Identification of students with high abilities/giftedness in basic education: a study on the relationship between socioeconomic and educational factors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X88836

Keywords:

High Abilities/Giftedness, Identification, Basic Education

Abstract

In order to understand the factors that influence the identification of students with high abilities and giftednes in basic education, a quantitative study was conducted based on public data made available by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) and the Institute for Applied Economic Research (IPEA). Analyses were conducted related to the states of the Southeast region of Brazil, covering the years 2012 to 2021, employing inferential techniques and using a multiple linear regression model as a basis. The results indicate that investment in education, the presence of teachers without a teaching degree, the type of school network (private or public), the Gini Index, and per capita income influence the identification of students with high abilities and giftednes. The results found, as well as the rejected hypotheses, also contribute to the demystification of common sense assumptions that high abilities/giftedness are related to a privileged school environment. Although income has a notable influence on the identification process, the public education system still encompasses the majority of Brazilian students and needs solid actions for the identification, inclusion, and retention of these students. It is concluded that for studies with this bias, it is recommended to use variables related to the school environment structure, teachers' availability to assist high abilities and giftednes students, the use of psychometric evaluations, among others, which may become relevant in the variation of estimated coefficients.

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Author Biographies

Alessandra de Oliveira, Federal University of Alfenas

Cursando Mestrado em Gestão Pública e Sociedade pela UNIFAL (2023-2025), formada em Administração de Empresas pelo IFSULDEMINAS (2017-2020), atuação na área de Recursos Humanos com foco em Recutamento e Seleção de Pessoas, Cultura, Engajamento e Clima. Áreas de pesquisa de interesse: Inserção de PCD's no Mercado de Trabalho; Relações de Gênero; Inclusão e Diversidade e Pessoas com Altas Habilidades e Superdotação no Mercado de Trabalho.

Aline Juliane do Lago, Federal University of Alfenas

Mestranda em Gestão Pública e Sociedade pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL). Especialista em Educação Especial e Inclusiva e em Alfabetização e Letramento pela Faculdade de Educação São Luís. Especialista em Psicopedagogia (2018), Neuropsicologia (2022) e graduada em Pedagogia (2012), todas pela PUC Minas. É professora efetiva dos anos iniciais do ensino fundamental na Rede Estadual de Educação de Minas Gerais. Atualmente, convidada para exercer função gratificada da administração, na Superintendência Regional de Ensino de Poços de Caldas.

Gabriel Rodrigo Gomes Pessanha, Federal University of Alfenas

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2015). Visiting Researcher na Universidade de Lancaster (UK) e integrante do Center for Marketing Analytics and Forecasting (CMAF). Há 15 anos professor, pesquisador e analista de dados envolvendo os seguintes temas: finanças, mídias sociais, marketing, people analytics, fusões e aquisições, mercado de ações, desastres naturais e classificação de imagens médicas.

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Published

2025-06-26

How to Cite

Oliveira, A. de, Lago, A. J. do, & Rodrigo Gomes Pessanha, G. (2025). Identification of students with high abilities/giftedness in basic education: a study on the relationship between socioeconomic and educational factors. Special Education Magazine, 38(1), e36/1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X88836

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