Identification of students with high abilities/giftedness in basic education: a study on the relationship between socioeconomic and educational factors
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X88836Keywords:
High Abilities/Giftedness, Identification, Basic EducationAbstract
In order to understand the factors that influence the identification of students with high abilities and giftednes in basic education, a quantitative study was conducted based on public data made available by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) and the Institute for Applied Economic Research (IPEA). Analyses were conducted related to the states of the Southeast region of Brazil, covering the years 2012 to 2021, employing inferential techniques and using a multiple linear regression model as a basis. The results indicate that investment in education, the presence of teachers without a teaching degree, the type of school network (private or public), the Gini Index, and per capita income influence the identification of students with high abilities and giftednes. The results found, as well as the rejected hypotheses, also contribute to the demystification of common sense assumptions that high abilities/giftedness are related to a privileged school environment. Although income has a notable influence on the identification process, the public education system still encompasses the majority of Brazilian students and needs solid actions for the identification, inclusion, and retention of these students. It is concluded that for studies with this bias, it is recommended to use variables related to the school environment structure, teachers' availability to assist high abilities and giftednes students, the use of psychometric evaluations, among others, which may become relevant in the variation of estimated coefficients.
Downloads
References
ARANTES-BRERO, Denise Rocha Belfort. Uma investigação sobre pessoas com altas habilidades/superdotação: dialogando com Marion Milner. 2011. Dissertação (Mestre em Psicologia Clínica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, [S. l.], 2011. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/15054. Acesso em: 6 dez. 2023.
ARANTES-BRERO, Denise Rocha Belfort; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho. (2021). Formação de professores para o reconhecimento das altas habilidades/superdotação. Aprender – Cad. de Filosofia e Psic. da Educação, (26), 160-175. 2021.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.
BRASIL. Lei n° 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos com altas habilidades/superdotação. [2. Ed.] / coordenação geral SEESP/MEC. – Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006, 143 p. (Série: Saberes e práticas da inclusão). Disponível em: HTTP://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/altashabilidades.pdf. Acesso em: jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Livro 1. Brasília: MEC;SEESP, 1994. 66 p. Secretária de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, jan. 2008. [Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela portaria n. 555/2007, prorrogada pela portaria n. 948/2007, entregue ao ministro da Educação em 7 de janeiro de 2008]
CHEIN, Flávia. Introdução aos modelos de regressão linear: Um passo inicial para compreensão da econometria como uma ferramenta de avaliação de políticas públicas. Brasília: Enap, 2019. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br. Acesso em: 11 dez. 2023.
CUPERTINO, Christina Menna Barreto; ARANTES-BRERO, Denise Rocha Belfort. Um olhar para as altas habilidades: Construindo Caminhos. 2. ed. rev. atual. e aum. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 2012.
DELOU, Cristina Maria Carvalho. O atendimento educacional especializado para alunos com Altas Habilidades/Superdotação no Ensino Superior: possibilidades e desafios. In: STOLTZ, T.; MOREIRA, L. C. (Orgs). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 129-142.
DELPRETTO, Bárbara Martins de Lima. Pessoas com Altas habilidades/Superdotação adultas: lembranças do processo de escolarização. Revista Contrapontos: Eletrônica, [s. l.], v. 10, ed. 2, p. 218-235, 2010. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/1968. Acesso em: 6 dez. 2023.
FAVERI, Fanny Bianca Mette de; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Altas Habilidades/Superdotação: políticas visíveis na educação dos invisíveis. Revista Educação Especial, [s. l.], v. 32, p. 1-23, 12 dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial. Acesso em: 9 jul. 2023.
HELENE, Otaviano; MARIANO, Leandro. Educação e Desigualdade na Distribuição de Rendas. Educação & Sociedade, v. 41, p. e223485, 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Panorama. 2023. Disponível em:https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/?utm_source=ibge&utm_medium=home&utm_campaign=portal. Acesso em: 11 dez. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior, 2022. Brasília: Inep, 2023. Disponível em: http://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 03 dez. 2023.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Ipeadata. Disponível em: http://www.ipeadata.gov.br/Default.aspx. Acesso em: 23 set. 2023.
MARTINS, Alexandra da Costa Souza; ALENCAR, Eunice Soriano de. Características desejáveis em professores de aulas com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 39, p. 31-46, jan./abr. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/1881. Acesso em: 9 jul. 2023.
PEREIRA, Josilene Domingues Santos; KOGA, Fabiana Oliveira; RANGNI, Rosimeire de Araújo. Identificação de Altas Habilidades em artigos publicados na Revista Educação Especial. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 33, p. e18/ 1–26, 2020. DOI: 10.5902/1984686X39764. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/39764. Acesso em:15 abr. 2024.
QUEIRÓS, Bruna Tatianne Moura de; RESENDE, Tânia de Freitas; PIOTTO, Débora Cristina. Escolha de uma escola federal de ensino médio integrado do interior brasileiro: a atualidade das contribuições de Bourdieu. Educar em Revista, v. 38, p. e85960, 2022.
SABATELLA, Maria Lúcia Prado. Talento e Superdotação: Problema ou Solução. 2. ed. Curitiba: Editora IBPEX, 2008.
SANT‘ANA, Luana de André. Permissão para ser o que se é: um estudo sobre altas habilidades/superdotação. 2012. Dissertação (Mestre em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, [S. l.], 2012. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/16025/1/Luana%20de%20Andre%20SantAna.pdf. Acesso em: 6 dez. 2023.
SIGA BRASIL. Siga Brasil: Painel Cidadão. Disponível em: https://www9.senado.gov.br/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=senado%2Fsigabrasilpainelcidadao.qvw&host=QVS%40www9. Acesso em: 20 set. 2023
SCHRÖEDER, Christine da Silva. A diversidade invisível: As pessoas AH/SD e a vida profissional. Livro 1: Primeiros olhares. São Paulo, 2020. 120 p.
STERNBERG, Robert. J. A triarchic view of giftedness: Theory and practice. In: COLANGELO, Nicholas. e DAVIS, Gary A. (orgs.). Handbook of gifted education. 2ª ed. Needham Heights: Allyn and Bacon, p. 43-53, 1997.
STERNBERG, Robert J. A Duplex Model for Giftedness. Gifted Child Quarterly, v. 68(2), p. 91-106, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1177/00169862231217730. Acesso em: 15 abr. 2024.
WOLFFENBÜTTEL, Andréa. O que é? Índice de Gini. Desafios do Desenvolvimento, Ano 1, Edição 4, 1 nov. 2004. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&id=2048:catid=28. Acesso em: 11 dez. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


