; SOUZA, H. R. de (Orgs.). Geografia na sala de aula: linguagens, conceitos e temas. 01ed. Curitiba-PR: CRV, v. 01, p. 285-300, 2016.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n.1, p.117-128, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2016.
PÁDUA, E. M. M. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 2. ed. São Paulo: Papirus, p.62, 1997.
PAULI, M. M. O conceito de lugar nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma abordagem a partir das fotografias presentes em livros didáticos de Geografia. 2022. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, p. 124, 2022. DOI: https://doi.org/10.51859/amplla.ndg2414-2
PEREIRA, A. B.; TARDOQUE, C. S.; SOUZA, M. F.; SANTOS, V. V. Eu gosto Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. ed. São Paulo: BMH Eireli, 2021. Disponível em: https://fliphtml5.com/tlcm/slfb/basic. Acesso em: 19 out. 2023.
ROLDÃO, M. C. O lugar das competências no currículo–ou o currículo enquanto lugar das competências?. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós- Graduados em Educação Matemática, v. 11, n.3, 2009.
ROSA, P. Universo das descobertas Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª ed. São Paulo: ULD Educação, p. 44, 2021. Disponível em: https://issuu.com/integrandosaberes/docs/im_mp_000_001_- _0052_p23_01_02_000_050_mp_ cara_pdf?fr=sZGY1ZjUyOTc2NTM. Acesso em: 19 out. 2023.
RUDEK, R.; SOURIENT, L. Akpalô Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. Ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2021.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: EDUSP, 2002.
SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Penso Editora, 2013.
SIMIELLI, M. E. Ápis mais Geografia: 1º ano do Ensino Fundamental. 1ª. Ed. São Paulo: Ática, 2021.
SHULMAN, L. S. Those who understand: A conception of teacher knowledge. American Educator, v. 10, n. 1, 1986.
SUESS, R. C.; SOBRINHO, H. C; ALMEIDA, S. A. Abordagem e perspectivas do conceito lugar em livros didáticos de Geografia do 6º ano do ensino fundamental. In: Anais do V EDIPE - Encontro Estadual de Didática e Práticas de Ensino, Goiânia: UFG, 2013.
VIEIRA, N. R. O desencontro teórico-metodológico entre a Geografia escolar e a Geografia acadêmica: o conceito de lugar em questão. Geografia e Pesquisa, v. 2, n. 2, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.